English

توجه اهالی رسانه به مسائل سینما؛

پیامی که آکادمی سینماسینما برای انتظامی و اهالی سینما دارد

اصحاب رسانه با رای دادن به شعار شفاف سازی و عملکرد پنج ماهه را دیدند و به آن رای دادند که این به معنی توجه رسانه ها به این شعار مهم و امید به حصول نتایج مهم در پایان سال خواهد بود.

پیامی که آکادمی سینماسینما برای انتظامی و اهالی سینما دارد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج هفته گذشته پس از آنکه دومین جشن آکادمی سینماسینما، کاندیداهای بخش چهره سال سینما در سال 1397 (چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷) خود را اعلام کرد،  به این نتیجه در فضای مجازی و برخی رسانه ها اعتراضاتی مطرح شد. معترضان کیوان کثیریان دبیر و موسس این جشن را متهم به این می کردند که به دلیل همکاری قبلی با حسین انتظامی در یک رسانه و انتظارات و توقعاتش از او در حوزه سینما، اقدام به درج نام او در بین کاندیداها کرده است و حتی برای جلب توجه بیشتر  عکس انتظامی را در نقطه مرکزی تصویر این خبر درج کرده است.

پس از این اعتراضات، رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری در پیامی به دبیر دومین دوره آکادمی سینماسینما خواستار حذف نامش از فهرست چهره سال سینمای ایران شد.

پیرو این پیام، کیوان کثیریان هم در گفتگوی با یکی از رسانه ها، ضمن تاکید بر اینکه امکان حذف هیچ نامی از این لیست وجود ندارد،تصریح کرد: "واقعیت این است که سیستم آکادمی سینما سینما اساسا به این شکل نیست که کسی برای حضور در آن درخواست بدهد و بخواهد از آن انصراف بدهد در واقع هرکسی که در سینمای ایران نفس می‌کشد در معرض این رای گیری قرار خواهد داشت. ما از کسی اجازه نمی‌گیریم تا جمع روزنامه‌نگاران آنها را داوری کنند. ضمن اینکه این جمع به کسی رای منفی نداده بلکه آرا مثبت بوده است و این موضوع نافی هیچ چیزی نیست. نامزدها هم اعلام شده اند و نمی‌شود اسمی را از میان آنها خط زد به این صورت که چه آقای انتظامی بخواهد چه نخواهد اسم او در این فهرست قرار دارد و رتبه آقای انتظامی هم در آن جدول ۱۰ نفره مشخص است و عوض نمی‌شود یعنی عملا این درخواست کمی غیرممکن است البته می‌دانم که آقای انتظامی حق داشتند و شاید از ساز و کار این آکادمی مطلع نبودند. البته خیلی‌های دیگر هم مطلع نیستند و زمان می‌برد تا با ساز و کار آن آشنا شوند."

در واقع در این جشن، حتی برخلاف بخش جوایز ششگانه سینمایی که  آکادمی متشکل از 86 نفر هنرمند و کارشناس سینمایی، از بین آثار سینمایی اکران شده در طول یکسال دست به انتخاب می زند، در بخش چهره سال سینمای ایران هیچ فهرست، گزینه و یا حتی پارامتر خاصی تعیین نشده است و تنها براساس نظرات اهالی رسانه و کسانی که در این حوزه قلم می زنند، افراد انتخاب می شوند.

بر همین اساس در این دوره به انتخاب ۲۰۷ نفر از اصحاب رسانه حدود هشتاد نفر رای آوردند که دبیرخانه آکادمی سینماسینما ده نفر اول را به عنوان نامزدهای این عنواناعلام کرد  که نام حسین انتظامی نیز در میان این چهره‌ها بود. گرچه در نهایت نرگس آبیار با 52 رای و 117/5 امتیاز به عنوان چهره سال 97 سینمای ایران از سوی این آکادمی معرفی شد. این درحالی است که در این لیست حسین انتظامی با 20 رای و 38/5 امتیاز رتبه هفتم را به خود اختصاص داد.

  کیوان کثیریان پیش از این به خبرگزاری موج گفته بود (اینجا) و (اینجا) و (اینجا) که در رای گیری در مورد جوایز این جشن از نظر متخصصان بهره خواهد گرفت و برهمین اساس در مورد انتخاب چهره سال به نظر اهالی رسانه توجه خواهد کرد؛ اما برای جلوگیری از یک کار ژورنالیستی صرف، اصرار به ذکر دلیل رای و انتخاب به صورت مکتوب از سوی رای دهندگان دارد تا قابل استناد و تحلیل باشد.

با توجه به اینکه امروز این آکادمی طبق اعلام قبلی اقدام به انتشار آراء و نظرات رای دهندگان و دلایلشان برای انتخابشان کرده است، نشان می دهد که اصحاب رسانه با هوشمندی و دغدغه تنها عملکرد انتظامی در یک بازه زمانی  پنج ماهه در سال 97 را مد نظر قرار داده اند. زمانی که او، تنها به طور رسمی عنوان سرپرست سازمان عریض و طویل و پرحاشیه اما مهم سینمایی را برعهده داشت؛ اما شفاف سازی را از جمله اهداف و برنامه های کاری اش عنوان کرد و اقداماتی هم در این راستا انجام داد.

این دلیل که تقریبا مورد تایید و تاکید همه بیست نفر رای دهنده به رییس سازمان سینمایی بوده و با عث شده تا از میان انبوه افراد و فعالیت های سینمایی، انتظامی جزو نامزدهای ده گانه چهره موثر سال 97 سینمای ایران قرار گیرد  نشانگر اهمیت شفاف سازی در سینما از نظر اصحاب رسانه و توجه آنها به روزهای پیش رو در فعالیت سینمایی حسین انتظامی است که در صورت توفیق در شعارهایش نه تنها به خوبی دیده خواهد شد بلکه از حمایت رسانه ای و سینماگران هم برخوردار خواهد بود و صد البته همین در معرض توجه قرار داشتن، به معنای مطالبه گری رسانه ها از این مدیر خوشنام فرهنگی در پایان سال هم هست.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه