English

عباسی انارکی در گفتگو با موج عنوان کرد:

تشریح برنامه موزه سینمای ایران برای توسعه ارتباطات بین المللی

رییس موزه سینمای ایران در اولین گفتگوی رسانه ای اش پس از منصوب شدن در این سمت، رئوس برنامه های توسعه کمی و کیفی این موزه با تاکید بر گسترش روابط بین المللی آن را تشریح کرد.

تشریح برنامه موزه سینمای ایران برای توسعه ارتباطات بین المللی

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری موج، حسین انتظامی در مراسم تکریم و معارفه مدیران سازمان سینمایی بر توانایی مدیران منصوب شده در اجرای برنامه‌های اعلام شده تاکید کرد. از آنجایی که عموم این برنامه‌ها در انتهای سال گذشته و توسط مدیران پیشین تنظیم و ارائه شده بودند؛ از مهران عباسی انارکی رییس موزه سینمای ایران در این مورد سوالاتی پرسیدیم.

پیش از انتصابم طرح هایم را به رییس سازمان سینمایی ارائه کردم

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما پیش از انتصاب و قبول این سمت، در برنامه‌ریزی سال جاری موزه مشارکت داشتید و یا تعهد خاصی برای اجرای برنامه ها داده‌اید گفت: قبل از شروع همکاری‌ام با موزه سینما ، به دفعات با رییس سازمان سینمایی در این خصوص مذاکره و گفتگو داشتیم و ایده‌ها و طرح‌های خود را که برگرفته از تجارب سال‌ها فعالیت در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بود، با ایشان در میان گذاشتم. آقای انتظامی اکثر طرح‌ها و موضوعات را پذیرفتند و آن‌ها را مفید و مطلوب ارزیابی کردند؛ البته باید اشاره کنم که در طراحی برنامه‌ها و فعالیت‌ها از نظر دوستان و صاحب نظران حوزه سینما بهره‌مند شده و خواهم شد. ضمن اینکه تعهد خاصی داده نشده‌است ولی نگاه و توقع سازمان سینمایی، هیأت امنا و مدیره موزه مبنی بر گسترش فعالیت‌ها و برنامه‌های سازگار با ماهیت، شرح و وظایف و برازنده موزه است.

موزه سینما را نباید با یک پردیس سینمایی مقایسه کنیم

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه جدید شما در حوزه سینما و موزه داری ، رویکرد و اولویت‌های شما چه خواهد بود، گفت: همانطور که استحضار دارید این مجموعه علاوه بر تالارهای موزه‌، دارای سه سالن سینما است که مکمل یکدیگر هستند؛ لیکن هدف اصلی ما انجام فعالیت‌های خاص و مرتبط با اصالت و جایگاه موزه سینما است. به هر حال موزه سینما را نباید با یک پردیس سینمایی مقایسه کنیم. از طرفی باید ماموریت‌های ویژه و متفاوت را هم در کنار پخش فیلم‌های سینمایی، برای این مجموعه فرهنگی و تاریخی تعریف کنیم.

موزه یک پل ارتباطی میان مردم و دست اندرکاران سینما است

عباسی انارکی افزود: تلاشمان این است که تصویر ذهنی‌ای برای افکار عمومی ایجاد کنیم که موزه یک پل ارتباطی میان مردم، سینماگران ، منتقدین، فعالان رسانه و حتی مدیران و مسئولان سینمایی است. از این رو، می‌توان بی‌واسطه با تضارب آراء و اندیشه، بستری را ایجاد کرد که با گفتگو، نشست‌های تخصصی و برگزاری رویدادهای مرتبط، برآیند خوبی در جهت تقویت بنیان و نگاه محتوا محور و جریان‌ساز حوزه سینما بدست آورد.

نگاه ما در موزه سینما صرفا اقتصادی و انتفاعی نیست

وی ادامه داد: پیرو همین نظر، تلاش می ‌کنیم با تسهیل و حذف بوروکراسی زائد اداری برای تشکل‌ها، انجمن‌ها، فیلمسازان جوان و با انگیزه و حتی برگزارکنندگان جشنواره‌های سینمایی و موضوعی که نگرش کیفی و عمیق‌ به سینما دارند، شرایط همکاری را هموارتر کنیم. با اینکه مقرر شده‌است بخش زیادی از هزینه‌های موزه را از محل درآمدهای خودمان تامین کنیم، با این حال حاضریم با هدف مشارکت با گروه‌ها و حمایت از اشخاص قید شده، در برخی موارد از منافع مالی موزه بگذریم و ظرفیت‌های موجود را در اختیار فعالیت‌ها و برنامه‌های این عزیزان قرار دهیم چون معتقدیم نگاه ما در موزه نباید صرفا اقتصادی و انتفاعی باشد.

رییس موزه سینما گفت: یادآور می‌شوم مراکز مشابه موزه سینما در مناطق یک، دو و سه تهران که دارای امکانات نمایش فیلم هم باشند، محدود است. از این رو گروه‌های خودجوش سینمایی یا فیلمسازان مستقل و با انگیزه می‌توانند با در اختیار گرفتن امکاناتی که در بضاعت موزه سینما بوده و قادر به ارائه آن‌ است، ایده‌های خود را اجرایی کنند و از ظرفیت مجموعه بهره‌مند شوند.

وی افزود: پر واضح است با توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی در سایر مراکز مشابه، آن‌ها هم نگاه مثبتی به حمایت از این فعالیت‌ها دارند ولیکن اگر حداقل هزینه تمام شده خالص خود را بخواهند دریافت کنند، شاید در توان این فعالان نباشد.

قدر دان پیشکسوتان خواهیم بود

عباسی انارکی ادامه داد: قدردانی از پیشکسوتان هم یکی از هدف‌های اصلی ما است؛ این عزیزان سرمایه و تاریخ سینمای کشور هستند. وظیفه ما است که بدون هیچگونه توقعی و مشتاقانه تمام تلاش خود را برای حفظ و تکریم آن‌ها داشته باشیم و از تجربیات، مکتوبات، آثار و خاطرات آنان برای نسل‌های آینده بهره‌مند شویم. در بخش کارهای نمادین مانند برگزاری بزرگداشت پیشکسوتان، پیگیری و برنامه‌ریزی برای اهداء یادگاری‌ها، جوایز و اشیاء آن عزیزان به موزه سینما و برپایی مراسم زادروز یا مناسبت‌های مرتبط با اشخاص، در برنامه آتی ما تعریف شده‌است.

موزه سینما راوی تاریخ سینمای ایران در رویدادهای سینمایی خواهد شد

رییس موزه سینما به برنامه اش برای حضور در رویدادهای سینمایی اشاره کرد و گفت: مورد دیگر، حضور موزه در رویدادهای سینمایی به عنوان بیانگر تاریخ سینمای کشور و حتی برپایی نمایشگاه موقت موزه در حاشیه جشنواره‌های سینمایی همچون بخش‌های ملی و جهانی فیلم فجر، جشنواره کودک و نوجوان اصفهان و ... حتی خارج از تهران و در دیگر استان‌ها، از جمله اقدامات پیش روی موزه سینما خواهد بود. همانطور که مطلع هستید منابع خوبی در آرشیو و بخصوص تاریخ شفاهی موزه وجود دارد که باید با همکاری اهل فن و رسانه‌ها، به نحو مقتضی و اصولی به علاقه‌مندان به تاریخ سینمای ایران معرفی کنیم.

وی افزود: افزایش کمی و کیفی غرفه‌های موجود در تالارهای موزه و جذاب‌سازی آن برای مخاطب و افزایش تعداد غرفه‌های اشخاص مطرح، مولف و موثر در سینمای ایران از دیگر اقداماتی است که در حال برنامه‌ریزی اولیه اجرای آن‌ها هستیم؛ به عنوان مثال از استاد مسعود کیمیایی درخواست کردیم که اجازه دهند ویترینی در موزه به نام ایشان با یادگارها‌، جوایز و حتی تندیسی از این فیلمساز مطرح کشورمان داشته باشیم که این موافقت را در مراسمی که موزه سینما برای زادروز 78 سالگی‌شان برگزار کرد، اعلام کردند.

برنامه های موزه سینمای ایران برای توسعه ارتباطات بین المللی

وی ادامه داد: برگزاری هفته فیلم‌های خارجی که عموما با همکاری سفارت‌خانه‌ها، در کشور برگزار می‌شود از برنامه‌های موزه سینما خواهد بود و اخیرا یک کشور مطرح در عرصه فیلمسازی، مذاکرات اولیه‌ای در این خصوص با موزه سینما داشته‌است که مقرر شد براساس قوانین و ضوابط تعریف شده، همکاری‌های لازم صورت گیرد.

عباسی انارکی در مورد تصمیماتش در ارتباط با حفظ و ارتقای آثار موزه و گسترش روابط آن با نمونه های مشابهش در جهان هم گفت: با توجه به سابقه‌ فعالیتی که سال‌ها در عرصه رسانه و مطبوعات داشتم، با بخش‌ رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ کرده‌ایم که حدود 40 رسانه‌ خارجی فعال و مستقر در تهران از موزه بازدید و در کلیه رویدادهای مهم و مطرح موزه شرکت کنند تا با پوشش خبری موثر، از این ظرفیت برای دیده شدن سینمای ایران و موزه آن در عرصه بین‌الملل بهره برد و سایر کشورها نیز با این مکان تاریخی به عنوان گنجینه سینمای ایران، بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: با گروهی از محققین و پژوهشگران صحبت کرده‌ایم که موزه‌های سینمایی دیگر کشورها را مورد بررسی کارشناسی قرار دهند و مقایسه‌ای داشته باشیم تا از ابتکار‌ها و ایده‌های آن‌ها، هم راستا با اهداف موزه سینمای ایران بهره ببریم. در مرحله بعد نیز می‌توانیم در قالب تفاهمنامه همکاری فی مابین، ارتباط دو سویه‌ای با موزه های مطرح دنیا برقرار کنیم و فعالیت های موزه سینما را در سطح بین‌الملل گسترش دهیم. به شکلی که بتوانیم حداقل نمایشگاه های موقت سینمایی از کشورهای دیگر در موزه سینما و برعکس، برپا کنیم.

رییس موزه سینمای ایران افزود: نکته پایانی در این بخش، شناسایی موسسات و آژانس‌های مسافرتی که به صورت ویژه، توریست‌های خارجی را به کشور دعوت و میزبانی می‌کنند و ارتباط با آن‌ها از دیگر کارهایی است که مقدمات آن فراهم شده تا بازدید از موزه سینمای ایران با تسهیلات ویژه را در برنامه‌های گردشگری مسافران خود قرار دهند. البته برای گردشگران داخلی هم این فرصت را فراهم خواهیم کرد.

مهران عباسی انارکی در انتها تاکید کرد: در پایان لازم است مجدد تاکید کنم که در کلیه برنامه‌هایی که به آن‌ها اشاره شد بخصوص توسعه کمی و کیفی موزه سینما، از نظر و مشورت اساتید، متخصصین و صاحب‌نظران عرصه هنر و سینما نهایت استفاده را خواهیم برد و از این عزیزان درخواست می‌کنیم پیشنهادات، طرح‌ها و ایده‌های خود را با ما مطرح کنند تا در حد توان و بضاعت موزه سینما، بتوانیم آن‌ها را اجرایی و عملی کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه