English

یک کارگردان نمایش عروسکی در گفتگو با خبرگزاری موج:

آموزش تعزیه با فقدان فضای آموزشی مواجه است

نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «سعدی نامه» با بیان اینکه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در بین تمام هنرمندان و نسل جوان نهادینه نشده است، گفت: برخی از جوانان دنبال این هستند که تعزیه و نقالی را از صفر بیاموزند ولی جایی برای آموزش نیست.

آموزش تعزیه با فقدان فضای آموزشی مواجه است

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری موج بخش نمایش های عروسکی سنتی نوزدهمین جشنواره نمایش‌ های آیینی و سنتی با عنوان یادواره استاد کاکا محمد شیرازی برگزار می‌شود و ۹ اثر هم برای اجرا در آن انتخاب شده‌ است.

افشین قاسمی با نمایش عروسکی « سعدی نامه » در این بخش حاضر است و درباره نمایش خود به ما گفت: نمایشنامه «سعدی نامه» نگاهی به زندگی سعدی دارد و صد البته در آن توجه ویژه‌ای به دو کتاب بوستان و گلستان شده است. در گذشته هم به نظامی گنجوی پرداختم و تلاش کردم تا مردم با این شاعر آشنا شوند و نام اجرا هم «روز سه شنبه» بود. خیلی دوست دارم مردم را با حکمت شاعران ایرانی ای چون سعدی آشنا کنم.

وی افزود: مردم از نمایش های عروسکی خیلی استقبال می‌کنند و جذاب خوبی برای آنان دارد ولی جشنواره هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و کار را سخت می‌کند. دو سال پیش هم کار ما در جشنواره اجرا شد و پس از آن همه چیز تمام شد! سختی کار اینجاست که هنرمند باید دنبال اجرای نمایش بیفتد و مسیر پر پیچ و خمی را طی کند و کسی هم نیست بگوید کار تولیدی‌تان را بیاورید و در جای خاصی اجرا کنید و این هم دستمزد شما.

افشین قاسمی با تاکید بر تاسیس کمپانی‌ها و لزوم شکل‌گیری مراکز تولید هنری استاندارد گفت:  کمپانی‌ها لازمه تئاتر حرفه‌ای و معاصر هستند ولی متاسفانه بسیاری از اجراهای تئاتر در ایران بر اساس روابط پیش می‌روند.

وی درباره تولید آثار عروسکی در ایران گفت: تعداد نمایش‌های عروسکی به شدت محدود است و هزینه سنگین و تلاش فزاینده‌ای هم می‌طلبد. نمایش قبلی من درباره نظامی گنجوی بود و از زبان کودکان بهره بردیم و نمادها را هم ساده و مشخص کردیم و باید در مدارس و فرهنگسراها اجرای مداومی می‌رفتیم که این امر میسر نشد.

قاسمی در پایان گفت: جشنواره آیینی و سنتی در بین تمام هنرمندان و نسل جوان نهادینه نشده است و برخی از جوانان دنبال این هستند که تعزیه و نقالی را از صفر بیاموزند ولی جایی برای آموزش نیست و اطلاعات عمومی مردم در این زمینه اندک است. برخی هم فکر می‌کنند تاریخ مصرف نمایش‌های سنتی گذشته است و اجرای چنین آثاری کسر شان است و فایده‌ای هم ندارد.

 وی تاکید کرد: اغلب دانشجویان تئاتری ما از نمایش‌های ایرانی دور هستند و چیزی در این زمینه یاد نمی‌گیرند. اگر کسی بخواهد نقالی را یاد بگیرد باید حداقل یک سال آموزش ببیند و یادگیری تعزیه هم حداقل دو سال زمان می‌برد. در واقع،‌ گروه‌های مشخصی در حوزه تئاترهای سنتی کار می‌کنند و هنوز همه‌گیر و علمی نشده است.

شایان ذکر است نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۹ تا ۲۶ مردادماه به دبیری داود فتحعلی‌بیگی در تهران و کاشان برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه