English

جام جم از برنده باش باخت یا مدیران شبکه سه / حیثیت برباد رفته چگونه جبران می شود

فارغ از اینکه چه کسی مقصر این اتفاق است و نیت و هدفش چه بوده، در این وضعیت که برای رسانه ملی به بحران مخاطب و اعتماد مخاطب تعبیر می شود، حیثیت بر باد رفته چگونه جبران خواهد شد؟

جام جم از برنده باش باخت یا مدیران شبکه سه / حیثیت برباد رفته چگونه جبران می شود

محمدصالح حجت الاسلامی- سرویس فرهنگی خبرگزاری موج: چندی است که شاهد تحرکات پیوسته و دامنه دار  مدیر جوان شبکه سه سیما برای حذف یک برنامه قدیمی و محبوب ورزشی یا بهتر بگوییم مجری و تهیه کننده آن هستیم. علی فروغی که منسوب به برخی مقامات بلندپایه نظام هم هست، در قالب جوان گرایی در سمت مدیریت یکی از پربیننده ترین شبکه های سیما قرار گرفته، با بلند پروازی ها و برنامه های خاص خودش به دنبال انجام وظیفه اش در این پست است اما غیض عجیب او نسبت به تهیه کننده و مجری یکی از موفقترین و پربیننده ترین برنامه های این شبکه در تمامی رفتار و سکناتش هویدا است به نحوی که حتی اگر به لحاظ قانونی و بر اساس اصول سیاست های کلان رسانه و یا حتی نقدهای علمی و کارشناسی، در مدیریت و یا حتی حذف یکی از نیروهای زیر مجموعه اش یا برنامه ای از برنامه های شبکه اش حق با او باشد اما این اتفاقات فضا را تبدیل به یک چالش شخصی کرده است.

این تصمیمات، پس از تنش هایی که بر سر تداوم پخش برنامه نود در یکی دو مقطع بوجود آمد، در قالب جشنواره جام جم شکل متفاوت‌تری به خود گرفت. آنجایی که در لیست اعلامی مجریان محبوب شبکه سه، اکثر مجریان ورزشی شبکه سه و از جمله عادل فردوسی پور ، در لیست اعلامی این شبکه برای کاندیداتوری در انتخاب مردمی قرار نگرفتند، اما به هر حال یک برنامه برند و قدیمی را نمی شد که تنها به دلیل اختلاف و عدم علاقه به تهیه کننده و مجری آن، به طور کامل نادیده گرفت. پس برنامه نود کماکان در کوران رقابت ها باقی ماند و به مراحل بالای آن هم راه پیدا کرد که به یکباره و در کمال تعجب، سر و کله پیامک های ناخوانده پیدا شد و جمعیت زیادی از کاربران اپراتورهای تلفن همراه طی دو روز گذشته متوجه شدند که بدون هیچ اقدامی، از شماره آنها پیام هایی به نفع برنامه تلویزیونی دیگری که رقیب برنامه نود است، ارسال شده است.

ظاهرا این موضوع حکایت از اختلالی در سامانه رأی‌گیری بخش مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم دارد که از آن به‌عنوان دست بردن در آرای مردمی به نفع برنامه‌ای خاص تعبیر شده است و روابط عمومی معاونت سیما هم در خبری این اختلال در سیستم رأی‌گیری را تأیید کرد اما آن‌را به استقبال مردم از نظرسنجی نسبت داد.

در ادامه پای محمدجواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، به این ماجرا باز شد و او در پیامی توییتری و با انتشار تصاویری از آرای واقعی و آرای دستکاری شده و هشتگ #حق‌الناس، از بررسی گزارش مربوط به تغییرات رخ‌داده در نظرسنجیِ انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صداوسیما و ارجاع نتایج نهایی آن به صداوسیما و پلیس فتا خبر داد.

در این میان حواشی خواسته و ناخواسته ای در حال شکل گیری است که در نهایت به غیر از مردم، بازنده ای جدی خواهد داشت. صدا و سیما و اپراتورهای تلفن همراه باید اکنون به چند سوال پاسخ بدهند:

  1. آیا این اختلال از سو و به درخواست مدیران شبکه سه برای تضعیف جایگاه یک برنامه پر مخاطب بوده است؟ اگر چنین باشد که یک رسوایی اخلاقی را شاهدیم که کوچکترین اعتباری را برای دست اندرکاران برجای نخواهد گذاشت.
  2. آیا این اختلال توسط یک برنامه مدعی ارتقا سطح فرهنگ و دانش رقم خورده تا در رقابت محبوبیت گوی سبقت را ربوده باشد؟ باز هم جدای از شرمندگی و رسوایی اخلاقی برای برنامه برنده باش که مدعی ارتقای فرهنگی و به نوعی فرهیختگی است باید به این سوال هم پاسخ بدهند که مگر برنده شدن در یک جشنواره درون سازمانی چه ارزش و آورده ای دارد که این برنامه به دنبال آن است؟ برنامه ای که با حضور یک سلبریتی نابلد اما محبوب و وعده جوایز میلیونی خود تبدیل به یک منبع درآمد شده است. 
  3. در ارسال کدهای دستوری از شماره کاربران شکی باقی نمانده و دست کم پیامک تایید ارسال پیام برای همه آنها ارسال شده، آیا اطلاعات کاربران از حاشیه امنیت کافی برخوردار است؟
  4. اگر امکان چنین کاری(ارسال کدهای دستوری بدون اجازه کاربر) وجود دارد برای جلوگیری از تکرار آن متولیان امر چه کاری انجام خواهند داد که دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد؟
  5. آیا در برنامه های دیگری که از صدا و سیما پخش می شود برای جذب مخاطب غیر واقعی چنین حرکتی انجام شده است؟
  6. فارغ از اینکه چه کسی مقصر این اتفاق است و نیت و هدفش چه بوده، در این وضعیت که برای رسانه ملی به بحران مخاطب و اعتماد مخاطب تعبیر می شود، حیثیت بر باد رفته چگونه جبران خواهد شد؟ در صورت یافتن مقصری در بین اهالی صدا و سیما (نه هکری از دیار معاندین و .... ) برخورد سازمان با او چه خواهد بود؟
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه