English

محمدجواد ظریف در آیین بین المللی جهان نوروز:

دور انداختن سلطه پذیری و سلطه طلبی نوروز را جهانی می کند / خشونت برای هیچ کس امنیت نمی آورد / نوروز زمان کنار گذاشتن قهر ها است

محمد جواد ظریف گفت: باید بپذیریم که در جهان، در ایران و در منطقه در یک کشتی نشسته ایم و خشونت در خانه، جامعه، شهر، کشور و در جهان برای هیچکس امنیت نمی آورد.

دور انداختن سلطه پذیری و سلطه طلبی نوروز را جهانی می کند / خشونت برای هیچ کس امنیت نمی آورد / نوروز زمان کنار گذاشتن قهر ها است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج،  محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، در بخشی از آیین بین المللی جهان نوروز که به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران و با همکاری سازمان میراث فرهنگی و وزارت خانه های امور خارجه و علوم در برج میلاد تهران برگزار شده بود، با عرض خیر مقدم به حضار و تشکر از کسانی که این مراسم باشکوه را بعد از ۵ سال وقفه، در ایام ولادت با سعادت حضرت زهرا، روز زن، روز مادر و در آستانه نوروز برگزار کردند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: بسیار خوشحالیم که در خدمت نمایندگان سرزمین نوروز و نمایندگان جهانی نوروز، نمایندگان محترم آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، ...ترکیه، پاکستان، عراق، هندوستان افغانستان و ایران هستیم. دوستان عزیزم شما نوروز را جهانی کردید. بیایید امروز پیمان ببندیم که سرزمینمان را نوروزی کنیم.

نوروز نهادینه سازی صلح در اذهان است

وی افزود: نوروز یک رویداد طبیعی نیست، یک تحول انسانی است، آن چیزی است که یونسکو در صدر برنامه‌های خود قرار داده است. یعنی تغییر نگرش ها و دیدگاه ها و اگر اساسنامه یونسکو را خوانده باشید با این شروع می‌شود که چون جنگ در اذهان مردم شکل می‌گیرد، باید صلح را هم در اذهان مردم شکل داد.

ظریف ادامه داد: ما امروز در دنیا با مشکل فهم و شناخت مواجهیم و باید از حافظ بپذیریم که می گوید: ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی / از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی و اگر ما به کمک باد نوروزی این همه خشونت ها، رنج ها و نامردمی ها، سلطه گری ها، سلطه طلبی ها و سلطه پذیری ها را به دور بیندازیم، فرهنگ نوروز را جهانی کرده‌ایم و این وظیفه ما است به عنوان کشورهایی که میراث‌دار نوروز هستیم.

خشونت برای هیچ کس امنیت نمی آورد

وی ادامه داد: ما نیاز داریم که تفکر مبتنی بر قدرت، سلطه و مبتنی بر استفاده از سلاح های مخرب را به تفکر گفتگو، همراهی و همدلی و همزیستی در خانه ها، شهرها، کشورها، منطقه مان و در جهان تبدیل کنیم. ما باید بپذیریم که در جهان، در ایران و در منطقه در یک کشتی نشسته ایم و خشونت در خانه، جامعه، شهر، کشور و در جهان برای هیچکس امنیت نمی آورد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: ما میراث داران فرهنگ نوروز نباید بین خود جنگ دعوا داشته باشیم. نباید بین هند و پاکستان درگیری در گیرد. باید بدانیم که امنیت به قیمت نا امنی دیگران، پیشرفت به قیمت فقر دیگران، توسعه به قیمت عقب ماندگی دیگران، نه تنها نامطلوب است، بلکه ممکن نیست.

وی افزود: بپذیریم در این جهان کنونیِ به هم پیوسته، یا با هم به ساحل نجات می رسیم  یا همه غرق می شویم؛ چه در بحران فقر، چه بحران  ناامنی و یا بحران محیط زیست.

با سلطه گری صلح فراهم نمی شود

وی اظهار داشت: پیام نوروز این است: از بهاران کی شود سرسبز سنگ / خاک شو دمی تا گل نمایی رنگ رنگ / سالها تو سنگ بودی، دل خراش / آزمون دار یک صباحی خاک باش. بیایید به همه دنیا از زبان ایران و سرزمین و فرهنگ نوروز بگوییم با سلطه‌گری صلح فراهم نمی شود.

ظریف افزود: بیاییم با رفتارمان و با اندیشه نوروزیمان، به دنیا نشان دهیم دوران هژمونی و سلطه گری سر آمده است. باید آنهایی که ۷ تریلیون دلار هزینه کردند و شرایطشان از روز اول بدتر است، بدانند اگر ده‌ها و صدها برابر آن هم هزینه کنند، تا زمانی که نپذیرند بشریت یک آینده و مشکلات مشترک دارد و راه حل‌های مشترک باید داشته باشد، نمی توانند روی صلح و آرامش را ببینید.

نوروز زمان کنار گذاشتن قهر ها است

وی تاکید کرد: باید همه در صلح باشند تا همه در صلح باشند، ما میتوانیم با همه اختلافات، تفاوت ها،مشکلات و چالش ها، با فرهنگ نوروز که زمان همدلی، دید و بازدید، زمان کنار همنشینی ها و  کنار گذاشتن قهر ها و دل چرکینی هاست. ما امروز امروز بیش از هرزمان دیگری در داخل کشور و منطقه، بیش از هر زمانی نیاز به انسجام، هم افزایی، همدلی و همبستگی داریم.

او ادامه داد: باز هم سراغ مولانا می روم که می گوید: ای بسا هندو و ترک همزبان / ای بسا دو ترک چون بیگانگان / پس زبان محرمی خود دیگر است / همدلی از همزبانی خوشتر است. ما وارثان این فرهنگیم و از همین فرهنگ نوشیده ایم و تغذیه شده ایم که امامش ۱۴۰۰ سال قبل می‌فرماید با مردم مهربان باش چون یا برادر تو در دین است یا هم نوع تو در آفرینش.

وی در آخرین بخش سخنانش گفت: این است که زبان همدلی می‌آفریند؛ زبان محرمی خود دیگرست / زبان همدلی از همزبانی خوشتر است.  ما هم در آغاز نوروز چه می گوییم،ما از خداوند می خواهیم همانطور که مولانا فرمود غیر بهار جهان هست بهاری نهان /  ماهرخ و خوش دهان باده بده ساقیا؛ ما از ساقی خلقت می خواهیم حول حالنا الی احسن الحال؛ حال ما، فکر، اندیشه و تفکر، روش همکاری‌ و همزیستی ما را، این نوروز به بهترین شکل تغییر دهد. آمد بهار عاشقان تا خاکدان بستان شود / آمد ندای آسمان تا مرغ جان پران شود.

 نوروزتان پیروز هر روزتان نوروز

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه