English

کمیسیون ملی یونسکو و سازمان میراث فرهنگی ایران برگزار می کنند؛

آیین بین المللی جهان نوروز در برج میلاد با حضور ظریف

آیین بین المللی جهان نوروز به همت کمیسیون ملی یونسکو- ایران و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برج میلاد تهران، 9 اسفند 1397 در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود.

آیین بین المللی جهان نوروز در برج میلاد با حضور ظریف

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران،   آیین بین المللی جهان نوروز به همتاین کمیسیون و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برج میلاد تهران ،  9 اسفند 1397 در سالن همایش های بین المللی برج میلاد از ساعت 9:30 الی 12:30 برگزار می شود.

نوروز از دیرباز در جغرافیای ایران زمین به عنوان جشن رسمی برگزار می‌شده‌است. جغرافیای پهناور نوروز و همزمانی آن با بهار طبیعت در نیمکره شمالی و پیشینه باستانی آن و تأکید این جشن بر نوع‌دوستی و مهرورزی در میان جهانیان، باعث توجه سازمان ملل متحد و دیگر کشورها به نوروز شد. از این رو در ۱۰ مه سال ۲۰۱۰ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل با گذراندن قطع‌نامه‌ای نوروز را به خاطر بزرگداشت آن در بیش از ۱۱ کشور جهان به رسمیت شناخت.

ایران منتظر تقاضای رسمی کشورهای چین و مغولستان برای پیوستن به پرونده ثبت جهانی نوروز است که اکنون ۱۲ کشور عضو آن هستند. تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی)، ایران به همراه ۱۱ کشور عراق، افغانستان، هند، قزاقزستان، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ترکیه، نوروز را در پرونده مشترکی در یونسکو به ثبت جهانی رسانده اند. در واقع جشن ها ویژگی مشترک تمامی فرهنگ هاست. نوروز هم جشنی ملی است که به عنوان کهن ترین و برترین نماد فرهنگی ایران، مورد قبول تمام اقلیت های ایرانی و کشورهایی است که در ثبت آن شرکت داشته اند. همچنین نوروز در انسجام فرهنگی و اجتماعی میان 12 کشور عضو در پرونده ثبت جهانی آن بسیار موثر بوده است.

از این رو کمیسیون ملی یونسکو- ایران بر اساس وظیفه ذاتیِ فرهنگی و آموزشی خود بر آن شده است تا در آستانه نوروز این آیین باستانی را جشن بگیرد.

در این مراسم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و حجت الله ایوبی  دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران سخنرانی کرده و با حضور سفرای کشورهایی که آیین باستانی نوروز را جشن می گیرند،  موسیقی نوروز کشورهای ایران، آذربایجان و افغانستان اجرا خواهد شد.

بزرگداشت آیین بین المللی نمایشگاه عکس جهان نوروز و رونمایی از تمبر جهان نوروز و اهدای نشان نوروز به دکتر محمد میرشکرایی نوروز شناس هم از دیگر بخش های این مراسم خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه