English

در نشست خبری دوازدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ عنوان شد:

فیلم ۱۰۰ ثانیه ای تمرین نیست تخصص است / چهل سالگی انقلاب در فراخوان نبود

نشست خبری دوازدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه ای با حضور علی قربانی دبیر این دوره و در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

فیلم 100 ثانیه ای تمرین نیست تخصص است / چهل سالگی انقلاب در فراخوان نبود

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، در ابتدای این نشست یزدان عشیری ضمن عرض تبریک فرارسیدن سالروز میلاد حضرت زهرا (س) و خیر مقدم به حضار، این جشنواره را بهانه ای برای جوان گرایی و شناسایی و معرفی فیلمسازان جوان معرفی کرد و از آغاز به کار این دوره جشنواره از روز چهارشنبه ۸ اسفندماه ساعت ۱۴ خبر داد.

فیلم های 100 ثانیه ای تلنگری اخلاقی برای جامعه

پس از آن علی قربانی دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ در بخش بعدی این نشست خبری گفت: هدف ما تنها برگزاری جشنواره نیست. از همین رو به افزایش تولید و پخش فکر می‌کنیم تا بتوانیم مفاهیم را انتقال دهیم. بنابراین شعار این جشنواره سینمای اخلاق است و هرگاه درباره اخلاق صحبت می‌کنیم؛ کدام یک از ما می‌تواند انکار کند که در بسیاری موارد مثل رانندگی، محیط زیست و ... دچار بی اخلاقی هستیم؟ بنابراین نیاز داریم لحظه به لحظه تلنگر بزنیم. امروز سینمای صد ثانیه‌ای می‌تواند به طور دائم در کنار مردم  باشد و فرهنگ‌سازی کند.

وی با تاکید بر اینکه ما پشتوانه غنی فرهنگی داریم از سوی دیگر دین ما دینی است که در آن فراوان پیام اخلاقی وجود دارد، گفت: در هیچ دینی این مقدار پیام اخلاقی وجود ندارد. پیامبری با دریایی از معرفت و پس از آن احادیث بسیاری که از دوازده امام معصوم نقل شده و می تواند به عنوان پیامهایی کارآمد به روز شوند و فیلم های صد ثانیه ای می تواند یکی از بهترین محمل ها برای این محتوا باشد.

به دنبال تولید یک فیلم کامل هستیم

وی افزود: ما در همه این سال‌ها تلاش کردیم که به تولید فیلم های کامل برسیم و اگر بررسی کنید حتی اگر ایده یک فیلم خوب بوده اما اجرای خوبی نداشته به جشنواره راه نیافته است. بنابراین این تولید سخت است.

قربانی تصریح کرد: ما به همه ارگان‌هایی که امکانی داشته اند گفته ایم که این فیلم ها و جشنواره تنها متعلق به حوزه نیست بلکه به سینمای اخلاق تعلق دارد. بنابراین می توانید با این محوریت اقدام به حمایت از تولید آثاری متناسب با موضوع فعالیت خود کنید و خوشحالیم که امروز در تلویزیون شاهد فیلم هایی از تولیدات نیروی انتظامی در همین قالب هستیم که گرچه ما بهانه تولید آنها بودیم اما حتی این آثار هرگز به جشنواره هم ارسال نشده اند.

خودمان را به دنیا معرفی کرده ایم

علی قربانی در ادامه به بخش بین الملل این جشنواره اشاره کرد و گفت: در دنیا فیلم های کوتاه خوب بسیاری تولید می شود اما به دلیل اینکه بیشترین تأکید آنها بر فرم است نه محتوا، سنخیت زیادی با جشنواره 100 ندارند. اما به هر حال در طی این چند ساله با تلاش بسیار و عقد تفاهم نامه هایی با برخی از جشنواره های دنیا، اقدام به معرفی این جشنواره و آثارش به آنها کرده ایم؛ نتیجه این تلاش هم این شده که امسال بیش از سه هزار اثر از صد و پانزده کشور به دست ما رسید. ما هم با وسواس بسیار آنها را بررسی کرده و در نتیجه یک سئانس برای نمایش سی و سه فیلم از نوزده کشور خواهیم داشت.

ساخت فیلم 100 ثانیه ای کار هرکسی نیست

وی در ادامه افزود: من برخلاف عده ای از بزرگانکه فیلم صدثانیه ای را مقدمه و تمرینی برای ورود به سینمای بلند و حرفه ای می دانند؛ معتقدم که ساخت فیلم صد ثانیه ای کار هر کسی نیست و یک تخصص مستقل و بسیار سخت است.

چه جشنواره باشد چه نباشد، فیلم 100 ثانیه ای تولید می کنیم 

قربانی سپس گذری هم به فعالیت بخش های مختلف سازمان سینمایی حوزه هنری زد و گفت: همانطور که پیشتر اشاره شد ما رویکردی تولیدی داریم و بر همین اساس چه جشنواره برگزار شود یا نشود، ما در طول سال چندین فیلم صد ثانیه ای تولید می کنیم که این امر در دو بخش باشگاه فیلم سوره که اختصاص به فیلم اولی ها، فیلم کوتاه و فیلم های صد ثانیه ای دارد و مرکز فیلم مستند که فیلم های مستند بلند و فیلم صد ثانیه ای تولید می کند، محقق می شود. در عین حال مرکز انیمیشن حوزه هم فیلم انیمیشن بلند و سینمایی و هم انیمیشن های صد ثانیه ای تولید می کند.

وی در مقام معاون تولید سازمان سینمایی حوزه هنری هم تاکید کرد: از همه کسانی که می توانند فیلم درجه یک تولید کنند دعوت به همکاری کرده و اعلام آمادگی برای حمایت از فیلم ها طی یک پروسه مشخص می کنیم.

امکان نمایش فیلم های راه نیافته به درخواست کارگردان اثر

قربانی در بخش دیگری از نشست به یک امکان حساسیت زا در این دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: من با قبول مسئولیت در این دوره این امکان را فراهم کرده ام که هر کارگردانی که به هر دلیل فیلمش به جشنواره راه پیدا نکرده می تواند درخواست پخشش را در بخش جنبی این جشنواره داشته باشد و با حضور محمدرضا خردمندان، امین خالقی،... به عنوان اساتید و مشاورین ما و هر کس دیگری که تمایل به تماشای اثر داشت، امکان نمایشش را فراهم خواهیم کرد تا بتوانند در مورد آن صحبت کنند و فیلم مورد بررسی قرار بگیرد. شاید به این شکل مشکل فیلم مشخص شود و این فرصت برای همه فیلم ها وجود دارد حتی اگر فیلمی واقعا مسئله دار باشد.

وی در ادامه به سایر ورکشاپ ها اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت وب سری ها گفت: یک نمونه موفق که بخش سینما اخلاق آن برای ما حائز اهمیت است انیمیشن های دیرین دیرین است که بر همین اساس در یک سئانس با عنوان زنگ اخلاق به نمایش گزیده ای از این انیمیشن ها و بحث در مورد نحوه کار وب سری ها خواهیم پرداخت. در عین حال هادی مقدم دوست هم ورکشاپی با موضوع ایده پردازی برای فیلم های صد ثانیه ای برگزار خواهد کرد.

قربانی به یک فرصت اقتصادی پدید آمده برای سازندگان فیلم های صد ثانیه ای اشاره کرد و گفت: با تفاهمی که با وی او دی ها ایجاد شده فیلم های صد ثانیه ای را از طریق موسسه سپهر در این فضا به نمایش خواهیم گذاشت و هر درآمدی که جدای از سهم شرکت وی او دی پخش کننده داشته باشد، به طور کامل به فیلمساز تعلق خواهد گرفت.

در ادامه این نشست هم محمد زرویی نصرآباد مدیر سپهر هنر گفت: در کل جشنواره های حوزه هنری به دنبال ایجاد یک درگاه ورودی برای هنرمندان جوان مستعد هستیم. اگر جوانی به جشنواره ورود پیدا می کند و از منافع مادی و معنوی برخوردار  شود، این سرآغاز کار است و حمایت های ما در ادامه فعالیت او ادامه خواهد داشت.

وی سپس به ارائه آمار کرد و گفت: در مجموع در بخش ملی ۱۳۲۸  به دبیرخانه رسیده است که ۸۰۳ اثر  با ۵۷۱ شرکت کننده مربوط به بخش اصلی است و مابقی در بخش مسیر تجربه شرکت کرده اند. از سال گذشته با حمایت معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری بخشی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی به این جشنواره اضافه شده است که تعدادی از آثار هم به این بخش تعلق دارند و در مجموع ۱۱۱ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرده اند.

زرویی نصر آباد به نظر سنجی مردمی هم اشاره کرد و گفت:  با تفاهم نامه‌ای که با سایت آپارات امضا کرده ایم در این سایت، همزمان با سالن‌های سینما، آثار جشنواره به نمایش در خواهد آمد و با نظر سنجی مردمی دو اثر انتخاب خواهد شد. 

وی سپس به جوایز این دوره اشاره کرد و گفت: بر اساس آنچه در فراخوان که پیش از آغاز دور جدید تحریم ها و گران شدن ارز تنظیم شده در بخش جایزه جهانی در هر بخش مستند، داستانی و انیمیشن یک جایزه هزار و پانصد یورویی اهدا می شود. در بخش ملی هم  یک جایزه بزرگ به مبلغ پانزده میلیون تومانی، و به برترین اثر در هر بخش یک جایزه 12 میلیون تومانی به کارگردان اثر اختصاص می یابد. 

سیصد فیلم کوتاه جذاب

در ادامه هم یزدان عشیری گفت: در از یک شب قبل از برگزاری جشنواره در شبکه مستند و پنج برنامه هایی را خواهیم داشت.

وی افزود: من پیشنهاد می کنم اگر از تماشای فیلم های بلند سینمایی دلزده شده اید، برای تماشای آثار متفاوت به جشنواره فیلم ۱۰۰   بیایید در طول این چند روز، در پردیس سینمایی آزادی سیصد فیلم ۱۰۰ ثانیه ای با کیفیت به نمایش در خواهد آمد.

چهل سالگی انقلاب در فراخوان نبود

در پایان این نشست هم علی قربانی، دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های 100 ثانیه ای در پاسخ به خبرنگاری در خصوص فقدان بخش چهل سالگی انقلاب در این دوره از جشنواره گفت: واقعیت این است که در حوزه هنری توجهمان به اکران فیلم های چهل سالگی انقلاب در هفته هنر انقلاب است اما واقعیت دیگر این است که این بخش در فراخوان این دوره هم گنجانده نشده بود اما در انتخاب آثار سعی کردیم به این مسئله توجه داشته باشیم و د رکنار برخی از تولیدات حوزه هنری، آثار دیگری با این مضمون را هم انتخاب کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه