English

حاشیه های روز نهم جشنواره فیلم فجر؛

رسانه ها در انتظار نام جدید محمدرضا دلپاک / چالش محسن تنابنده برای فقه اسلامی

روز نهم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با سرطان شروع شد و با قسامه پایان یافت و مملو از حواشی حقوقی و مالی بود.

رسانه ها در انتظار نام جدید محمدرضا دلپاک / چالش محسن تنابنده برای فقه اسلامی

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، روز نهم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با سرطان شروع شد و با قسامه پایان یافت و یکی از پر حاشیه ترین روزهای این دوره جشنواره بود که نشان دهنده توان مدیریتی و اجرایی فرزاد حسنی هم بود.

23 نفر پیاده شدند

در واقع اولین حاشیه این روز مربوط به اعلام نتایج آراء مردمی بود که مشخص شد فیلم سینمایی 23 نفر با نرسیدن به جمع 5 فیلم برتر آخرین روزها، از ادامه رقابت مردمی باز ماند.

نشست خبری تمام چیزهایی که جایشان خالی است

مستند؛ مهم اما کم مخاطب

در این روز طبق روال این دوره جشنواره چهار فیلم در سینمای رسانه ها به نمایش در آمد که در اولین سئانس، فیلم مستند سینمایی تمام چیزهایی که جایشان خالی است با کارگردانی زینب تبریزی اکران شد در حالیکه از کمی تماشاگر رنج می برد.

مستندی که به موضوع مهمی همچون سرطان پستان که متمایز از سرطان سینه است پرداخته بود و تسلط و اطلاعات فرزاد حسنی در مورد اهیمت این مسئله جالب توجه بود.

این فیلم با حضور و همکاری همسر زن جوانی که با این عراضه از دنیا رفته بود و دو زنی که از نجات یافتگان و درمان شده های آن بودند تولید شده بود که هر سه نفر در نشست پرسش و پاسخ آن هم حضور داشتند.

نکته جالب توجه دیگر این نشست رسانه ای، معرفی مجموعه ای به نام حامی جو بود که با معرفی پروژه های هنری به مردم برای تولید آنها اقدام به جمع آوری حمایت های مردمی می کند. این مجموعه در طول فعالیت سه ساله خود هجده پروژه را به سرانجام رسانده و نیمی از هزینه شصت میلیونی این فیلم مستند را هم از همین طریق تامین کرده بود.

 

سونامی یک فیلم ورزشی بدون ضد قهرمان

در دومین سئانس نهمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت شاهد فیلمی با حضور تکواندوکاران بود. گرچه در این فیلم بهرام رادان به همراه مهرداد صدیقیان برای میلاد صدرعاملی نقش آفرینی کرده بودند که لازمه آن تمرین و آموزش زیر نظر یک مربی این رشته ورزشی بود.

یک یاز حاشیه‌های جدی نشست رسانه ای  فیلم سینمایی سونامی مربوط به سوالی در مورد سرمایه این فیلم و حمایت بنیاد فارابی از آن بود. پرسش خبرنگاران در مورد استفاده از حمایت ها و بودجه های شورای تصویب فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی به واسطه حضور رسول صدرعاملی، پدر کارگردان سونامی،  در این شورا بود که میلاد صدر عاملی آن را رد کرد و گفت: زمانی که سونامی ساخته شد، پدر من عضو این شورا نبود.

بهرام رادان

آرزویی که فیلم سونامی برآورده کرد

یک حاشیه با مزه این فیلم سخنان بهرام رادان در مورد برآورده شدن آرزویش بود. این بازیگر گفت که از سال 2004 آرزوی حضور در یک فیلم ورزشی را داشته که اکنون برآورده شده است.

جان دار فیلم دیگری با موضوع قصاص

سومین فیلم نمایش داده شده در این روز برای اهالی رسانه ها و منتقدین، فیلم سینمایی جان دار به نویسندگی و کارگردانی مشترک حسین امیری دوماری و پدارم پورامیری بود که حاشیه های زیادی هم داشت.

فاطمه معتمد آریا که از روز افتتاحیه اعلام کرده بود در طول جشنواره به دلیل حضور در پروژه ای، نمی تواند در جشنواره حاضر باشد، برایاین نشست یک پیام صوتی ارسال کرده بود.

پول کثیف دغدغه معتمدآریا، کوثری و خبرنگاران

جدی ترین حاشیه این نشست رسانه ای احتمال استفاده از پول کثیف و سرمایه های مشکوک مربوط به یکی از متهمین پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان بود که در حالی که کامران مجیدی تهیه کننده این اثر، این سوالات را فرافکنی می خواند تصریح کرد که 50 درصد سرمایه از آن اوست و 50 درصد دیگر متعلق به علی اسد زاده که از سال 1387 در سینما فعال است. اما او در مورد شراکت این فرد با متهم پرونده (م.ا) سکوت کرد.

در ادامه تعداد دیگری از عوامل در این مورد پاسخ دادند که حامد بهداد ابراز بی اطلاعی کرد، هومن بهمنش مسئولیت را متوجه ارشاد نه عوامل دانست، اما به گفته مدیر تولید این پروژه، شرط فاطمه معتمد آریا و باران کوثری را رویت قرارداد سرمایه گذار و اطمینان از عدم حضور سرمایه مشکوک اعلام کرد.

علی شادمان

سه دهه هفتادی در یک فیلم / ارزویی که در جان دار محقق شد

در این نشست رسانه ای هم حاشیه بازمره مربوط به دهه هفتادی ها  بود. علی شادمان  در مورد یکی از آرزوهایش اظهار داشت: آرزو داشتم روزی حضور دهه هفتادی ها را به طور حرفه ای در سینما ببینم. اکنون این اتفاق افتاده و جمع سن من و دو کارگردان اثر به صد سال هم نمی رسد.

محمدرضا دلپاک

این بار صدابردار به خبرنگاران تاخت و با آنها شرط بندی کرد

در ادامه رویه عجیب و غریب محمدرضا دلپاک صدابردار جان دار بود که از نحوه سوال پرسیدن خبرنگاران انتقاد کرد. پس از آنکه خبرنگران نسبت به این رفتار انتقاد کردند او مدعی شد که اصحاب رسانه توان پرداختن به مسائل فنی همچون فیلمبرداری و صدابرداری را ندارند و گفت اگر یکی از خبرنگاران بتواند درباره مسایل فنی فیلم بنویسد، اسم خودش را عوض کند.

هومن بهمنش

یک پیشنهاد  در مورد حضور عوامل فیلم در نشست های رسانه ای و پاسخ مدیر مربوطه 

حاشیه بعدی این نشست پس از اتمام دیالوگ پینگ پنگی دلپاک و اهالی رسانه رخ داد. ماجرا از این قرار بود که پس از آن هومن بهمنش اظهار داشت: با توجه به اینکه معمولا در این نشست ها بیشتر از کارگردان، فیلمنامه نویس، تهیه کننده و برخی از بازیگران سوالاتی پرسیده می شود، شاید بهتر باشد عوامل فنی در مقابل خبرنگارن ننشینند.

در این زمان نغمه دانش آشتیانی که در این دوره مدیریت سالن نشست های پرسش و پاسخ را به عهده دارد تصریح کرد: تمام کسانی که بر روی استیج پرسش و پاسخ حاضر می شوند بنابه درخواست سازندگان اثر است و ستاد جشنواره در این مورد تصمیم گیری نمی کند.

محسن تنابنده و به چالش کشیدن فقه اسلامی

فیلم سینمایی قسم چهارمین اثر به نمایش در آمده در ساعات پایانی نهمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه ها بود. این فیلم به نوعی چهارمین اثر با موضوع قصاص و احکام مربوط به آن از ابتدای جشنواره تا این روز هم بود.

چالش سایز گردن و سواد اهالی رسانه

در این نشست پرسش و پاسخ در کنار توضیحاتی در مورد عوامل در مورد برخی مساِل فنی از قبیل تصویربرداری، لوکیشن و نور در این اثر، بخش عمده ای از این نشست به دو موضوع مسایل فقهی و حقوقی مطرح شده و سرمایه ساخت این فیلم گذشت.

محسن تنابنده در پاسخ به سوالات خبرنگاری که ادعا می کرد از تحصیلات عالیه حقوق برخوردار است، در مورد اشکالات حقوقی فیلمنامه گفت: فیلم درباره مسأله فقهی مختص به چالش کشیدن قسامه و این شکل رسیدن به قصاص یا بخشش است اما هیچ قضاوتی درباره آن نمی شود.

وی افزود: من چندین پرونده را در این باره خوانده ام و نه از وکلا بلکه از چندین قاضی بزرگ و گردن کلفت این مملکت با سابقه رسیدگی به پرونده هایی با موضوع قسامه مشورت کرده ام. و مطمئنم که مو لای درز این فیلمنامه نمی رود.

وقتی خبرنگار مذکور قانع نشد و به پرینت هایی که از قوانین همراه خود داشت استناد کرد، تنابنده گفت: شما اطلاعات کافی در این باره نداری و مطمئن باش که من مطلع ترم. از سویی دیگر قوه قضاییه گروه مشاورانی دارد که به فیلمنامه هایی از این دست مشورت می دهند و بر آن نظارت دارند، حالاگر گردنت شما از آنها کلفت تر است باید با آنها صحبت کنی.

اعلام آمادگی برای مناظره و انداختن توپ تقصیر در میدان شورای پروانه ساخت

در ادامه خبرنگار پرسشگر کفت من آن گروه مشاور را به مناظره دعوت می کنم و سپس اظهار داشت: مشکل اصلی شروای پروانه ساخت است که در میان آنها حقوقدانی نیست تا فیلم نامه ها را از منظر حقوقی بررسی کنند و در نتیجه پس از توقیف فیلم ها، با رای دیوان عدالت اداری میلیاردها تومان از بیت المال به عنوان خسارت به سازندگان پرداخت می شود.

پایان جنجال این بخش با مدیریت به یمن اجرای با تمانینه فرزاد حسنی، با  شوخی و خنده حضار و طرفین به پایان رسید.

البته در پایان این نشست تنابنده از پرسشگری که با او دچار کشمش شده بود عذرخواهی کرد.

نشست فیلم سینمایی قسم - محسن تنابنده - مهناز افشار

مهناز افشار و چالش خبرگزاری پولتو از کجا آوردی؟

در بخش دیگری از این نشست، باز هم مساله تامین بودجه و سرمایه گذاری در آثار سینمایی مطرح شد. در این میان مهناز افشار با موضع گیری در این مورد از خبرنگاران پرسید آیا تا بحال پرسیده اید بودجه خبرگزاری ها از کجا تامین و حقوق شما از چه پولی پرداخت می شود؟

شتر به خاطر عشق ساربان به نقی

محسن تنابنده در بخشی از این نشست رسانه ای د رمورد وجود شتر ها در بک گراند نماهایی از فیلم سینمایی قسم گفت: ساربان من را به اسم نقی می شناخت و گفت که دوستم دارد. من هم گفتم حال که اینطور است دو سه روزی شترهایت به محل فیلمبرداری بیاور تا زیبایی کار ما بیشتر شود!

و حالا دخترم لیانا!

در پایان هم مهناز افشار هم به معرفی بازیگر خردسال این فیلم پرداخت و گفت: دختربچه‌ای که در فیلم حضور داشت دخترم لیانا بود و دوست داشتم یادگاری در این فیلم بماند.

سیساتمدارن هم فیلم می بینند

از دیگر حاشیه های این روز حضور چهره های سیاسی در سینما ها بود. به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی ماجرای نیمروز: رد خون به کارگردانی محمدحسین مهدویان شامگاه پنجشنبه 18 بهمن در پردیس سینمایی کورش به نمایش درآمد که این اکران مردمی علاوه بر چهره های هنری، شاهد حضور چهره‌های شاخص سیاسی نیز بود.

محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت و علی ربیعی وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی از چهره‌هایی بودند که در این اکران حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه