English

داور رشته سفالگری هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی آفرینش:

بعد خلاقیت در آثار بیشترین امتیاز را در داوری داشت/تاثیر مشهود آموزش های کانون بر رشد کیفی آثار

آذرخیل گفت: تاثیر آموزش ‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر رشد کیفی آثار رشته سفالگری دوسالانه هنرهای تجسمی آفرینش، بسیار مشهود است.

بعد خلاقیت در آثار بیشترین امتیاز را در داوری داشت/تاثیر مشهود آموزش های کانون بر رشد کیفی آثار

عبدالعظیم آذرخیل مجسمه‌ساز ، مربی فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و داور رشته سفالگری هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی آفرینش در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج گفت: داوری دوسالانه ملی هنرهای تجسمی «آفرینش» که آثاری با موضوع رنگ مهربانی را از سراسر کشور دریافت کرد، نهم دی ماه برگزار و سه برگزیده در گروه‌های سنی مختلف اعلام شدند.

وی درباره معیارهای داوری بخش سفالگری دوسالانه توضیح داد: بر اساس هماهنگی صورت گرفته هیات داوران، مواردی چون هماهنگی با موضوع، خلاقیت در اجرا، فرم، زیبایی و ... از جمله معیارهای داوری آثار بود. بر این اساس، آثاری که با موضوع انتخاب‌ شده دو سالانه یعنی رنگ مهربانی سنخیت داشتند، مورد پذیرش داوران قرار گرفتند.

مربی فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین یادآور شد: از آنجایی که مبنای داوری بخش سفالگری، موضوع دوسالانه، رنگ مهربانی، بود کارهای غیرمرتبط را کنار می‌ گذاشتیم. فرم، محتوا و شیوه اجرای اثر نیز از معیارهایی  بود که در داوری مدنظر قرار گرفت و نکته پایانی دسته ‌بندی سنی هنرمندان بود که امتیازبندی ‌ها بر این اساس انجام شد.

آذرخیل با بیان اینکه آثار با استفاده از ویدئو پروجکشن برای داوران نمایش داده می‌شد، گفت: بر اساس معیارهای مذکور، امتیازها به آثار تعلق می ‌گرفت و در هر مرحله داوری، این معیارها با دقت بیشتری اعمال می‌ شد و در نهایت تعداد بیشتری از آثار را انتخاب کردیم تا علاوه بر برگزیدگان گروه ‌های سنی چهارگانه، تعدادی از هنرمندان نیز شایسته تقدیر شناخته و معرفی شدند.

وی اظهار کرد: علاوه بر معیارهای داوری معمول، در جریان داوری معمولا سلیقه داوران نیز مطرح می‌شد و با توجه به این مورد، به اعتقاد من بعد خلاقیت در آثار، بیشترین امتیاز را در داوری به خود اختصاص داده بود.

داور بخش سفالگری هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون در ادامه عنوان کرد: در هر گروه سنی، نفرات اول تا سوم به عنوان برگزیده معرفی و علاوه بر آن، ۵ نفر نیز شایسته تقدیر شناخته شدند. البته برای اینکه بتوانیم انتخاب‌های بهتری داشته باشیم، دو گروه‌ سنی را با هم ادغام کردیم، بنابراین برگزیدگان و تقدیرشدگان رشته سفالگری در سه گروه سنی اعلام شدند.

آذرخیل همچنین به گروه های سنی شرکت کننده در هفتمین دوسالانه ملی آفرینش اشاره کرد و گفت: گروه‌های سنی دوسالانه هنرهای تجسمی کانون عبارت بودند از: ۴ تا ۶، ۷ تا ۹، ۱۰ تا ۱۲ و ۱۳ تا ۱۸ سال، که در رشته سفالگری، تعداد این گروه‌ها به سه گروه تبدیل شدند.

این داور جشنواره تجسمی در پاسخ به این که آیا آثار ارسالی به هفتمین دوسالانه، نسبت به دوره‌های پیشین رشد کیفی داشته است یا خیر، گفت: قطعا در هر دوره دوسالانه با رشد کیفی و کمی آثار مواجه خواهد شد، اما خوشبختانه در دوسالانه هفتم نسبت به دوره پیش، شاهد کیفیت بالای آثار بودیم و به ویژه اینکه در گروه‌های سنی ۱۰ تا ۱۲ سال، این کیفیت نمود بیشتری داشت.

وی در پایان توضیحات خود در جمع بندی امر داوری آثار این دوره از دو سالانه هنرهای تجسمی آفرینش گفت: اگر بخواهیم مقایسه دقیق تری نسبت به کیفیت آثار و نقش آموزش داشته باشیم باید بگویم که تاثیر آموزش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر رشد کیفی آثار رشته سفالگری دوسالانه هنرهای تجسمی آفرینش ، نسبت به دوره های قبل تر، بسیار مشهود است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه