English

در کارگاه جلوه های ویژه در سینمای مقاومت صورت گرفت؛

آموزش ساخت تولید گلوله مشقی برای جلوه های ویژه در سینما

رضا رستگار از بنیان گذاران جلوه های ویژه در سینمای ایران، مدرس کارگاه آموزش ساخت تولید گلوله مشقی برای جلوه های ویژه در سینما بود.

آموزش ساخت تولید گلوله مشقی برای جلوه های ویژه در سینما

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت، کارگاه با توضیحاتی از مجری جلسه درباره سوابق کاری رضا رستگار آغاز شد. مدیریت جلوه های ویژه بیش از صد و بیست فیلم سینمایی (فیلمهایی نظیر از کرخه تا راین ، هیوا ، پرواز در شب و گذرگاه) کسب دو سیمرغ از جشنواره فجر و دریافت هشت جایزه از جشنواره های خارجی از جمله افتخارات ایشان است.

در ادامه رستگار توضیحاتی کلی و تئوریک درباره جلوههای ویژه به مخاطبان ارائه کرد که تمایزات میان ویژوال افکت و (جلوه‌های ویژه کامپیوتری) و اسپشیال افکت (جلوه های ویژه میدانی) از مهمترین آنها بود.

وی درمورد همت و خودکفایی نیروهای داخلی در تولید جلوه‌های ویژه میدانی برای فیلمهای سینمایی گفتند: جلوه‌های ویژه میدانی در کشور ما رشته‌ای آکادمیک نبود و تلاش‌های فردی نیروهای بومی باعث شد که چیزی به نام جلوه‌های ویژه میدانی در سینمای ایران شکل بگیرد. وگرنه اگر قرار بود با همان بضاعت قبل از انقلاب ، فیلمهای جنگی بسازیم ناچار بودیم که مستشار از خارج بیاوریم تا این کار را برایمان انجام دهند.

وی  در ادامه درباره ی نسبت ویژوال افکت و اسپشیال افکت در یک فیلم توضیح دادند که این دو همواره مکمل و متمم یکدیگر بوده اند و موجب افزایش کیفیت فیلمهای ما شده اند. همچنین وی  باذکر توضیحاتی از جلوهای ویژه میدانی و کامپیوتری فیلم امپراتور جهنم به کارگردانی پرویز شیخ طادی سعی کرد به شکلی کاربردی مکمل بودن این دونوع جلوه ویژه را برای مخاطب خود توضیح دهد.

بحث مهم و کاربردی جلوهای ویژه میدانی ارزان، موضوع صحبت بعدی رضا رستگار بود. وی با ذکر مثالهایی نظیر چگونگی استفاده از چاشنی های دستساز انفجاری ، نحوه ساخت گلوله های مشقی و نحوه تولید خون مصنوعی سعی کرد راهکارهایی کاربردی و در دسترس در اختیار فیلمسازان جوان قرار دهند.

در این کارگاه به شکلی دقیق نحوه تولید گلوله مشقی به هنرجویان آموزش داده شد و رستکار گفت : شما می توانید با شکستن یک لامپ خارج کردن فیلامانش یک گلوله تولید کنید. فیلامان را به با دو سیم بلند به باطری وصل کنید. یک لوله نازک تهیه کنید. سپس با مقداری گوگرد کبریت و پنبه گلوله شما حاضر است. به محض وصل کردن فیلامان به باطری فیلامان از لوله آتش می شود.

در پایان رستگار اظهار امیدواری کردند که در روزهای آینده جشنواره فرصتی مجدد جهت توضیحات تکمیلی درباره  جلوه های ویژه مهیا شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی