English

سیزدهمین بزرگداشت مرتضی ممیز برگزار شد/ اهمیت ممیز برای فرانسوی‌ها

سیزدهمین مراسم بزرگداشت استاد مرتضی ممیز با سخنرانی ابراهیم حقیقی، مجید رجبی معمار، کاردار فرهنگی سفارت فرانسه و هنرمند فرانسوی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

سیزدهمین بزرگداشت مرتضی ممیز برگزار شد/ اهمیت ممیز برای فرانسوی‌ها

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، سیزدهمین مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز به همت بنیاد ممیز و با همکاری خانه هنرمندان ایران جمعه 2 آذر با حضور مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، ابراهیم حقیقی، محسن سلیمانی رییس فرهنگسرای ارسباران، انوشیروان ممیز فرزند مرحوم ممیز، توماس هوت مارشاند هنرمند گرافیست فرانسوی و جمعی از هنرمندان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مجید رجبی معمار در این مراسم با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت برای استاد ممیز طی 13 سال در خانه هنرمندان ایران گفت: با همراهی آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران تلاش کردیم تا افتتاحیه بیشتر نمایشگاه های هنری را روزهای جمعه برگزار کنیم تا مردم و علاقمندان بیشتری بتوانند حضور پیدا کنند و به همین دلیل 140 رویداد هنری را از ابتدای سال در روزهای جمعه افتتاح کردیم و تا پایان سال نیز 100 برنامه دیگر خواهیم داشت.

وی در ادامه مرتضی ممیز را در کنار هنرمندانی چون ایرج راد، پرویز کلانتری و غلامحسین امیرخانی، موسسان خانه هنرمندان ایران دانست و این خانه را برآمده از دل هنرمندان خواند و افزود: برای بیستمین سال تاسیس خانه هنرمندان ایران برنامه های ویژه ای داریم که اعلام خواهند شد.

در ادامه فیلیپین بانتژا، کاردار فرهنگی سفارت فرانسه با ابراز خوشحالی از همکاری این سفارتخانه با خانه هنرمندان ایران و بنیاد ممیز، گفت: استاد ممیز برای ما جایگاه ویژه ای دارد و  برگزاری بزرگداشت او و برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرمند فرانسوی برای ما اهمیت دارد چراکه اولاً ادای دین به استاد ممیز برای فرانسه بسیار مهم است و دوماً اینکه نمایش آثار یک هنرمند فرانسوی در ایران فرصتی برای تعامل فرهنگی هنری است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند از وضعیت و شرایط دشوار مردم ایران و تحریم‌ها علیه ایران اطلاع داریم، اما فرانسه خیلی مصمم و پرشور به ویژه در حوزه علمی و دانشگاهی کنار ایرانی‌ها ایستاده است.

ابراهیم حقیقی، هنرمند گرافیست و طراح که دبیری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را نیز برعهده دارد، در سخنانی درباره مرتضی ممیز گفت: ۱۳ سال از نبودن مرد بزرگی می‌گذرد که تاثیرات بسیاری بر روند هنر و زندگی ما داشته است. این روزها مرتضی مثل پدر و مادر مرحومم به خوابم می‌آید.

وی در بخش پایانی سخنانش در توضیح فعالیت و تجربیات مرتضی ممیز در حوزه گرافیک و چاپ بیان کرد: تصویرسازی‌ها و تجربیات مرتضی ممیز در حیطه شناست دِسَن بود که آن را برای محتواهای مختلف پایه گذاری کرد و به همین دلیل بیش از ۶۰ یا ۷۰ گونه دِسَن دارد.

توماس هوت مارشاند، هنرمند طراح لوگو و فونت و گرافیست در پایان این مراسم درباره کارهایش در نمایشگاهی که به مناسبت بزرگداشت استاد ممیز افتتاح خواهد شد، اشاره کرد و درباره انتخاب آنها سخن گفت.

در پایان، حضار برای گشایش نمایشگاه نمایشگاه اتودها و طراحی‌های مرتضی ممیز و آثار تایپ دیزاین و پوسترهای توماس هوت مارشاند در گالری زمستان و مرتضی ممیز خانه هنرمندان ایران حاضر شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه