English

در نشست جشنواره فیلم رشد مطرح شد

راه پر مخاطره مبارزه با ازدواج کودکان/ نه تنها مردان بلکه نمایندگان زن هم مخالفت می کنند

به بهانه نمایش سه فیلم مرتبط در جشنواره بین المللی فیلم رشد، موانع موجود بر سر مبارزه با ازدواج کودکان در نشستی با حضور پروانه سلحشوری و اشرف گرامی زادگان بررسی شد.

راه پر مخاطره مبارزه با ازدواج کودکان/ نه تنها مردان بلکه نمایندگان زن هم مخالفت می کنند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، در آخرین ساعات روز پنجم چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، نشست مرتبط با ازدواج های زودهنگام که به موضوع ازدواج کودکان می‌پرداخت، پس از نمایش سه فیلم ایرانی و هندی شامل دو فیلم کوتاه امروز روز عروسی من نیست، زحل و فیلم سینمایی هندی و هرمز، با حضور اشرف گرامی زادگان (مدیر کل دفتر حقوقی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری)، پروانه سلحشوری ( نماینده  و رییس سابق فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی) و نسرین محمدپور کارگردان فیلم زحل در سینما فلسطین برگزار شد.

اجرای این نشست را علی زارعان کارشناس فرهنگی و مدیر پیشین شبکه دو که برعهده داشت و در ابتدای جلسه گفت: جشنواره فیلم رشد و جشنواره فیلم کودک اصفهان را بیشتر از آنکه جشنواره هایی برای کودکان باشد می توان جشنواره هایی نامید که فیلم هایش بیشتر درباره کوکان است.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل برای جلوگیری از ازدواج کودکان، گفت: شاید این حرف منتقدینی داشته باشد اما فراموش نکنیم که زمانی بستن کمربند ایمنی در ماشین یک کار فانتزی به حساب می آمد اما امروز همه ما به بستن کمربند عادت کرده ایم.

در برخی نقاط ایران دختران هشت ساله ازدواج می‌کنند

پس از آن پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: شاهد اتفاقات خوبی هستیم و آن اینکه مسائلی که در کشور ما پیش از این عنوان نمی‌شد الان به عرصه اجتماعی کشیده شده است. امروز جامعه به مسایل کودکان حساس شده و آشنایی با این مسایل و دغدغه مند کردن جامعه نسبت به این اتفاق ها می تواند توسعه دهنده فرهنگ باشد.

وی افزود: ازدواج کودکان منحصر به یک کشور خاص نیست و در کشورهای دیگر هم دیده می‌شود و با اینکه راهکارهای قانونی درباره جلوگیری ازدواج کودکان وجود دارد؛ این اتفاق می افتد چرا که زیرساخت هایی را برای جلوگیری از این کار می خواهد که هنوز به وجود نیامده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: من سالها در هندوستان، در ایالتی زندگی میکردم که ازدواج در سن پایین رایج بود و در کمال تعجب  پسران و دخترانی که حتی از نظر جسمی بسیار کوچک بودند، ازدواج می‌کردند. در ایران هم روستاهایی در آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و خراسان داریم که دختران در سن هشت سالگی ازدواج می‌کنند؛ چراکه در این نقاط خانواده ها این نگاه را دارند که اگر در این سن دخترانشان ازدواج نکنند؛ سنشان از ازدواج می گذرد.

وی تصریح کرد: من هم در سن هجده‌سالگی ازدواج کردم و یکی از مسائلی که باعث شد در بدو ورودم به مجلس، دغدغه پرداختن به مسئله ازدواج کودکان و سن پایین داشته باشم این تجربیات بود.

پسران هم قربانی کودک همسری می شوند

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فیلم هندی و هرمز گفت: ما همواره فکر می کنیم در ازدواج زودرس تنها دختر است که آسیب می بیند در حالیکه این مسئله در ازدواج با تفاوت سنی زیاد بسیار حاد است اما در صورت ازدواج دو نوجوان، مشکلات زیادی وجود دارد و در واقع حتی پسران هم قربانی کودک همسری هستند.

وی با اشاره به یکی از فیلم های نمایش داده شده گفت: فیلم هندی و هرمز نه تنها موقعیت دختر را نشان می داد بلکه با انتخاب سوژه ازدواج دو نوجوان، موقعیت پسر را هم که قربانی ازدواج زودهنگام بود، به خوبی به تصویر می کشید.

سلحشوری ادامه داد: متاسفانه آمار، کاهش ازدواج کودکان را نشان نمی دهد و با اینکه ما سن 13 سال را سن متوسط ازدواج گرفته ایم بسیاری از کودکان زیر این سن ازدواج می کنند.

طرح افزایش سن قانونی ازدواج دختران حتی در میان زنان مخالفان قدرتمندی دارد 

این نماینده مجلس با بیان اینکه زمانی که در مخالفت با ازدواج زودهنگام حرف می زدیم به سرعت از انگ های وابستگی در مورد ما صحبت می شود؛ گفت: ازدواج زیر 13 سال برای دختران و زیر 18 سال برای پسران مطلقا ممنوع است و حالا که می خواهیم این سن را بالاتر ببریم با مخالفت های بسیاری روبرو شده ایم و این طرح هنوز به صحن مجلس راه نیافته است.

وی اظهار داشت: نکته قابل تامل این است که در طرحی که دادیم حتی آقایانی از جناح اصولگرا داشتیم که به آن رای دادند اما از سوی دیگر، برخی از نمایندگان زن با آن مخالف بودند. حتی شاید جالب باشد بدانید که به دلیل خطراتی که در پی داشت،برخی از موافقان حاضر نبودند طرح را امضا کرده و نامشان زیر آن باشد!

نماینده مردم تهران در مجلس شورا اسلامی گفت: مجلس یک کار گروهی می‌طلبد و در برخی موارد نیاز به پنجاه به اضافه یک و یا دو سوم تعداد آرا را برای تصویب یک قانون لازم است در حالی‌که این طرح مخالفان قدرتمندی دارد که آنها بازیگران اصلی هستند؛ گرچه از سوی دیگر مطالبه اجتماعی در شکل‌گیری این حرکت جمعی می‌تواند موثر باشد.

وی خواستار فشار اجتماعی به مجلس برای تصویب طرح هایی شد که به آسیب های اجتماعی می پردازد و گفت: مردم با قدرت خود می توانند نمایندگان مجلس را با مسایلی مواجهه کنند که مورد پذیرش بسیاری از آنها نیست.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: خوب است به این نکته هم توجه شود که ما هم تریبون فراگیری نداریم؛ گرچه دلمان می‌خواهد که به عنوان یک جامعه شناس و کارشناس، در تلویزیون حضور داشته باشیم و از تبعات جسمی و روحی و اجتماعی این نوع ازدواج‌ها برای مردم صحبت کنیم.

پروانه سلحشوری در ادامه اظهار داشت: مرکز پژوهش های مجلس بر این نظر بود با قانون نمی توان جلوی چنین ازدواج هایی را گرفت اما ما پافشاری کردیم تا در قانون این ممنوعیت را داشته باشم تا بعد از رفع خلاء قانونی، با مشکل فرهنگی هم بتوانیم مبارزه کنیم.

سلحشوری افزود: اگر در این خصوص، طرحی ارائه شود، امثال من حمایت خواهیم کرد؛ اما در این میان، بحث اختصاص بودجه‌ها اهمیت زیادی دارد و می دانیم که بودجه فرهنگی در سطح کلان کشور ناچیز و بودجه تواید آثار سینمایی بسیار ناچیزتر است. ما بحث لزوم پیوست فرهنگی در مقولات مختلف را مطرح کرده ایم اما متاسفانه با ما همراهی نشد.

وی ادامه داد: گفتمان قالب از‌ فیلمی حمایت می‌کند که آن گفتمان را تقویت کند. اعتلای این جامعه توسط هنر است. اگر از دستمان بربیاید از دوستان فیلمسازمان حمایت می‌کنند

پروانه سلحشوری در پایان گفت: این یک نگاه شخصی است و نمی‌دانم چقدر درست است. اما معتقدم فیلمساز نباید دولتی شود و باید هرچه دلش می‌خواهد بسازد و قطعا دیده می‌شود. گام های ما به علت موانع بسیار؛ آهسته اما پیوسته است و مداومت دارد.

نمی توان از هفده نماینده زن مجلس توقع زیادی داشت/مردان مدافع منافع خود هستند

در ادامه اشرف گرامی‌زادگان مدیر کل دفتر حقوقی معاونت امور زنان و خانواده اشرف گرامی‌زادگان هم در ادامه افزود: افرادی که خارج از گود مجلس هستند گمان می‌کنند که اختیار مجلس در دست هفده نماینده زن مجلس است ولی واقعیت این است که بیش از دویست نماینده مرد خیلی به مسائل زنان توجه ندارند و در برخی موارد که در تضاد با منافع مردانه و تخفیف‌دهنده قدرت آنها است اصلا تمایلی به تصویب قوانین ندارند.

این روزنامه نگار و حقوق دان افزود: گرچه با مهریه بالا بسیار مخالفم چرا که شائبه خرید و فروش زنان بوجود می‌آید اما یک مقدار متعادل لازم می دانم؛ اما شما در مورد مهریه دیدید که اکثر مردان در مجلس به چهارده سکه اصرار دارند. در حالیکه در جامعه سنتی ما تنها اهرم اقتصادی زنان است.

نشست های خبری جشنواره فیلم « رشد »

وی افزود: من همیشه گفته‌ام که زن در کشور ما عقب نگه داشته شده. در مجلس ششم با تفکر اصلاح‌ طلبانه، سن قانونی ازدواج را به سختی از نه سال به سیزده سال رساندیم. زمانی که ما می گوییم ازدواج دختران نباید زیر سن 13 سال صورت بگیرد؛ برای ما کف نمی زنند و الان که نمایندگان در تلاشند تا این کف قانونی را به شانزده سال برسانند، هنوز مساله شروع شده از جاهای زیادی صدای مخالف بلند شده و معلوم نیست چند سال بطول انجامد.

مدیر کل دفتر حقوقی معاونت امور زنان و خانواده علت اصلی ازدواج زودهنگام کودکان را سنت، شرایط و عدم آگاهی و آموزش خانواده ها دانست و گفت: مسئله مهم آموزش خانواده‌ها است که ما در این مورد ناکارآمد بودیم. باید این سوال مهم را بپرسیم که در طی این سال ها چقدر دولت توانسته است به مردم آموزش بدهد که ازدواج زودهنگام می تواند چه آسیب هایی را به دختر و پسر و خانواده وارد کند.

اشرف زادگان تاکید کرد: ما دائم در مورد هر طرحی در مورد زنان و کودکان  باید سالها تلاش کنیم و خون جگر بخوریم. کار این اقشار چه در دولت و چه در مجلس، با اطاله روبروست و به بهانه وجود کارهای مهمتر، عقب گذاشته می شود.

در پایان، مدیر کل دفتر حقوقی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: هنرمندان سینماگر در گونه‌های مختلف مستند، داستانی و انیمیشن با ابزاری که دارند قدرت  کلام مکتوب ما را چندین برابر می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه