English

خشایار اعتمادى در گفتگو با موج:

برای کتابخوان شدن جامعه باید مسئولان اهل مطالعه باشند/هم‌نسلان من علاقه بیشترى به مطالعه داشتند

خشایار اعتمادى هنرمند مطرح کشورمان نقش ناشران و کتابخانه ها در نهادینه شدن فرهنگ مطالعه را بسیار موثر و مهم قلمداد کرد.

برای کتابخوان شدن جامعه باید مسئولان اهل مطالعه باشند/هم‌نسلان من علاقه بیشترى به مطالعه داشتند

خشایار اعتمادى خواننده موسیقى پاپ در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، در ارتباط با عدم استقبال عموم مردم از خواندن کتاب بیان کرد: شرایط سختى به لحاظ اقتصادى در جامعه شکل گرفته است و همین موضوع سبب بسیارى از آسیب هاى اجتماعى شده است. براى علاقه مند سازى مردم به کتابخوانى باید اقشار مختلف جامعه را دسته بندى کرد و سپس با راهکارهاى متفاوت مردم را به سمت مطالعه کتاب کشاند.

وى ادامه داد: شاخص هاى زندگى در شمال شهر با پایین شهر تفاوت بسیارى دارد. باید با شناخت جغرافیا موردنظر به تبلیغ و ترویج کتابخوانى پرداخت. البته این موضوع در شهرستان ها متفاوت تر از تهران است. اما به هرحال دستگاه هاى متولى باید زمینه فرهنگى هر شهرى را مشخص کنند و در قدم بعدى سیاستگذارى هاى لازم در این رابطه را انجام دهند.

خواننده ترانه باران با اعلام اینکه سطح مطالعه در ابتدا باید میان چهره هاى فرهنگى و مسئولان افزایش یابد و سپس در نسبت با جامعه توقع کتابخوانى ایجاد شود، گفت: مردم همواره دنباله رو شرایط فرهنگى روز بودند. نمونه هاى مشابه زیادى براى اثبات این موضوع وجود دارد. اما جامعه زمانى نسبت به مقوله خواندن کتاب علاقه مند مى شود که بستر آن مهیا باشد. در حال حاضر بخشى از دانشجویان که نیاز مبرم به مطالعه دارند هم از این قاعده خارج هستند و علاقه اى به خواندن کتاب هاى درسى و غیر درسى نشان نمى دهند.

وى ادامه داد: ریشه بسیارى از معضلات کنونى محیط پیرامون ما در عدم مطالعه صحیح و درست است. آسیب هاى زیادى جامعه ما را فرا گرفته است. براى برون رفت از این مشکلات چه اندیشه اى شکل گرفته است؟ در مواجه با ناهنجارى هاى جامعه باید راهکار فرهنگى ارائه داد. مطالعه کتاب بدون شک و تردید در این زمینه خروجى مثبتى خواهد داشت.

نسل امروز درگیر مسائل مادی شده است

اعتمادى با اشاره به تجربیات کتابخوانى در مقطع جوانى و دوران دانشگاه یادآور شد: نسل هاى ما و نسل هاى گذشته هم مانند امروز درگیر مسائل مادى روز نشده بودند. آنها به نسبت امروز علاقه مندى بیشترى نسبت به مطالعه از خود نشان مى دادند. 

وى افزود: در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی پس از خانواده، نظام آموزشی یا مکاتب، دشوارترین وظیفه و مسئولیت را در این راستا بر عهده دارند. اگر شاگردان در مکاتب با کتاب آشنا شده و لذت مطالعه، خودآموزی و افزایش معلومات عمومی را درک کنند و فرهنگ مطالعه در آنها ریشه گرفته و نهادینه شود، در تمام دوران زندگی از کتاب دست بر نخواهند داشت.

اعتمادى درباره اهمیت مطالعه در میان کودکان و نوجوانان، افزود: آن ها که به وضعیت زندگی و نیازهای کودک و نوجوان امروزی آگاهی دارند، می دانند که کتاب امن ترین پناهگاه کودک و نوجوان است. اهمیت کتاب وقتی روشن تر می شود که بدانیم اگر عشق به مطالعه از کودکی در انسان پدید نیاید و مطالعه به یک نیاز معنوی در زندگی او تبدیل نشود، ذهن  او در جوانی تهی خواهد بود و آن وقت است که سادگی و بی تجربگی جوانی، راه را برای نفوذ بدی ها باز می کند و گوشه های زشت طبیعت انسان آشکار می شود.

این خواننده در خاتمه این گفتگو، خاطرنشان کرد: آنچه در پایان نباید فراموش کرد این است که در زمینه توسعه و نهادینه شدن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی عمومى، ناشران و کتاب فروشی‌ ها هم به نوبه خود نقش بسیار موثری در اشاعه فرهنگ کتابخوانى ایفا مى کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه