English

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

معرفی جایگزین معاون سینمایی کمتر از پنج روز دیگر/به دنبال یک مدیر آشنا با سینما هستیم

سید عباس صالحی گفت: امیدوارم بر اساس آخرین صحبت‌های انجام شده، تا روز ۲۶ آبان به نتیجه قطعی برسیم. در صورتی که این جمع بندی محقق نشوداحتمالا کسی را به عنوان سرپرست معرفی می کنیم.

معرفی جایگزین معاون سینمایی کمتر از پنج روز دیگر/به دنبال یک مدیر آشنا با سینما هستیم

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ دوشنبه شب ۲۱ آبان ماه با ضمن بازدید از پردیس ملت، محل برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، به سوالات سینمایی خبرنگاران پاسخ داد.

شاید برای سازمان سینمایی یک سرپرست معرفی کنیم

صالحی در پاسخ به اولین سوال درمورد معرفی جانشین محمدمهدی حیدریان در سازمان سینمایی گفت: واقعیت این است که در حال حاضر و تا این ساعت هم بنده خبر قطعی درباره این انتخاب ندارم اما تا پایان این هفته و تا پیش از موعد ۲۶ آبان سکان‌دار آینده سینمای ایران مشخص خواهد شد.

وی با شاره به اینکه تنها دو ماه فرصت داشته تا در این خصوص تصمیم بگیرد، افزود: از آنجایی که مهندس حیدریان بازنشستگی پیش از موعد داشتند، در روزهای نخست ابلاغ قانون منع استفاده از بازنشستگان گفتگوهایی درباره امکان ادامه حضور ایشان در مدیریت مطرح بود که با پیگیری‌های حقوقی لازم مشخص شد چنین امکانی وجود ندارد و پس مسجل شد که باید گزینه‌های مختلفی هم از داخل صنف سینما و هم از سایر حوزه‌های فرهنگی برای جانشینی ایشان مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: با توجه به حساسیت حوزه سینما می خواستیم که این تصمیم گیری در فرصت لازم صورت گیرد که پس از یک ماه و نیم یعنی حدود ۲۰ یا ۲۵ روز پیش به فهرستی از گزینه‌ها رسیدیم که مشورت‌ها با معاونان وزیر و حوزه ریاست جمهوری برای هماهنگی و استعلام‌های لازم صورت گرفت. امیدوارم بر اساس آخرین صحبت‌های انجام شده، تا روز ۲۶ آبان به نتیجه قطعی برسیم. در صورتی که این جمع بندی محقق نشوداحتمالا کسی را به عنوان سرپرست معرفی می کنیم.

ملاک های انتخاب جایگزین محمد مهدی حیدریان

سید عباس صالحی در پاسخ به یان سوال که  برای انتخاب رییس سازمان سینمایی کدامیک از ویژگی های  مدیر بودن یا آشنایی با سینما را در اولویت قرار داده گفت: با توجه به اینکه که در سینما بیش از ۳۰ صنف که در مواردی تفاوت یا حتی تعارض منافع هم دارند، فعال هستند؛ اینکه عملکرد مدیری بتواند خانواده سینما و این اصناف را در کنار یکدیگر قرار دهد بسیار حائز اهمیت است تا کشتی سینما به صورت متوازن حرکت کند، بنابراین با این نگاه حتما مدیر بودن از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما شناخت سینما نکته مهم بعدی است. گرچه اینکه رییس سازمان سینمایی از خانواده سینما باشد، اولویت هست اما یک ضرورت نیست، چراکه ممکن است  فردی خارج از سینما راحت تر بتواند خارج از دایره آن تعارض منافعی که به آن اشاره شد، حرکت بکند.

وی با اشاره به اینکه  توانایی پیشبرد همزمان اقتصاد و هنر در عرصه سینما، ویژگی دیگری بود که از ابتدا مدنظر داشته گفت: فرهنگ و هنر بودن و صنعتی بودن دو بال سینما است.  بعد فرهنگی و هنری سینما در نگاه هویتی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و از طرف دیگر سینما یک صنعت است و ارتباطات وسیعی در آن وجود دارد. بنابراین در این مسیر توانایی یک مدیر در ایجاد توازن بین این دو بال و به خطر نینداختن یکی ، برای ما بسیار مهم است.

وزیر ارشاد درست بودن برخی گزینه ها در لیست های معرفی شده در رسانه ها را تایید کرد اما در عین حال گفت: فاصله ۴۰، ۴۵ روزه ای که تا به امروز صرف این انتخاب شده، اصلا زمان زیادی نیست. گاهی برای انتخاب مدیران میانی، تصمیم گیری اصلا ساده نیست و طبیعی است برای حوزه ای با این سطح از اهمیت یک ماه و دوماه زمانی طولانی نیست. در این میان طبیعتا عده ای از حمایت بیشتری برای تصدی این سمت برخوردارند اما در این زمینه تاثیر هر نوع فشار و لابی را که باعث تأخیر در معرفی گزینه نهایی شده باشد را رد می‌کنم.

وی در ادامه در مورد اهمیت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان ابزار دیپلماسی هنری، ظرفیت‌های رو به افزایش عرضه فیلم کوتاه، لزوم برگزاری جشنواره فیلم کوتاه در این مقطع، سرنوشت کارهای نیمه تمام رییس سازمان سینمایی و احتمال تأثیر تغییر رییس سازمان بر ترکیب مدیران میانی سینما، مذاکره برای تغییر مکان میزبانی جشنواره فجر، لزوم شفافیت در عرصه سینما و راه های ورود پول‌های کثیف به سینما و شائبه پولشویی در فیلمسازی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه