English

به مناسبت نودمین سالروز تولد سهراب برگزار شد؛

نمایشگاهی با داوری هدیه تهرانی و پرویز تناولی/مدال هایی با موضوع شخصیت و آثار سهراب سپهری

سید محسن هاشمی گفت: برگزیدگان مسابقه طراحی و ساخت مدال سهراب هفته آینده معرفی خواهند شد.

نمایشگاهی با داوری هدیه تهرانی و پرویز تناولی/مدال هایی با موضوع شخصیت و آثار سهراب سپهری

سید محسن هاشمی دبیر اجرایی نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه مدال سهراب به خبرنگار تجسمی موج گفت: در اواخر اردیبهشت، پرویز تناولی پیشنهاد این مسابقه را  به موسسه فرهنگی هنری ماه مهر داد که در آستانه نودمین سال زاد سهراب سپهری نقاش و شاعر بزرگ معاصر ایران، مسابقه طراحی و ساخت مدال سهراب را برگزار کند.

وی تشریح کرد: فراخوان این مسابقه به دو صورت انتشار عمومی در رسانه های جمعی و دعوت از هنرمندان صورت گرفت اما همه آثار در مسابقه شرکت کرده اند و ما بخش جنبی نداریم.

دبیر اجرایی نمایشگاه در مورد هنرمندانی که آثارشان کاندیدای بهترین اثر شده اند گفت: از میان 47 اثر ارسال شده، 33 اثر منتخب از 28 هنرمند زیر 40 سال در نمایشگاه حضور دارند که از این میان 9 اثر به عنوان کاندیدا معرفی شده اند.

نمایشگاه مدال سهراب

وی افزود: نامزدهای بهترین اثر در این مسابقه عبارتند از مریم ابتکار، سارا رزمی، مریم طبایی، فرهنگ ماهرانی، نیلوفر صالحی، مونا پور حسینی، آتنا اخوان، امیر موسوی زاده و مهسا ثمری.

هاشمی در مورد ترکیب داوران این مسابقه گفت: پرویز تناولی مجسمه ساز و بنیانگذار مدال هنری در ایران، مارسی بورنه (Marcy Leavitt Bourne) متخصص مدال و کارشناس انجمن مدال انگلستان (British Art Medal Society)، الهه جواهری گالری دار و عضو هیات مدیره موسسه ماه مهر، هدیه تهرانی بازیگر و مونا پاد مجسمه ساز و نماینده بخش مدال موزه بریتانیا در ایران داوران این رقابت بودند.

نمایشگاه مدال سهراب

وی در مورد حضور هدیه تهرانی که بیشتر در عرصه سینما و عکاسی فعالیت دارد گفت: انتخاب این هنرمند با نظر پرویز تناولی به عنوان رییس هیات داوران انجام شده است، ولی از آنجایی که کلیه هزینه‌های این مسابقه و نمایشگاه توسط موسسه ماه مهر تامین شده و هیچ اسپانسری نداشته، انگیزه این انتخاب قطعا استفاده تبلیغاتی از نام این هنرمند نیست. ضمن اینکه وی در این نمایشگاه نه اثر خلق شده ای دارد و نه اثر کپی شده(!) و من شاهد بودم که یکی از بهترین یادداشت ها و نظرات در مورد آثار، متعلق به هدیه تهرانی بود که بسیار با دقت و با اشاره به جزییات دلایل انتخاب یا عدم انتخابش را ذکر کرده بود.

هاشمی تصریح کرد: هر یک از داوران آثار را به تنهایی بررسی و امتیاز می داند و در نهایت برایند آرا، تعیین کننده قبول یا رد آثار بود. ضمن اینکه در این میان، مارسی بورنه از طریق ایمیل، تصاویر رو و پشت آثار نهایی که پس زمینه سفید و یا سیاه داشتند را به همراه بیانیه (استیتمت) هنرمند در حداکثر صد کلمه و مشخصات اثر شامل نام اثر، سال ساخت ، ابعاد مدال ، جنس مدال  و تکنیک ساخت به همراه توضیحات دریافت کرد و بر اساس همان قضاوت خود را انجام داد.

نمایشگاه مدال سهراب

دبیر مسابقه مدال سهراب در مورد ابعاد و تکنیک (جنس مواد استفاده شده در تولید) مدالها گفت: مدال شیئی است برای یادمان یک روز، فرد یا رویداد که در فراخوان ما بر اساس شخصیت و آثار ادبی یا نقاشی سهراب سپهری خواسته شده بود که مدال ها طراحی و ساخته شوند. البته مد نظر ما مدالهای هنری و اهدا بود و نه مدال سینه و یا گل سر، که اتفاقا در داوری تعدادی از آثار به همین دلیل که هنرمند به جای اقدام به ساخت مدال مد نظر ما، زیور آلات و جواهر طراحی و تولید کرده بود، حذف شدند. البته اجرای ضعیف یا ایده های دم دستی هم در موارد دیگر از دلایل حذف آثار بودند.

وی افزود: بر اساس فراخوان ابعاد مدال ها حداکثر 10 در 10 در 3 سانتیمتر هستند. چون مدال یک اثر پایا و مانا باید باشد از انواع مختلف فلزات ساخته می شود گرچه می تواند از جنس رزین هم باشد؛ اما  آثار راه یافته به نمایشگاه، از جنس برنز، برنج، مس و ترکیب موادی همچون برنز و رزین، برنز و مینا، مس و نقره، برنز و آینه هستند.

هاشمی در مورد هنرمندان شاخص حاضر در این نمایشگاه گفت: مدال سازی عمر زیادی در ایران ندارد و برای اولین بار پرویز تناولی،  در سال 1386 کلاس طراحی و ساخت مدال را برگزار کردند و بیشتر در اینجا مجسمه سازی کرده اند و در واقع شاخص ترین هنرمند این عرصه کماکان خود استاد است.

وی در مورد جوایز این مسابقه گفت: از بین 9 اثر کاندیدا شده سه اثر بدون اعلام رتبه بندی جوایزی را دریافت خواهند کرد و از این میان دو اثر توسط، موسسه ماه مهر خریداری خواهد شد. که اسامی برگزیدگان در هفته آینده اعلام می شود.

دبیر اجرایی مسابقه مدال سهراب در مورد قیمت آثار راه یافته به نمایشگاه و استقبال مخاطبان گفت: این آثار با قیمت از 850 هزار تا 2 میلیون و 300 هزار تومان عرضه شده اند، که به دلیل اینکه این رویداد را با هدف عرضه آثاری به یاد سهراب و کمک کردن به ترویج ساخت مدال های هنری انجام دادیم، قیمت های مناسبی برای آثار در نظر گرفته شده که اتفاقا استقبال خوبی هم از آنها شده و در طی دو روز اول سه اثر به فروش رفت که با دو اثر خریداری شده توسط موسسه، باید گفت تا به حال پنج مدال فروخته شده است.

هاشمی در مورد احتمال تداوم این مسابقه گفت: احتمال تکرار این مسابقه در سال آینده وجود دارد اما با رویکردی متفاوت، چرا که امسال به مناسبت نودمین سال زاد سهراب بود که ممکن است سال بعد در تاریخی دیگر و به مناستی دیگر برگزار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی