English

فربود در گفتگو با موج:

امضای تفاهم نامه با هدیه تهرانی برای مدارس محیط زیست/ کم توجهی وزارت خارجه به جشنواره به رغم اهدای نشان عالی هنر برای صلح به ظریف

فریدون فربود ضمن تقدیر از استقبال هنرمندان، از عدم حمایت مالی از جشنواره هنر برای صلح، از سوی بخش خصوصی و دولتی به شدت انتقاد کرد.

 امضای تفاهم نامه با هدیه تهرانی برای مدارس محیط زیست/ کم توجهی وزارت خارجه به جشنواره به رغم اهدای  نشان عالی هنر برای صلح به ظریف

فریدون فربود، دبیر جشنواره هنر برای صلح در گفتگو با خبرگزاری موج، در مورد ارزیابی اش از این دوره جشنواره گفت: برای ارزیابی باید از دو منظر به این موضوع بپردازم؛ یکی آن بخش است که هنرمندها استقبال خیلی خوبی کردند و منظر دیگر این است که، بعد از شش سال هنوز هیچ اسپانسری نداریم و این دو بحث متفاوت است.

وی افزود: جلو نیامدن حامیان خصوصی و دولتی نکته خیلی عجیبی است که بعد از شش سال، با یک پرونده کاملا مشخص، در اسناد کاملا مشخص که در دبیرخانه جشنواره وجود دارد واخبارش هم مشخص است، استقبال بی نظیری که هنرمندان از آن می کنند و حتی و می توانم بگویم خودمان هم انتظارش را نداشتیم ،  با موضوعی جهانی مثل بحران محیط زیست که یک بحران نه تنها ملی بلکه جهانی هم هست و موضوعاتی که ما به عنوان موضوعات اجتماعی هم روی آن پا فشاری می کنیم؛ کماکان گریبانگیر ما است.

 فربود در مورد استقبال هنرمندان از این جشنواره تشریح کرد: به عنوان مثال در بخش سینمای جشنواره  2600 اثر به دست ما رسید که از آن بین، 41 اثر را انتخاب شده است. در بقیه بخش ها هم استقبال بسیار جالب توجه بوده و اثار بسیاری را داشتیم که به دلیل کیفیت یا عدم تطابق موضوع رد شدند و در نهایت 250 اثر در کل بخش های جشنواره امسال حضور دارند که بیشترین آمار را در طول شش سال گذشته داشته است و این اتفاق خیلی مهمی است.

وی تاکید کرد: در این میان حضور یک بزرگانی مانند حسین محجوبی و درم بخش در این دوره و افجه ای و شیشه گران در دوره های قبل را داشتیم و این همراهی ها کماکان ادامه دارد یعنی تعداد هنرمندان بزرگ کم که نشده هیچ و هر سال زیاد و زیادتر هم شده است. پس از نظر استقبال در این شش دوره می توانم بگویم بسیار خوشحالم و حتی مفتخرم که جشنواره زودتر از آن که فکرش را کنم به صورت بین المللی شده است.

فریدون فربود با ابراز رضایت از استقبال هنرمندها و اهالی فرهنگ و هنر، افزود: ما الان از بیش از سی کشور دنیا در این جشنواره کار داریم و اثر هنرمندان خارجی در همه بخش های هنرهای تجسمی از جمله عکس، نقاشی، ویدیو آرت و در پوستر گرافیک موجود است. حتی در بخش تئاتر ما یک اثر افغانی داریم.

دبیر جشنواره هنر برای صلح در ادامه اظهار کرد:اما گله مندم از این همه سازمان و نهادی که ادعای حمایت از فرهنگ و هنر می‌کنند و مثلا یکی بیلبورد می زند حامی فرهنگ و هنر، می رویم سراغش می گوید نه! دیگری بعد از دوماه و نیم جلسات طولانی که می گذاریم و صورتجلسات امضا شده داریم، ناگهان غیبشان می زند، جوابمان را نمی دهند و برنامه هایمان را به هم می ریزند که جشنواره را تحت الشعاع قرار دهند.

فربود افزود: اما من انقدر دیوانه هستم که بر سر پیمانی که با هنرمندها بستم بایستم و به عنوان اولین فرد و گروهی که توانستند در مقر سازمان ملل نمایشگاه برگزار کنند، برای این هدف تلاش کنم و این فرهنگ سازی را ادامه بدهم و دوباره همین کار را انجام دهم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه صاحبان سرمایه پا پیش بگذارند گفت:این اتفاق جهانی است ما میتوانیم با این وسیله یک سری پیام ها راانتقال دهیم و این پروژه پتانسیل این را دارد که حتی در آن سرمایه گذاری انجام دهند و عواید فروش این آثار صرف فعالیت های خیرخواهانه و بشر دوستانه شود.

فربود افزود: درحال حاضر ما با هدیه تهرانی که در واقع جزو مشاورین هنری ما است، یک تفاهمی در حوزه مدرسه های محیط زیستی امضا کرده ایم که اگر ما بتوانیم از فروش آثار پولی در بیاوریم و صرف این برنامه کنیم اتفاق خوبی است. اما نه اجازه می دهند که بفروشیم و نه از ما خرید می کنند!

وی در مورد اینکه اگر اجازه فروش ندارید پس چرا آثار قیمت خورده اند گفت: قاعدتا مشخص است که چه کسی اجازه نمی دهد که ما آثارمان را بفروشیم. ما قیمت زدیم ولی از ما نمیخرند و صورتی که اثری که در جشنواره بوده است از جاهای دیگر می‌خرند. این در حالی است که اگر فروش آثار مورد توجه قرار بگیرد و جشنواره حامی مالی داشته باشد می تواند یک رویداد بسیار مهم باشد.

جشنواره هنر برای صلح

فربود تصریح کرد: ما در ایران فستیوالی نداریم که تمام رشته های هنری را داشته باشند و هنر و صلح تنها فستیوالی است که همه را دارد. به همین دلیل در حال حاضر ما با دو معاونت هنری و سینمایی ارشاد درگیر هستیم و مجبوریم هماهنگی انجام دهیم تا مجوزهای ما را صادر کنند چراکه چنین سیاست گذاری در وزارت ارشاد تعریف نشده است که یک نفر بیاید و همه این برنامه ها را انجام دهد. الان یک پروژه وجود دارد که دو سال است که در همه حوزه ها کار می کند و فکر می کنم باید یک پایی پیش گذاشته شود.

دبیر جشنواره هنر برای صلح افزود: ما به حسن روحانی، رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، نشان عالی هنر برای صلح را اهدا کردیم اما چرا نماینده وزارت امور خارجه هیچ وقت از جشنواره صلح بازدید نکرد در حالی که برخی از سفرای خارجی حضور پیدا کردند و بسیار برایشان جذاب بوده است.

فربود در پاسخ به این سوال که آیا امسال هم نمایشگاه بین المللی خواهید داشت ؟ گفت: در حال حاضر ما پول نداریم و اگر اسپانسر داشته باشیم، از ایتالیا، فرانسه، آلمان، امارات و حتی کانادا پیشنهاد برگزاری نمایشگاه داریم. حتی اگر برای سازمان ملل هم پول داشته باشیم  و میتوانیم رای زنی کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه چرا چیدمان نمایشگاه اینقدر شلوغ و فشرده است گفت: حجم کار زیاد بوده است و جای دیگری هم نمی توانستیم برگزار کنیم. در تهران ما هیچ مکانی را نداریم که بالای 200 اثر نمایش دهیم برای همین ناچار شدیم نمایشگاه را در اینجا دایر کنیم و به این ترتیب بچینیم.

فربود ضمن قدردانی از مدیریت پردیس سینمایی ملت گفت: همکاری پردیس ملت بی نظیر بوده است و هنرمندها هم از نمایشگاه و چیدمانش ناراضی نیستند و حداقل تا به حال به من موردی گزارش نشده است و فکر می کنم این حجم خودش نشان دهنده اهمیت این جشنواره است و این که همه دلشان می خواهد در این جشنواره حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بعد از شش سال، هنرمندانی را سراغ دارید که به نیت جشنواره هنر برای صلح خلق اثر کرده باشند و اولین اکران کارشان اینجا باشند و به شما کار آرشیوی ندهند؟ گفت: بله. هم پارسال و هم امسال، هم از سوی پیشکسوتان و هم جوانان، تعداد زیادی از این نوع کارها، حتی در حوزه مجسمه داشته ایم که این نتیجه علاقه هنرمندان و پیگیری دبیرخانه بوده است.

وی تصریح کرد: از این میان می توان به حسین محجوبی، بهنام کامرانی، علی ندایی و چند نفر دیگر که نقاش هستند و رونمایی از اثرشان در این نمایشگاه بوده اشاره کرد و البته هنرمندان دیگری هم در رشته های مجسمه سازی و عکاسی هم هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه