English

مروری بر همه گزینه‌های مطرح‌شده ریاست سازمان سینمایی؛

چه کسی جایگزین حیدریان رییس سازمان سینمایی می‌شود/ از حجت الله ایوبی تا سیدصادق موسوی

پس از ابلاغ رسمی قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان گزینه هایی برای جایگزینی محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی مطرح شده است که برخی از آنها را برمی‌شمریم.

چه کسی جایگزین حیدریان رییس سازمان سینمایی می‌شود/ از حجت الله ایوبی تا سیدصادق موسوی

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، گرچه روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از ابلاغ رسمی قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان توسط حسن روحانی رئیس جمهور،  تنها خبری بدون ذکر نام از تغییر اجباری چهار نفر از مدیران بازنشسته این وزارت خانه داده، اما انبوهی از گمانه زنی ها در مورد جایگزینی معاون سینمایی یا همان رییس سازمان سینمایی این وزارتخانه در عرصه رسانه ای مطرح شده است. رفتن محمدمهدی حیدریان شایعه ای که به هر دلیلی این روزها لباس واقعیت بر تن کرده و به یکی از موضوعات داغ مورد بحث رسانه ها تبدیل شده و هر کس گزینه هایی را در لیست خود مورد بررسی قرار داده است.

در این میان شنیده های خبرنگار موج و تصمیماتی که چندی پیش در مورد معاونت هنری و یا ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد گرفته شده است، نشان دهنده این است که عباس صالحی علاقه خاصی به معرفی مدیران جوان و البته کمتر شناخته شده در سمت و جایگاه مدیران بزرگ دارد که ممکن است به رغم همه حساسیت های موجود، همین رویه را برای سازمان سینمایی هم در پیش بگیرد.

براین اساس در میان گزینه های تا حدی شناخته شده می توان به افرادی اشاره کرد که می توانند پتانسیل حضور در این پست را داشته باشند:

علیرضا تابش

علیرضا تابش سردمدار شفافیت در سینما

علیرضا تابش مدیرعامل فعلی بنیاد سینمایی فارابی یکی از این گزینه ها است که جدای از سمت فعلی اش نسبت های چند جانبه او با افراد و احزاب سیاسی از او یک احتمال بالقوه جدی ساخته است. گرچه او که از سال 93 عهده دار مدیریت یکی از مراکز مهم سینمایی است و اصرار جدی بر تکذیب چنین احتمالی دارد، اما ظاهرا کسی گوشش بدهکار نیست و تقریبا در همه لیست ها از او به انحاء مختلف نام برده شده است. او به رغم انتقادات فراوان با صبوری اقدام به شفاف سازی مالی در سینمای ایران کرد. گرچه تاکنون حرکت متمایزی در حمایت از تولید آثار سینمایی نداشته است.

رضا میرکریمی

سیدرضا میرکریمی هنرمند و مدیر سینمایی پر افتخار

سیدرضا میرکریمی هم گزینه دیگری است که نه تنها تمایلات سیاسی اش به جناح حاکم، وی را در لیست گزینه‌های احتمالی می‌گذارد، اما سبقه قابل قبول او در عرصه های مختلف سینمایی و توانایی های مختلف مدیریتی او هم مزید بر علت است. سیدرضا میرکریمی دو دوره مدیرعاملی خانه سینما و سه دوره رو به رشد دبیری جشنواره بین المللی فیلم فجر را در کارنامه خود دارد. او هم همانند تابش، در مضاحبه ای که با رسانه ها داشته هر گونه احتمال تصدی این سمت را رد کرده اما باز هم، سازنده 9 فیلم سینمایی و صاحب نزدیک به چهل افتخار میلی و بین المللی از گزینه های غیر قابل اغماض می نماید ولو اینکه مشغول پیش تولید فیلم جدیدش باشد.

ابراهیم داروغه زاده

ابراهیم داروغه زاده پزشکی بر کرسی سینمایی

گزینه بعدی اتفاقا مدیر جوان و نسبتا موفق دیگری است که گرچه به اندازه میرکریمی از تجربیات هنری و مدیریتی صنفی برخوردار نیست اما سابقه نسبتا غنی در مدیریت دولتی سینمای کشور دارد و هم اکنون هم در بدنه سازمان سینمایی فعال است. ابراهیم داروغه زاده، که همین چند روز پیش، دومین حکم دبیری جشنواره فیلم قجر کارنامه مدیریت سینمایی خود را دریافت کرد، ریشه در تلویزیون دارد و سمتهایی از قبیل ریاست پخش شبکه چهار سیما، مدیریت گروه اجتماعی شبکه اول سیما، مدیرعاملی مؤسسه رسانه‌های تصویری وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری چهارمین جشنواره فیلم شهر با موضوع شهری انسانی برای انسان شهری، مدیرعاملی موسسه تصویر شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، قائم‌مقامی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دوره‌ی 32، دبیر سی وششمین جشنواره فیلم فجرعضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش سازمان های مردم نهاد سلامت، دبیری دو دوره جشنواره فیلم سلامت و معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی را بر عهده داشته است.

نکته جالب توجه در مورد او رقابت اعلام نشده اش با سیدرضا میرکریمی است که پس از اعلام شفاف بودجه جشنواره بین المللی فجر از طرف میرکریمی شدت هم یافت.

محمد احسانی

محمد احسانی یک تلویزیونی کم حاشیه

مدیر نسبتا جوان دیگری که در این لیست قرار گرفته و حضور در سمت مدیر نظارت و ارزشیابی یکی از سوابق او هم هست، محمد احسانی مدیر فعلی شبکه نسیم سیما است. او هم یکی از گزینه های مطرح شده است که سبقه هنری خاصی ندارد اما رزومه مدیریت دولتی قابل اعتنایی را در سازمان سینمایی، صدا و سیما و شهرداری تهران در دست دارد. احسانی در کارنامه خود سمت‌های مدیریت شبکه یک سیما، مدیریت گروه اجتماعی شبکه سه سیما، مدیریت طرح و برنامه و قائم‌مقام شبکه تهران، مدیرکلی طرح و برنامه معاونت سیما، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مشاور و عضو شورای راهبردی شبکه سه سیما، مدیرکلی مطالعات وبرنامه‌ریزی راهبردی سازمان و معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد. وی در زمان حجت الله ایوبی سازمان سینمایی را ترک کرد و به صدا و سیمای تحت هدایت سرافراز پیوست و از نظر بسیاری هم توفیق نسبتا خوبی در مدیریت شبکه نسیم و تولید برنامه های متنوعش داشته است.

سید مهدی طباطبایی نژاد

رییس مرکز گسترش مستند و تجربی

رییس نسبتا جوان سید محمدمهدی طباطبایی نژاد مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که عملکرد قابل توجهی در مسئولیت کنونی‌اش داشته نیز، در لیست روسای احتمالی سازمان سینمایی قرار دارد. گرچه او هم یک مدیر با سبقه تلویزیونی محسوب می شود و در واقع به صورت مامور به سازمان سینمایی آمده است اما در سوابق فرهنگی و اجرایی وی مواردی چون:مدیر طرح و برنامه شبکه اول سیما ، مدیر گروه فرهنگ و تاریخ و هنر شبکه اول سیما، معاون فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، تهیه کنندگی مجموعه مستند آخرین پرواز شبکه پنجم سیما، تهیه کنندگی مستند سینمایی حقیقت گمشده برای مرکز سیما فیلم ، نویسنده، محقق و مجری مجموعه‌های تلویزیونی خیمه خورشید، آل یاسین، تنفس صبح عمیق و...، عضو شورای پروانه ساخت اداره کل نظارت و ارزشیابی، عضو شورای فیلمنامه و برآورد موسسه رسانه‌ای تصویری، عضو هیات داوران جشنواره شهید آوینی و تدریس در دانشگاه پیام نور دیده می‌شود.

شهاب اسفندیاری

شهاب اسفندیاری مدیری با بنیه علمی قوی

شهاب اسفندیاری، معاون فرهنگی پیشین بنیاد سینمایی فارابی  و رئیس کنونی دانشگاه صداوسیما هم گزینه نامعقولی به نظر نمی آید بویژه اینکه در میان همه این گزینه های مطرح تنها فردی است که به رغم جوانی تحصیلا عالیه مرتبط با سینما دارد و مدرک دکترای خود را از یک دانشگاه معتبر انگلستان گرفته است. گرچه نقطه قوت او بیشتر بعد پژوهشی و علمی اش است و ممکن است با این رویکرد، ریاست دانشگاه را که از ثبات نسبتا بیشتری هم نسبت به یک پست دو ساله برخوردار است ترجیح بدهد. به هر حال او دانش آموخته کارشناسی کارگردانی سینما و کارشناسی‌ارشد سینما از دانشگاه هنر است و مدرک دکتری خود در رشته نظریه انتقادی و مطالعات فیلم را از دانشگاه ناتینگهام انگلستان اخذ کرده است. او استادیار دانشکده سینما- تئاتر دانشگاه هنر و از سال ۱۳۹۳ مدیر گروه سینما در این دانشگاه بوده است. کتاب Iranian Cinema and Globalization که تالیف اوست در انگلستان و آمریکا توسط انتشارات اینتلکت و انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر شده است. ترجمه این کتاب با عنوان سینمای ملی و جهانی شدن نیز در ایران منتشر شده است که در سال ١٣٩٤ برنده جایزه پژوهش فرهنگی سال و نامزد جایزه کتاب سال سینما شد. کتاب سینمای مقاومت نیز از تالیفات اوست و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

جدای از مقالات مختلفی که در نشریات و کتب علمی و تخصصی داخلی و بین المللی منتشر از وی شده و مقالاتش در همایش های مختلف بین المللی ارائه شده است، دبیری علمی همایش سینمای مقاومت: نظریه‌ها، سیاست‌ها، نقدها و همایش اکران فیلم خارجی: فرصت‌ها و تهدیدها برای سینمای ملی از دیگر سوابق علمی اسفندیاری است.

شهاب اسفندیاری همچنین نویسندگی و کارگردانی مجموعه مستند جهانشهری ها را برعهده داشته که ضمن پخش از شبکه های مختلف داخلی تاکنون به پنج زبان ترجمه و دوبله شده و از شبکه های مختلف برون مرزی پخش شده است. مجموعه مستند تمدن های زنده به گور (شبکه مستند) و فیلم مستند لیورپول (شبکه پرس تی وی) از دیگر آثار مستند اوست.

مدیریت بخش علمی و آموزشی سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، عضویت در شورای بازبینی فیلم های سینمایی، مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه تهران، مدیریت امور تامین برنامه شبکه اول سیما و عضویت در شورای فیلم و سریال مرکز سیما فیلم از سوابق او در حوزه مدیریت فرهنگی و رسانه ای است.

محمود اربابی

محمود اربابی پژوهشگری با دغدغه حل معضلات اکران فیلم های سینمایی

 یکی دیگر از گزینه های روی میز محمود اربابی است که او هم تحصیلات آکادمیک سینمایی و هنری تا مقطع دکترا دارد و هم اکنون هم مسئولیت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی را عهده‌دار است. اربابی هم ریاست انجمن سینمای جوان کرج، عضو شورای فیلمنامه و شورای تولید فیلم حوزه هنری، مدیر مرکز تحقیقات فیلم حوزه هنری، اولین مدیر مدرسه کارگاهی فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری، مدیرگروه آموزش تولید، تحصیلات تکمیلی و عضو هیات‌علمی دانشکده صداوسیما در مقاطع مختلف، معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، مدیرکل گسترش و آموزش نیروی انسانی سینمای کشور، مدیرکل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای کشور، رئیس مرکز آموزش سازمان صداوسیما، رئیس مرکز علمی -کاربردی رسانه و معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سیما را در کارنامه خود دارد ضمن اینکه نویسنده فیلمنامه تعدادی فیلم سینمایی و تلویزیونی هم بوده است.

اربابی بارها از پژوهشگرانی که می توانند تحقیقات کاربردی و تطبیقی برای حل معضل اکران فیلم های سینمایی انجام دهد دعوت به همکاری کرده است.

حجت الله ایوبی

دیپلمات سینمای ایران

این روزها به عنوان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران مشغول فعالیت است در سال ۹۲ و با حکم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به عنوان رییس سازمان سینمایی منصوب شد. رئیس سابق سازمان سینمایی و سمعی، بصری و رئیس سابق مؤسسه فرهنگی اکو است.

حجت‌اللّه ایوبی دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق و همچنین کارشناسی ارشد و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه لیون ۲ است. او سمت‌هایی چون: ریاست دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق، مدیرکل آموزش دانشگاه امام صادق، مدیر کل پژوهش‌های سیاسی سازمان صدا و سیما، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، معاونت اجتماعی وزارت کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور را عهده‌دار بوده‌است. از سال ۱۳۸۸ رئیس مؤسسه فرهنگی سازمان اکو بوده‌است. وی در روز دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ طی حکمی از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب شد و جایگزین جواد شمقدری گردید. وی از جمله دانش آموختگان دانشگاه امام صادق است که در دولت حسن روحانی حضور دارد؛ که در تاریخ ۹۵/۱۲/۱۵طی حکمی از جانب وزیر ارشاد از سمت خود کنار گذاشته شد.

وقتی ایوبی سکان سینمای ایران را در دست گرفت حواشی زیادی در این حوزه وجود داشت که مهمترین آنها تعطیلی خانه سینما بود که با تغییر دولت و انتصاب او در سمت ریاست سازمان سینمایی بازگشایی شد. دوره ایوبی رشد در حوزه تولید، فروش و جذب مخاطب را تجربه کرد و رونق نسبی سینما را در آن دوره شاهد بودیم. گرچه نمایش برخی تولیدات پیشتر توقیف شده از یک سو و توقیف برخی آثار از سوی دیگر در کنار تاسیس گروه هنر و تجربه و جدایی دو بخش ملی و بین المللی جشنواره فجر برای او حواشی بسیاری را در کنار دستاوردهایش برای سینما به همراه داشت.

به هرحال ایوبی که با نارضایتی و به نوعی با قوه قهریه از سینمای ایران جدا شد و شائبه هایی هم در مسائل مالی جشنواره های فجر برگزار شده در دوران او و بویژه اصرار او بر حضور محمد حیدری در سمت دبیری این جشنواره وجود دارد اما کماکان یکی از نام های آشنا و گزینه های مطرح برای تصدی مجدد سمت ریاست سازمان سینمایی است.

مهدی شفیعی

مهدی شفیعی گزینه ای غیر سینمایی

این روزها از میان مدیران فعال در زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما غیر مرتبط با حوزه سینما، نام جدیدی برای تصدی پست حساس سازمان سینمایی شنیده می شود.

شفیعی که هم اکنون عهده دار معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی است، 43 ساله از جانبازان دفاع مقدس و دارای مدرک تحصیلی مهندسی عمران و فوق لیسانس هنر است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای خوزستان و البرز، مشاور برنامه ریزی معاونت هنری وزارت ارشاد، رییس شورای حمایت از آثار نمایشی کشور، نماینده وزیر ارشاد در پروژه های عمرانی و دبیری جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری در سطوح بین المللی، ملی و استانی، کارگردانی چند اثر نمایشی و مدیرمسئول دو مجله تخصصی در حوزه نمایش از جمله سوابق اجرایی و فرهنگی او است که ظاهراسن و سالش او را در میان گزینه‌های جایگزینی قرار می‌دهد.

محمد مهدی عسگرپور و مرتضی رزاق کریمی

از میان سینماگران دیگری که سابقه مدیریتی هم دارند نام های محمد مهدی عسگرپور و مرتضی رزاق کریمی هم دیده می شود.

محمد مهدی عسگرپور

عسگرپور که جدای از فعالیت سینمایی چندین پروژه تلویزیونی هم ساخته در کارنامه خود معاونت بخش جنگ بنیاد سینمایی فارابی، سرپرستی مرکز سینمای تجربی، مدیریت گروه کودک و نوجوان شبکه دوم، مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی و مدیرعاملی خانه سینما را دارد. او که مدیرعامل یکی از سخت ترین دوران خانه سینما بود و تعطیلی آن را تجربه کرد، چند سالی است که از پذیرش سمت های اجرایی دوری می کند و خود را علاقمند فعالیت هنری و پیگیر فیلمسازی اش عنوان می کند.

+ (6)

از سویی دیگر مرتضی رزاق کریمی که هم اکنون عضو هیات عامل و قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است از گزینه های مطرح شده در این زمینه است. شاید یکی از مهمترین دلایل انتخابش توئانایی روابط بین الملل تجربه تولیدات مشترک اش باشد گرچه سابقه درخشانی در عرصه تولیدات سینمایی بلند نداشته است.

مرتضی رزاق کریمی متولد ۱۳۴۲ دانش آموخته رشته اقتصاد است . وی از سال ۱۳۷۱ با تاسیس دگا فیلم تهیه و تولید فیلم‌های مستند و داستان مختلف در ایران ، همکار در تولیدات مستند با کشورهای اروپای به ویژه اتریش را آغاز کرد.

حضور در هیات داوری بخش مستند هشتمین دوره جشن خانه سینما، هیات انتخاب جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ، عضویت در هیات داوری اولین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی ،عضویت در هیات داوری بخش مستند و بخش سینمایی یازدهمین دوره جشن خانه سینما، عضویت در هیات انتخاب نخستین دوره جشنواره مستند سینما حقیقت، عضویت در هیات انتخاب فیلم ایرانی آکادمی اسکار، معاون فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عضو پژوهشکده سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو هیات انتخاب بخش سینمای ایران در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجراز جمله فعالیت های فرهنگی وی است.

وی تهیه کنندگی آثار مستند و سینمایی همچون مجموعه ۵ قسمتی خاطراتی برای تمام فصول، مجموعه ۲۸ قسمتی خانواده در ایران با ۱۰ کارگردان از سه نسل سینمــای ایــران ، سفــر به شرق ناشناخته به کارگردانی ولفگانگ تالر ، سفرنامــه تاورنــیه (تولید مشترک با سوئیس) به کارگردانی فیلیپ نیکوله ، مستند «کریستین» ، مستند «لاله و لادن» ، یاد و یادگــار، این زن حرف نمی زند ، چه کسی امیـر را کشت ، حس پنهـان بر عهده داشته است. همچنین برخی از فیلم‌های تولید شده درجشنواره‌های داخلی و بین المللی ( فجر، رشد، یادگار، صدا و سیما، ونکوور، مارسی، آمستردام ، کن و برخی دیگر ) حاضر و جوایز و تقدیرنامه‌هایی دریافت کرده اند.

سیدصادق موسوی

سیدصادق موسوی مدیر جوان انجمن سینمای جوانان ایران

با در نظر گرفتن شرط جوانی و تمایل مدیران به جوان گرایی، مدیر جوان انجمن سینمای جوانان ایران هم می تواند یکی از گزینه های احتمالی برای تصدی سمت ریاست سازمان سینمایی محسوب شود. گرچه در بین مطالب رسانه ای این روزها کمتر از او نام برده شده اما شنیده ها حاکی است که حتی از او هم برنامه خواسته شده است.

سید صادق موسوی متولد سال 1358 و فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم اجتماعی از دانشگاه تهران است. محمدصادق موسوی پیش از این عهده‌دار سمت مدیرکلی حوزه ریاست سازمان سینمایی بوده‌است.

از سوابق وی میتوان به مدیر کل نمایش خانگی ،مستند و کوتاه،مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی،ریاست مجموعه تالار وحدت،ریاست مجموعه تئاتر شهر،عضو هیئت مدیر بنیاد فرهنگی هنری رودکی ،مشاور راهبردی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،معاون مرکز هنرهای نمایشی،رئیس شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی،رئیس شورای ساخت و حمایت مرکز هنرهای نمایشی،مدیر تالار هنر، قائم مقام ادوار مختلف جشنوار بین الملل تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد.

مهرزاد دانش منتقد سینمایی

منتقدی با سمت دبیر هیئت انتخاب و خرید کتاب معاونت امور فرهنگی

در شرایط که هر نام کوچک و بزرگی برای جایگزینی محمد مهدی حیدریان مطرح می شود با توجه به سمت اجرایی مهرزاد دانش در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و سبقه سینمایی اش در کسوت یک منتقد او را هم به عنوان یک گزینه بالقوه مطرح کرده است تا با این رزومه و فوق لیسانس علوم سیاسی در لیست گزینه های احتمالی ریاست سازمان سینمایی باشد

اما نکته مهم، چالش های بزرگ پیش روی سینمای ایران در شرایطی نابسامان و آبستن حواشی بسیار در بخش های مختلف از جمله مدیریت محتوا، مسئله اقتصاد و حضور بین المللی در کنار نزدیکی به جشن بزرگ انقلاب یعنی دهه فجر و تقارنش با چهل سالگی انقلاب ایجاب می کند تا از نیروی اجرایی توانمند، باتجربه و شناخت حوزه های مربوطه و قدرت مدیریت بالا در این پست و در اسرع وقت بهره گرفت. نکاتی که قطعا وزیر ارشاد بیش از هر کسی تحت فشار آنها برای انتخاب معاونش قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه