English

در برنامه سینما روایت مطرح شد:

با محتوای فیلم «مرزی برای زندگی» مشکل دارم

محمدتقی فهیم گفت: معتقدم فیلم «مرزی برای زندگی» فیلمی است که توانسته به عنوان نخستین فیلم فیلمساز، به او اعتبار ببخشد، اما من برخلاف کارگردان که به بحث محتوایی اثر می‌بالد با محتوای فیلم مشکل دارم.

با محتوای فیلم «مرزی برای زندگی» مشکل دارم

به گزارش خبرگزاری موج، شامگاه یکشنبه سینما روایت میزبان رضا اعظمیان، سید سعید سیدزاده و احمد کاوری کارگردان، تهیه کننده و بازیگر فیلم سینمایی «مرزی برای زندگی» بود تا این فیلم را با حضور محمد تقی فهیم (منتقد) و رسول شادمانی (مجری – کارشناس) مورد نقد و بررسی قرار دهند. فیلمی که به تقبیح جنگ پرداخته است.

در ابتدای این برنامه، رسول شادمانی ضمن عذرخواهی از کیفیت بد پخش فیلم گفت: خیلی تلاش کردیم تا نسخه با کیفیت تر این فیلم را دریافت کنیم اما موفق نشدیم و این خیلی بد است که تولیدات سینمای ایران بعد از گذشت یک دهه به لحاظ کیفی به چنین وضعیتی دچار می شوند.

این فیلم هنوز این قابلیت را دارد که نگاه صلح طلبانه ملت ایران را منعکس کند

رضا اعظمیان کارگردان فیلم نیز ضمن عذرخواهی از کیفیت نامطلوب پخش فیلم اظهار داشت: خوشحالم که جنگ را به گونه ای تصویر کشیدم که با توجه به درگیری شیعه و سنی در منطقه، این فیلم هنوز این قابلیت را دارد که نگاه صلح طلبانه ملت ایران را منعکس کند. از سوی دیگر، این فیلم اکران نشد و تلویزیون با وجودی که سهمی در مشارکت آن داشت این فیلم را پخش نکرد، شاید به این دلیل که در این فیلم، مرز آموزه های مذهبی که خارج از عرف هم نبوده مورد استفاده قرار گرفته، یعنی در آخر فیلم، پلاک سرباز عراقی به جمع پلاک های شهدا افزوده می شود.

اگرچه این فیلم با بی مهری روبرو شد اما هرجای دنیا و درهرجشنواره ای که ما این فیلم را نمایش دادیم سالن پُر از جمعیت بود و بعضی ها روی زمین فیلم را تماشا می کردند.

فیلم می خواهد بگوید مسلمانان نباید به جان همدیگر بیافتند

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده فیلم هم با بیان اینکه سعی می کنم از ورود به بی مهری های فیلم دوری کنم چرا که ما می خواستیم فیلمی انسانی بسازیم که ساختیم یادآور شد: این فیلم می خواهد بگوید که مسلمانان نباید به جان همدیگر بیافتند و ایرانی و عراقی هم فرقی ندارد چرا که همه ما انسان هستیم. حوزه هنری در آن مقطع تلاش کرد تا این فیلم ساخته شود و کارگردان اثر هم سعی کرد فیلم خوبی بسازد و این برای من از همه چیز ارزشمندتر است.

«مرزی برای زندگی» سخت ترین فیلم من بوده است

احمد کاوری بازیگر فیلم هم در مورد تولید «مرزی برای زندگی» گفت: شرایط تولید این فیلم شرایط سختی بود و همه لوکیشن های فیلم واقعی بودند و خوشحالم که این سختی ها تحمل شد تا امروز شاهد نمایش فیلم خوبی باشیم.

وی ادامه داد: این فیلم قابل دفاع است و هرکسی اعم از منتقد و مردم که این فیلم را دیدند احساس خوبی نسبت به فیلم داشتند هر چند که ممکن است ضعف هایی هم داشته باشد. این فیلم در سه لوکیشن مختلف فیلمبرداری شده و برای من که در عرصه بازیگری و کارگردانی فعال هستم سخت ترین فیلم بوده است.

فیلمساز قواعد سینما را می شناسد / با محتوای فیلم مشکل دارم

محمدتقی فهیم منتقد جلسه هم گفت: معتقدم فیلم «مرزی برای زندگی» فیلمی است که توانسته به عنوان نخستین فیلم فیلمساز، به او اعتبار ببخشد. فیلم از نظر ساختاری نشان می دهد کسی که پشت دوربین قرار داشته قواعد سینما را می شناسد و به شدت برای تولید یک فیلم خوب انگیزه داشته است اما من برخلاف کارگردان که به بحث محتوایی اثر می بالد با محتوای فیلم مشکل دارم و بر این باورم که فیلم در بخش فرم و ساختار به خوبی مخاطب را درگیر می کند اما در بخش محتوا و پیام نمی تواند از عهده خودش برآید.

فیلم به سراغ دو رزمنده ایرانی و عراقی می رود تا مساله صلح را مطرح کند اما گویا حس ناسیونالیسم از فیلم فرار کرده است و ما چیزی از حس وطن پرستی، اعتقاد، ریشه ها و... که در دوران جنگ در رزمنده های ایرانی وجود داشت را نمی بینیم و شاید همین امر باعث شده که فیلم مهجور بماند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه