English

نوازندگان لهستانی‌ آثار ایرانی را نواختند

نوازندگان لهستانی در دومین فستیوال موسیقی معاصر تهران به اجرای برنامه پرداختند.

نوازندگان لهستانی‌ آثار ایرانی را نواختند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی این برنامه، دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران نخستین اجرای خود در تالار رودکی را ۱۱ اردیبهشت‌ماه و با اجرای آنسامبل سپیا از لهستان برگزار کرد. در این برنامه، کنسول سفارت لهستان و کنسول سفارت ایتالیا به‌عنوان مهمان حضور داشتند.

آنسامبل سپیا شامل اُلگا وینکوُفسکا، ویلن؛ آنا لوُسکا، ویولا؛ ماتیوش لُوسکا، کنترباس؛ توماژ سُوسنیاک، پیانو؛ الکساندر دژِوُنکُوفسکا، پرکاشن، به اجرای آثار آهنگسازان معاصر لهستانی و ایرانی پرداختند.

برنامه با دونوازی ویولا و کنترباس آغاز شد. ویولا شروعی قوی و پرسرعت داشت و نوازنده کنترباس با کندن سیم‌ها، زدن آرشه روی ساز و حتی کوبیدن پا روی زمین به اجرای برنامه پرداخت.

قطعه بعدی به دونوازی ویولن و پیانو اختصاص داشت و این آهنگ تند و پرشتاب با آرشه‌های کوتاه ویولن و ضربه‌های محکم بر کلاویه‌های پیانو همراه بود. پس از آن بار دیگر ویولن و کنترباس همنوازی کردند و سپس نوبت به سولوی کنترباس رسید. این قطعه که اثری از Martyna Kosecka بود در حالی اجرا شد که نوازنده با کندن سیم‌ها، ضربه زدن روی ساز، فریاد کشیدن، گفتن کلمات مختلف، سوت زدن و ... نمایشی از حرکات و اصوات را با دقت از روی پارتیتور اجرا کرد.

پس از سه‌نوازی پیانو، ویولا و کنترباس، نوبت به اجرای قطعه‌ای برای پیانو و سه ساز همراه، اثر Tomasz Sikorski رسید. در صحنه نیمه‌تاریک، نوازنده پیانو به مدتی طولانی به نواختن چند نت مشخص پرداخت و سه نوازنده دیگر با سازهای خود به آرامی و در فواصل مشخص چند نت یکسان را می‌نواختند.

برای اجرای قطعه بعدی همه نوازنده‌ها به صحنه آمدند تا اثری از کاوه دولت را اجرا کنند. این قطعه با محوریت پیانو اجرا شد در حالی که سایر سازها به فضاسازی می‌پرداختند و در ادامه با اوج گرفتن همه سازها این قطعه به پایان رسید.

پس از آن، نوبت به اثری از ارشیا صمصامی‌نیا رسید که در فضایی رازآمیز با زمزمه‌های زیرلبی نوازندگان آغاز شد. در این قطعه، چند ساز کوبه‌ای حضور داشت و اصواتی از کشیدن آرشه روی سطوح فلزی یا کشیدن پارچه زیر سیم‌های داخل پیانو به گوش می‌رسید.

اجرای قطعه‌ای از آیدین صمیمی مفخم پایان‌بخش اجرای این گروه بود. آثار هر سه آهنگساز ایرانی برای نخستین بار به اجرا درآمدند.

دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری و مدیریت اجرایی احسان تارخ تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه