English

مدیر کل بهزیستی استان خبر داد؛

غربالگری ۷۰۹ نفر با اختلال اتیسم در فارس

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی آگاه‌سازی اتیسم گفت: تاکنون ۷۰۹ نفر با اختلال اتیسم در سامانه بهزیستی فارس ثبت و غربالگری شده‌اند.

غربالگری ۷۰۹ نفر با اختلال اتیسم در فارس
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، محمدرضا هوشیار با اعلام این خبر گفت: بیش از دو هزار نفر نیز علاوه‌ بر این اختلال به دلیل بهره هوشی کمتر از هفتاد و معلولیت ذهنی غالب، به عنوان افراد دارای معلولیت ذهنی توسط بهزیستی فارس پذیرش شده اند.

هوشیار با توضیح این که فرد دارای اختلال طیف اتیسم فردی است که در دو زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت های تکراری و محدود دارای اختلال می باشد گفت: این افراد غالبا مشکلاتی در زمینه ارتباطات، اجتماعی شدن، علاقه محدود و رفتارهای تکراری دارا هستند، همچنین مشکلاتی در عملکرد مغز و دستگاه عصبی دارند که همزمان با رشد فرد، بر هیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تاثیر منفی می گذارد. ممکن است فرد مبتلا به اتیسم دارای هوش طبیعی باشد یا به همراه اتیسم معلولیت ذهنی نیز داشته باشد.

او در خصوص نحوه پذیرش این افراد در بهزیستی گفت: افراد دارای اختلال طیف اتیسم با تشخیص کمیسیون پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت و یا ارائه گواهی روانپزشک و تایید توسط پایگاه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم با اجرای آزمون تشخیصی در محدوده ی سنی ۲ تا ۱۵ سال در بخش آموزشی و توانبخشی پذیرش می شوند  که در حال حاضر در استان فارس یک پایگاه غربالگری و تشخیص طیف اتیسم در شهرستان شیراز در حال فعالیت می باشد.

هوشیار با بیان شعار سازمان بهزیستی کشور "اتیسم و رسالت اجتماعی همگان" لینک ثبت نام سامانه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم سازمان بهزیستی را autism.behzisti.net عنوان نمود. 

مدیر کل بهزیستی فارس در خصوص خدمات مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی به افراد اتیسم گفت: در این مراکز به افراد دارای اختلال طیف اتیسم، به صورت روزانه خدمات توانبخشی، آموزشی،روانی اجتماعی، و نیز خدمات فرهنگی-هنری و ورزشی و به خانواده ی ایشان نیز خدمات آموزشی‌ارائه می‌شود. 

 او در تشریح خدمات توانبخشی آموزشی گفت: برای این منظور از رفتار درمانی، روش تعامل همه جانبه، شیوه های تقویت حسی-حرکتی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، موسیقی درمانی، بازی درمانی،  ورزش و ... استفاده می شود. خدمات توانبخشی روانی اجتماعی نیز شامل تلاش در جهت ایجاد بستر مناسب برای حضور فرد دارای اختلال طیف اتیسم در جامعه و فراهم آوردن شرایط زندگی عادی است که با آموزش مهارت های زندگی، آموزش مهارت های خودیاری و آموزش ارتباط با دیگران انجام می شود.

هوشیار در پایان افزود: در حال حاضر ۲ مرکز در شهرستان شیراز به تعداد ۱۱۰ نفر از کودکان این طیف در حال ارایه خدمات می باشند و دو مرکز جدید هم در این شهرستان در حال راه اندازی می باشند.

مدیر کل بهزیستی فارس ضمن گرامیداشت این روز گفت: امیدوارم با همراهی و همیاری یکدیگر و افزایش آگاه‌سازی عمومی بتوانیم در جهت توانمندی، استقلال و تلفیق هر چه بیشتر این افراد در جامعه گام‌های موثرتری برداریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه