English

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی:

سن زدگی گندم کشاورزان فارس به صفر رسیده است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سال زراعی گذشته (۱۴۰۲_۱۴۰۱) از بالغ بر یک میلیون تن گندم خریداری شده از کشاورزان این استان میزان گندم سن زده به حدود صفر درصد رسیده است.

سن زدگی گندم کشاورزان فارس به صفر رسیده است

به گزارش خبرگزاری موج فارس، جاوید عباسی با اشاره به اینکه سن غلات مهمترین آفت مزارع گندم و جو است که می تواند خسارات کمی و کیفی جبران ناپذیری به مزارع غلات وارد نماید، افزود: در سال زراعی گذشته خسارت سن زدگی کیفی بالاتر از ۲ درصد در مزارع گندم این استان حادث نشده است. 

او می افزاید: در سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۴۶۷۰، ۳۹۷۷ و ۶۵۴ تن گندم دارای سن زدگی کیفی بالاتر از ۲ درصد از کشاورزان استان فارس خریداری شده بود که در سال ۱۴۰۲ با وجود افزایش دو برابری تولید و خرید گندم، میزان مذکور به صفر رسیده است. 

این مقام مسئول با اذعان به اینکه دستیابی به این موفقیت مهم در طول دهه های گذشته در استان فارس بی سابقه بوده است، بیان کرد: اجرای برنامه های مدیریتی ابلاغ شده، کنترل مناسب و موفقیت آمیزی علیه آفت سن گندم را به دنبال داشته است.

 به گفته وی؛ حضور شبکه های مراقبت متشکل از کارشناسان در مراحل مختلف رشدی گندم در مزارع و پایش و نرم گیری جمعیت آفت، تعیین زمان مبارزه و به کار گیری روش های مدیریت تلفیقی آفات از جمله برنامه های مدیریتی بوده است. 

عباسی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته مبارزه و کنترل سن گندم در سطحی بالغ بر ۱۸۶ هزار هکتار از مزارع استان فارس انجام شده است، اظهار کرد: افزایش آگاهی ها و توسعه روش های نوین مبارزه در بین جامعه کشاورزان نقش بسزایی در جلوگیری از ورود خسارت به گندم کاران داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه