English

امت واحده و جغرافیای جدید جهان

امت واحده و جغرافیای جدید جهان

دکتر محمودرضا امینی- خبرگزاری موج، تغییرات ژئوپولیتیکی در بستر ظرفیت‌ها و نقاط قوت و ضعف کشورها در طول زمان رخ داده است. گاهی کشورگشایی‌ها و یا منازعات سیاسی-اقتصادی که تبدیل به جنگ‌های کوچک و بزرگ شده است توانسته جغرافیای واحدهای سیاسی را تحت تاثیر و تغییر قرار دهد.

اتفاقاتی که در جهان طی چند سال اخیر رخ داده از قبیل افول شدید اقتصادی-سیاسی آمریکا از یکسو، صف‌کشی آمریکا و ناتو در موضوع اوکراین در قبال روسیه، جنگ‌هایی مثل یمن و عربستان، پدیداری داعش و امثال آن همواره تغییرات جغرافیایی را خبر می‌دهد.

اینکه این حوادث و عقربه تغییرات دقیقا کجا قرار می‌گیرد اگرچه ممکن است در اهداف و راهبردهای کشورهای موثر در ماجرا معلوم باشد اما نمی‌توان دقیقا پیش‌بینی کرد. دروضعیت کنونی علاوه بر جنگ فی‌مابین اوکراین (یا بخوانید آمریکا و ناتو) با روسیه قاعدتا هرچه زودتر و زودتر جغرافیای جدیدی را معرفی می‌کند اما صف‌کشی‌های اقتصادی به علاوه موفقیت‌ها و یا نقاط ضعف در جهان و البته پیرامون چین، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و هند خصوصا و عموما بسیاری از کشورهای دیگر در قبال مرکزیت دلار و یورو و نیز تحولات ویژه‌ی اقتصادی-سیاسی در جهان را خبر می‌دهد.

در راستای تحولات مالی به لطف تلاش مضاعف دولت جدید و تغییرات به وجود آمده در جهان قطعا شان و تراز اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و بهتر بگوییم جغرافیای اقتصادی-سیاسی و حتی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توسعه بیشتری خواهد یافت. اما نکته قابل توجه و مغفول موضوع امت اسلامی است که باید در این تحولات عظیم تدبیر شود.

 در این رابطه باید دانست:

  1. راهبردهای کلان و موثر امت اسلامی را باید در داخل منطقه و دولت‌های اسلامی بررسی و مشخص نمود.
  2. همگرایی‌ها و کجروی‌های برخی دولت‌ها و حاکمیت‌های کشورهای اسلامی و طعمه بودن آنها برای غرب خصوصا و عموما برای سلطه‌گران نکته حائز اهمیتی است.
  3. ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و تمدنی و حتی استعدادها و ارزش‌های مادی و معنوی در امت اسلامی علاوه بر ثروت اجتماعی آنان قابل قیاس با سایر فرهنگ‌ها، ملل و تمدن‌ها نیست. بلکه تعالی بخش نیز می‌تواند باشد.
  4. مبانی وحدت امت اسلامی از پیش تعیین شده و در باور تک تک مسلمانان عملیاتی است.
  5. تعالی طلبی و پیشرفت خواهی مسلمانان ظرفیت رو به جلویی برای شکل‌گیری امت واحده است.

با توجه به نکات فوق معلوم می‌گردد در جمهوری اسلامی علاوه بر تلاش و ابتکار و اقدام در جهت پیشرفت اقتصادی جدید جهان و نیز گسترش نفوذ و اعتبار سیاسی در این فرایند می‌بایست حتما و قطعا نسبت به زمینه‌سازی شکل‌گیری امت واحده و گسترش پهنه جغرافیای حکومت اسلامی و امثال آن مشاهده می‌شود. اما به واقع با توجه به ظرفیت‌های به وجود آمده در بعضی از کشورهای مسلمان مثل یمن، فلسطین، لبنان، افغانستان، عراق و تاحدودی پاکستان و شاید هند می‌تواند امیدی برای شکل‌گیری حکومت اسلامی دربرگیرنده امت اسلامی باشد.

فرمایشات مقام معظم رهبری در این راستا دستور حکومتی و ولایی بود و نه ارشادی. لطفا همگان توجه ویژه کنند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر