English

گمانه‌هایی پیرامون مهسا امینی

گمانه‌هایی پیرامون مهسا امینی

دکتر محمودرضا امینی- خبرگزاری موج، درباره پرونده فوت خانم مهسا امینی موارد زیر قابل توجه است:

  1. شفافیت مرگ مهسا امینی

آنچه در موضوع فوت خانم مهسا امینی اتفاق افتاد بازتاب گسترده‌ آن در انواع رسانه‌ها و افکار عمومی بود. صرف‌نظر از نقش رسانه‌ها، شفاف‌سازی چگونگی مرگ ایشان و نیز پیگیری‌های قانونی آن بدل به مطالبه‌ای عمومی و خاص شد. صدور نظریه پزشکی قانونی اگرچه با تاخیر همراه بود اما به نظر می‌رسد مشخص کرده که مهسا امینی بر اثر شکنجه یا ضربه به قتل نرسیده و عوارض جسمی ناشی از عمل جراحی و روند داروئی بستر تاثیر هیجان و یا شوک و استرس ناشی از بازداشت منجر به فوت وی بوده است. اما قطعا تصحیح و یا بهینه‌سازی و جامع‌نگری امربه‌معروف و نهی از منکر و اقدامات بایسته آن رهیافت عاقبت به خیری است و ودیعه مرگ مهسا امینی است که مورد توجه قرار گرفته و ادامه دارد.

  1. اقدامات رسانه‌ها در ارتباط با مهسا امینی

مرگ مهسا امینی بهانه‌ای بسیار مغتنم برای همه رسانه‌ها اعم از دشمن و دوست شد به عبارتی هم سوژه بود و هم سوژه ساز. رسانه‌های دشمن برای دشمنی و تحریک افکار گروهی خاص از هیچ تلاش و روش و هزینه‌ای فروگذاری نکرده و صد البته موفق به هیجانی کردن قشری از جوانان جامعه شده و توانستند موضوع مرگ مهسا امینی را به یک اتفاق امنیتی تبدیل نمایند. از طرفی رسانه‌های داخلی به طور کلی فاقد توان و ظرفیت لازم برای اقدام تقابلی دربرابر رسانه‌های دشمن بوده و بدتر اینکه تاخیر در اطلاع‌رسانی‌های سازمان‌های مسوول و حتی موضع گیری آنها (به جز موضعگیری و فرمایشات مقام معظم رهبری که درخصوص مرگ مهسا امینی و نیروی انتظامی مثل همیشه آب بر آتش بود) نتوانست آرامشی موثر ایجاد نماید.

  1. اقدامات و رفتار امنیتی مرتبط با بهانه مرگ مهسا امینی

آنچه به بهانه فوت مهسا امینی در فضای امنیتی کشور اتفاق افتاده اساسا قابل توجه نبود. تخریب، تحریک، تطمیع گروه‌هایی خاص، هتک حرمت به مقدسات، تضعیف پلیس با گره خوردن این موضوع به پروژه کشته سازی، بی رحمی و شقاوت نسبت به پرسنل خدوم پلیس و نیروهای بسیجی  و... از یکسو و البته بازداشت  گروههای فعال در این موضوع نشان ‌دهنده تک و پاتک‌های فراوان امنیتی و اطلاعاتی بوده و هست که می‌تواند تجربه‌ای برای راهبری اغتشاشات آتی به سوی آرامش اجتماعی ایجاد نماید.

ناگته نماند برای امنیتی کردن موضوع فوت مهسا امینی گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی و اطلاعاتی فعال دنیا مثل پنتاگون و یا گروه های ضدانقلاب نظیر سلطنت طلب، منافق، و نیز گروهک‌های ضد انقلاب کردی از هر هزینه‌ای فروگذار نکردند.

4-اما آنچه می تواند رهیافت حادثه‌ای مثل فوت مهسا امینی در جامعه شود به طور خلاصه به شرح زیر قابل طرح است:

الف. لازم است هیجانات قشر جوان را همواره و با برنامه‌ریزی در جهت تعالی راهبری نمود.

 ب. قطعا بسترهای لازم برای توسعه گفتمانی و شنیده شدن گفتمان‌ها در همه ابعاد را باید فراهم نمود.

ج. توسعه فرهنگ قانون گرایی و قانون پذیری ضرورتی جدی است اما در عین حال پاسخگویی مسوولان و تنبیه مسوولان و تصمیم سازان و تصمیم گیران ناکارآمد در هدایتگری و نهادسازی برای جامعه امری جدی دانست.

د. تقویت ضریب اثرگذاری رسانه‌ای را نیز به عنوان یکی از عوامل موثر در اقتدار ملی با لحاظ گسترش شیوه‌های رسانه‌ای و کاهش مرزهای تبادلی نیاز به همت ویژه دارد.

س. باید نهادسازی‌های اجتماعی در بستر فرهنگ اسلامی برای فعالیت‌های اجتماعی جدی گرفته شود.

5- نکته مهم در رابطه با حوادث پیرامونی فوت مهسا امینی

واقعیت این است که وقتی در جوامع و کشورهای مختلف حوادثی از قبیل مرگ مهسا امینی یا بهانه سازی اطراف آن به وجود می‌آید قاعدتا بر مبنای شاخص‌ها و مبانی فکری مستقر و مستتر در جامعه یا واحد سیاسی مورد بررسی و کنش و واکنش قرار می‌گیرد.

با توجه به باورهای ما انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اتفاقی است که حتما و قطعا باید پرچم اسلام را به دست صاحبش یعنی حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (روحی له الفدا) برساند و فتنه‌های پیش از ظهور حضرت حجت (عج) گریزناپذیر است.

6- فوت مهسا امینی تبدیل به فتنه شد و فتنه‌گران با تلاش های خود ریزش از انقلاب اسلامی و نیز اسلام داشته و خیزش‌هایی در بین آن به وجود آمده و باید اطمینان داشت که همانطور که ایمان و تعالی متجلی است نفاق و دورویی هم خودنمایی می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر