English

زینب (س)، الگوی درخشنده زنان عالم

زینب (س)، الگوی درخشنده زنان عالم

دکتر محمودرضا امینی- خبرگزاری موج؛ در این شهر آشوب هویت های اجتماعی در جوامع بین المللی که گاهی زنان به عنوان ابزار و وسیله سواستفاده مقاصد و سیاست های هنجار شکن قرار می گیرند و حتی مردان در تفکرات شیطان پرستانه و هوسرانی عریانی قانون وضع می کنند، در آسمان تاریخ بشریت زنانی چون خورشید درخشان اند و نورشان همواره تلألو دارد که بر همه خواهد تابید الا اینکه جامعه و زنان جوامع بشری خود را از این تلألو نورانی پوشیده کنند.

حضرت زینب سلام الله علیها چون خورشید در آسمان بشریت می تابد. او یکی از با فضیلت ترین زنان جهان است که با منزلت والا، استواریی قلب، جلالت شان، صبوری، قوت استدلال، سخنوری، بلاعت بیان، فضاحت زبان، برتری عقل، مفسر بودن را در حالی از فضایل خود داشت که در جریان کربلا در آن هنگامه عظیم ستون خیمه کاروان اسرا بود. خطبه های با صلابت و کوبنده او در مجلس ابن زیاد و یزید نشان دهنده علم و دانش و فصاحت و بلاغت وی بود.

وقتی پا به عرصه وجود گذاشت و دوردانه عالم فاطمه زهرا را به قدوم مبارکش خوشحال نمود پیامبر اکرم (ص) برای شادباش به منزل فاطمه (س) وارد شد و او را بر آغوش گرفت و بر سینه چسباند، اما گریست و در پاسخ بی بی عالم فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت مصائب فراوانی را این دختر خواهد دید و بلایای زیادی را گرفتار می شود، که امتحان الهی است، اما دوران حیاتش به بانوی خردمند بنی هاشم و جانشین و نماینده حضرت زهرا (س) و همچنین امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و دانای بی آموزگار، رازدار پدر، قهرمان کربلا، امانت دار الهی و صبوری مشهور بود. هرگاه سخن می گفت تفاوتش با دیگران در علم و حلم و تقوا معلوم می شد، همانطوری که امام حسن (ع) برادرش معتقد بود که او از درخت نبوت و معدن رسالت است.

بله اینان خاندان فصاحت و دانش و رازدار جهان هستی بودند اما زینب با همه سختی ها و مصائب، یکه تازه میدان مردانگی، مدیریت، وقار و علم و دانش بود.

آنچه که در ولادت و زندگیش خداوند مقرر فرود کمتر از فاطمه زهرا سلام الله علیها مادرش نبود. واقعیت این است که لحظه لحظه ی زندگیش الگویی برای همه بشریت خصوصا زنان عالم است. زندگی شخصی و اجتماعیش پرشور و عشق و زیبایی بود.

انسان تمدن امروزی اگر ارزش و جایگاه زن را در خانه و عرصه تلاش و جامعه بخواهد نمایان کند باید از ابعاد زندگی این بانو الگو و درس بگیرد. این که چنین بانوی بزرگواری می توانست با همه مشخصات سیاسی، اجتماعی و انتصاب وحی در جامعه سیاسی و اجتماعی به راحتی عرض اندام کند، امرغیرقابل باوری است. او که هرگز خموش و خانه نشین نبود پس می توان باور کرد همواره مورد دغدغه حاکمان وقت در روند حکومتشان بود و سرانجام با نقشه هایی و فشار ها و سختی هایی به حیاتش خاتمه دادند و شهادت را هچون اصحاب کربلا نصیبش  کردند.

خداند زنان ما را رهروان زینب (س) و مردمان ما را پندگیرانش قراردهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر