English

نیروی انتظامی ستون‌ امنیت کشور اما ...

نیروی انتظامی ستون‌ امنیت کشور اما ...

دکتر محمودرضا امینی- خبرگزاری موج؛ نیروی انتظامی به‌ حق یکی از ستون‌ های امنیت کشور است اما قطعا ضرورت‌ ها و لوازمی برای بهتر شدن آن مورد نیاز است.

در هفته نیروی انتظامی می‌ توان گفت: همواره خدمات و ارزش‌ های نیروی انتظامی هر زمان بهتر از قبل بوده و این یعنی فعالیت، تلاش و کوشش مردان و زنان نیروی انتظامی موفقیت آمیز و قابل تقدیر است.

اما واقعیت‌ هایی سر راه نیروی انتظامی است، این نیرو در طیف گسترده‌ای از ماموریت‌ های امنیتی اجتماعی فعالیت می‌ کند. نباید فراموش کرد نیروی انتظامی ترکیبی از ۳ نیرو با ۳ مأموریت نسبتاً مجزا و متفاوت اما یکپارچه (شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی) ادغام شده‌ است و شاید بتوان گفت این ادغام تعجیلی بوده و در حال‌ حاضر مسئولیت این‌ همه گستردگی برعهده‌ یک نیرو با بودجه‌ای محدود است که از ظرفیت‌ های اجرایی و توانمندی آن خواهد کاست.

اما در عین‌ حال به‌ خوبی می‌ توان رشادت‌ ها و موفقیت‌ های کنشگری‌ های اطلاعاتی و برخی از اقدامات امنیتی و امنیت محیطی همچون برخورد با سارقین، قاتلین، شرورها و بعضی از عملیات‌ های مقابله با قاچاق مواد مخدر را به‌ خوبی ارزیابی کرد، اما در مسائل امنیت شهری و امنیت اجتماعی نیازمند تحولی اساسی می‌ باشد.

متأسفانه در امنیت اجتماعی و حتی امنیت شهری و فرهنگی در حال ناهماهنگی و ناموزونی برنامه‌ای مشهود است.

 هر روز در اخبار و فرآیندهای مختلف به مردم اطلاع‌ رسانی می‌ شود که مثلاً فلان معبر یا فلان کسی که دست‌ فروش است یا کسی که رعایت شئونات اجتماعی را نمی‌ کند و ... با رفتارها و برخوردهایی از نیروی انتظامی مواجه نیست و یا اگر هم هست ناموزون است.

نمی‌ توان اجازه داد برای هر مأموریتی هر سازمان یک نیروی ضابط و یا اجرایی داشته باشد که نیازمند به مسلط بودن به قانون و اسلحه است پس باید همه این نیازها در ساختاری جامع‌ و هم‌ شان همدیگر دیده شود.

در حال حاضر نظم شهری از طرف شهرداری و یا اقدامات کنترل و امنیت بانک‌ ها، شخصیت‌ ها، محله‌ ها و همچنین برخی از رفتارها نیازمند ساختاری تخصصی و با مهارت کامل است به‌ عبارتی پیشگیری از وقوع جرم یا ضابطین قضائی و تقابل با ناهنجار اجتماعی خود امری تخصصی است که نیازمند به مهارت‌ ها و تخصص لازم دارد، حتی بعضی از موارد مثل کنترل جنگل‌ها و جنگلبانان نیز نمی‌ توانند به‌ عنوان ضابط رسمی اقدامات لازم را انجام بدهند، درحالی‌ که اسلحه دارند و مقابله با امنیت و مقابله در فرآیند امنیت جنگل کنند با شکارچیان و یا با قاچاقچیان مقابله قهری کنند.

این‌ ها همه مأموریت‌ ها و مسائلی است که نمی‌ توان به‌ صورت پراکنده به سازمان‌ های مختلف برای اجرا واگذار شود بلکه باید در یک مجموعه یکپارچه و هماهنگ باشد.

پس گستردگی سطح خدمات و ضرورت ارتقاء خدمت‌ گذاری و انجام‌ وظیفه با کارکرد خوب که مدنظر مقام‌ معظم رهبری نیز می‌ باشد و از طرفی ایجاد مقبولیت در افکار عمومی از سوی نیروی انتظامی قطعا در شرایط موجود امکان‌ پذیر نیست مگر آن که تحول ساختاری ایجاد شود این تحول ساختاری نمی‌ تواند در قالب یک نیرو اتفاق بیفتد بلکه گستردگی مجموعه انتظامی مجموعه نیروهای انتظامی باید به اندازه‌ای باشد که زیرمجموعه ستاد نیروهای انتظامی خود نیروها یا سازمان‌ های تخصصی وجود داشته باشد مثل ارتش جمهوری اسلامی مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که دارای زیرنیروهای تخصصی و آموزش دیده هستند.

 در حال‌ حاضر متأسفانه زحمات و خدمات نیروی انتظامی که به‌ حق قابل‌ ملاحظه است زیر سایه عدم توجه به برخی از مسائل دیگر مثل امنیت شهری، امنیت اجتماعی، ضابطین قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، تقابل با قاچاق و امنیت اخلاقی مشهود نیست و این‌ ها مواردی است که از عهده نیروی انتظامی در حال حاضر به‌ خوبی برنمی‌ آید.

 و بر این اساس باید زیرمجموعه های تخصصی متناسب با گستردگی سطح خدمتگزاری اجتماعی آماده شود. از اینرو پیشنهاد بر این است که نیروهای انتظامی با زیرمجموعه‌ های تخصصی و بودجه، آموزش و مهارت کافی و مهم‌ تر از همه ارتباط با مردم و تجدید ساختار شود خصوصا برمبنای مردم محوری و تخصص تا تشکل های مردمی نیز بتوانند در این راستا مثل بسیج کمک و همراه باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر