English

مساله شیوع ویروس کرونا، آزمونی جدی برای همه ماست

همزمان با شیوع ویروس کرونا، چه دولتمردان و چه مردم عادی، با یک آزمون جدی در ابعاد مختلف مواجه هستند که باید به صورت آگاهانه، آن را با موفقیت پشت سربگذارند.

مساله شیوع ویروس کرونا، آزمونی جدی برای همه ماست

محمودرضا امینی- خبرگزاری موج؛ واقعیت این است که موضوعِ کروناویروس، مساله ای جدی در کشورمان است. هم بلا است و هم بلیه. با این حال، ساز و کارهای بهداشتی و پزشکی در کشور ما بسیار قابل ملاحظه بوده و رویه های پزشکی در رابطه با پیشگیری و درمان این ویروس نیز قابل قبول است و نشان می دهد که ما در زمینه پزشکی، پیشرفت های شگرفی داشته ایم. در شرایط فعلی، در زمینه مقابله با ویروس کرونا، کشور ما چیزی کمتر از کشورهای پیشرفته ندارد. ولیکن واقعیت دیگر این است که فضایی برای آزمون و امتحان همگانی با شیوع ویروس کرونا فراهم شده است.

آزمونی که هم سیاستمداران و دولتمردان و هم مردم عادی در آن حضور دارند. وضعیت اقتصادی بسیاری از مردم و کسب و کارها و سازمان با شیوع ویروس کرونا به هم خورده است. بالاخره وقتی مغازه ها و فروشگاه ها تعطیل می شوند و یا با اقبال کمی مواجه می شوند، این مساله مشکلاتی را با خود به همراه می آورد. خوب از این رو سوالی مطرح می شود و آن این است که چه کسی مسوول حل مشکلات مردم است؟ از نظر رفتار عمومی که گاهی می بینیم مردم نگرانی ها و ترس هایی پیدا می کنند و همچنین افرادی که لوازم بهداشتی را احتکار می کند، این مساله چگونه باید حل بشود و چه کسی در این رابطه مسوول است؟ آیا صرفا با پخش برنامه های تلویزیونی می توان مشکلاتی از این نوع را رفع کرد. در این زمینه ما با یک مانور و امتحان رو به رو هستیم.  در این راستا شاهدیم که مجلس شورای اسلامی به طور موقت تعطیل شده است. خوب در این شرایط باید بررسی کرد چطور می توان در شرایط اینچنینی باز هم کار را ادامه داد.

وضع معیشت مردم در نزدیکی عید نوروز نیز حاکی از فضای جدی و مانوری است که باید سعی کرد در آن کارنامه مثبتی از خود به جا بگذاریم. از سویی، کشورمان در صحنه سیاسی و فشارهای بی سابقه ای که از جانب قدرت های جهانی به آن وارد می شود و تمرکزی که بر ایران انجام گرفته و همچنین روند اجتماعی ما در این شرایط، همه و همه حاکی از یک مانوری هستند که باید سعی کنیم با موفقیت از آن خارج شویم. به طور کلی ما با امتحانی رو به رو هستیم که باید با موفقیت آن را پشت سر بگذاریم. رفتار مردم نسبت به هم نیز در این میان خیلی مهم است. مهربانی و لطف وقتش همین حالاست. یادمان باشد که اگر ما در آزمون خود موفق نشویم باید بدانیم که بلایا و کرونا های آینده مشکلات زیادی را برای ما ایجاد خواهند کرد.  من در اینجا به عنوان یک مسوول رسانه انتظار دارم که مسوولان و رسانه ها، توجه مردم را به سمت این مساله جلب کنند و به نحو درست و بهینه ای با مساله ای نظیر شیوع ویروس کرونا و ابعاد جانبیِ آن برخورد کنند و انرژی ها را در این مسیر به هدر ندهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • داود

    زیاد حرف نزن ..هنوز ماسک و مواد صد عفونی کننده نیست تو دارو7انه 6ا و ...چی هی دم از پیشگیری و ....میزنین ..اول از خودتون شروع کنید و شعار نیدین ..بعد از ملت اوقع داشته باشین رعایت کنن و مسافرت نرن و ......خودتون با تمام امکانات نشستین و ...صداتون از جای گرم در میاد ..نه تنها باید ماسک و مواد شوینده و ضد عفونی کننده به وفور و رایگان در دسترس باشه بلکه با قیمت مصوب هم تو داروهانه ها و مراکز مجاز نیست ..اگرم باشه برای ما بدبخت بیچاره ها نیست ..جون مردم ارزش نداره که این وسایلو در اختیارشون قرار نمیدین..ایشالله خدا هر کی رو که تو این مشکل به وجود اومده چوب لای چرخ میکنه و نیتش خیر نیست و منفعت میبره با همین بیماری ریشه خودشو خونوادشو مبتلا کنه و از بین ببره ..خدا جای حق نشسته ..دیگه خسته شدیم از بس کامنتای مردمی رو خوندیم که دم از نبود امکانات و ملزومات بهداشتی میزنن و از طرفی هم تشویق به رعایت بهداشت میشن ..هی اخبار دوروغ و کذب که از فلان روز بازارو اشباع میکنیم و از این دست ...خجالت بکشین و واگذارتون میکنیم به خدا

  • ناشناس

    با تشکر از ارائه گزارش ، راهکار شما فقط این است که دیگر رسانه ها به مشکلات بپردازند. راهکار عملی و پیشنهادهای خود را بیان نکرده اید.

  • مصطفی

    دکتر یوسف داودی نماینده مردم شریف شهرستان سراب در مجلس دهم و منتخب مجلس یازدهم :
    کوچک نمایی ابتلا به ویروس کرونا خطرناک است زیرا مردم خطر این ویروس را جدی نمی گیرند و بزرگ نمایی آن نیز خطرناک است زیرا مردم دچار استرس و التهاب می شوند .
    زئونوزها ( بیماریهای مشترک بین انسان و حیوانات ) روزبروز در حال افزایش می باشد بطوریکه در چند دهه گذشته ، شاهد بروز بیماریهای نوپدید و بازپدیدی همچون بیماری سارس و بیماری مرس و تب هموراژیک کریمو - کونگو در انسانها بوده ایم که منشا آنها از حیوانات بود . این موضوع یکبار دیگر اهمیت همکاری مستمر بین پزشکان و دامپزشکان را در کنترل و مبارزه و پیشگیری بیماریهای عفونی مشترک تاکید می نماید. دامپزشکان کشور ، در طول سال هر روز با اپیدمی های شدید بیماریهای عفونی در دامها و حیوانات روبرو هستند که بسیاری از آنها منشا ویروسی دارند و تعدادی از آنها در شرایط خاصی قابلیت سرایت به انسان را داشته و می توانند بیماریهای خطرناکی را در انسانها ایجاد نمایند ؛ از جمله آنها ویروس کرونا است .در بررسی شیوع الودگی به کرونا ویروس کشنده در گوساله های استان آذربایجان شرقی که در طی 4 فصل بین سالهای 82 تا 83 توسط دکتر یوسف داودی در موسسه تحقیقاتی سرم سازی و واکسن سازی رازی صورت گرفت این نتیجه حاصل گردید که حداکثر میزان آلودگی به ویروس کرونا در فصل زمستان 28% و حداقل میزان آلودگی در فصل تابستان 4%در استان آذربایجان شرقی می باشد .
    بروز بیماری نوپدید ناشی از ویروس کرونای مشترک بین انسان و حیوانات در چین و گسترش جهانی ابتلا به این ویروس خطرناک و کشنده فصل جدیدی از اهمیت روزافزون بیماریهای مشترک بین انسان و حیوانات را نشان می دهد و اگر در آینده ویروسهای بسیار منتشر شونده مثل ویروس FMD که آئروسل بوده و تا 100 کیلومتر می تواند در فضا بازپخش شود ( فعلا این بیماری زئونوز ضعیف است ) به جوامع انسانی حمله نماید بایستی بشر آمادگی برای مقابله با آنها را داشته باشد .
    دکتر یوسف داودی

  • معلم راهنمایی

    مانور نباید در لفظ و شعار باشد باید در عمل مشخص شود!