English

تقدیر از گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در حوزه بهره‌وری انرژی و مصرف بهینه برق

همزمان با روز جهانی محیط زیست، گروه صنعتی انتخاب الکترونیک به خاطر مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه بهره‌وری انرژی و مصرف بهینه برق، مورد تقدیر قرار گرفت.

تقدیر از گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در حوزه بهره‌وری انرژی و مصرف بهینه برق

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از مرکز ارتباطات رسانه‌ای گروه صنعتی انتخاب الکترونیک ، این تقدیر از سوی معاون بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق و با حضور جمعی از مدیران وزارت نیرو و صنعتگرانی از استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری در همایش دانش بهره‌وری انرژی برق، انجام شد.

در این رویداد همچنین از گروه صنعتی انتخاب الکترونیک به عنوان مشترک همکار در برنامه پیک بار، اقدام در راستای مدیریت مصرف برق و مشارکت در برنامه های پاسخگویی بار جهت کاهش اوج بار مصرفی شبکه سراسری برق در شرایط حساس تابستان ۱۴۰۱ با اهدای لوح و تندیس تقدیر شد.

محمدمهدی پیغمبرزاده، معاون بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران در این همایش با بیان اینکه صنایع، افسران جهاد اقتصادی و طلایه‌دار رشد در کشور هستند، اظهار کرد: بهره‌وری انرژی در صنایع دارای ابعاد مختلفی است که در برنامه‌های میان و بلندمدت در دست پیگیری است و از سال گذشته وزارت نیرو موضوع بهره‌وری انرژی برق صنایع را از استان یزد آغاز کرده است.

وی ادامه داد: اخیرا پیک زودهنگام برق در کشور با عبور از مصرف ۶۰ هزار مگاوات ثبت شد و این در حالی است که پیک مصرف برق سال گذشته در ۲۴ مردادماه صورت گرفت؛ این مساله ضرورت بهینه‌سازی انرژی در واحدهای تولیدی و صنعتی را دوچندان می کند.

 

صنعت باید ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کند

معاون بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران تصریح کرد: از سال گذشته تا کنون ۷ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده است. با این وجود از مهرماه سال ۱۴۰۰ کارگروه مدیریت تقاضا و مصرف برق در وزارت نیرو تشکیل شد تا برنامه جامعی برای رفع معضل برق کشور در کوتاه‌مدت پیاده سازی شود.

وی با بیان اینکه یکی از این برنامه‌ها توسعه همه‌جانبه تولید برق، ارتقای بازتوانی نیروگاه‌های موجود و تعمیرات نیروگاه‌ها بوده است، اظهار کرد: طی تفاهم‌نامه ای که با وزارت صمت برقرار کردیم صنایع هم باید ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کنند.

پیغمبرزاده بیان کرد: هوشمندسازی مصرف و برنامه‌ریزی برای جابجایی بار صنایع، اصلاح ساعات کاری ادارات، فرهنگ‌سازی و اعمال پاداش صرفه‌جویی از دیگر راهکارهای اجرایی برای مدیریت مصرف انرژی در کشور در بخش صنایع بوده است.

وی افزود: همچنین برای تأمین برق پایدار صنایع، طرح پاداش مصرف برق خانگی را اجرایی کرده‌ایم تا با این روش از قطع برق صنایع جلوگیری کنیم.

معاون بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران با اشاره به اینکه یک سوم برق کشور توسط صنایع مصرف می‌شود و باید سه هزار مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق با استانداردسازی تجهیزات محقق شود، گفت: استاندارد انرژی تجهیزات و فرآیند صنعتی باید هر سه سال یک‌بار مورد بازنگری قرار گیرد اما به عنوان نمونه آخرین بازنگری استاندارد کولرهای آبی و کولرهای گازی مربوط به سال 88 است. طی بازنگری که اخیرا انجام شد سطح استاندارد در کولرهای آبی از رده های E,F,G به A,B,A +,A++ ارتقا پیدا کرد و موتورهای با بازده بالا جایگزین موتورهای قدیمی شد.

وی بیان کرد: سال آینده باید ۱۰۰ درصد کولرهای آبی با بازدهی بالا ارتقا یابد و با موتورهای جدید تولید صورت گیرد. با این اقدام می توان طی ۴ سال ۲ هزار مگاوات در مصرف برق صرفه جویی کرد.

پیغمبرزاده افزود: کولرهای گازی اینوِرتری نیز در استان اصفهان تولید می‌شود که بازدهی مناسبی دارد.

وی اظهار کرد: اگر صنایع به سوی توسعه انرژی تجدیدپذیر حرکت کنند می‌توانند به اندازه تولید از محدودیت خود کم کنند و مشکل قطع برق در تابستان نداشته باشند.

 

امکان خرید و فروش انرژی تجدیدپذیر برای صنعت در تابلوی سبز

در ادامه این مراسم، علیرضا پرنده مطلق معاون فنی و مهندسی سازمان ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران) اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در تأمین انرژی صنایع وجود دارد، صنعت متعهد است ۲۵۰۰ مگاوات برق از انرژی تجدیدپذیر تولید کند و با توجه به رونمایی از تابلوی سبز در بورس انرژی، صنایع می‌توانند مازاد تولید برق تجدیدپذیر را در این بازار به فروش برسانند.

وی افزود: همچنین تا پایان سال ۱۴۰۲ باید یک درصد از انرژی را صنایع از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کنند و اگر موفق به این کار نشدند می‌توانند این انرژی را از تابلوی سبز خریداری کنند. در ضمن امکان خریداری انرژی به صورت مستقیم طی قرارداد با نیروگاه‌های خورشیدی هم برای صنایع وجود دارد.

علیرضا پرنده مطلق معاون فنی و مهندسی سازمان ساتبا تصریح کرد: تابلوی سبز فرصت خوبی برای صنایع فراهم کرده است تا بدون شرکت در مناقصه بتوانند مجوزی برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر و ارایه آن در بورس انرژی دریافت کنند.

گفتنی است، بعد از برگزاری این همایش، معاون بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران به اتفاق جمعی از مدیران وزارت نیرو و شرکت برق اصفهان از مرکز نوآوری و توسعه فناوری گروه صنعتی انتخاب الکترونیک (اسنواتِک) واقع در دانشگاه اصفهان بازدید و با بخش‌های مختلف این مرکز از جمله دیزاین سنتر، بخش هوش مصنوعی و سایر قسمت‌ها آشنا شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه