English

ظریف دروغ گفت / بروجردی و جلالی اجازه اعتراض به برجام را ندادند!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از پشت پرده ارائه گزارش اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی و حمایت برخی نمایندگان از اشتباهات دولت پرده برداشت.

جواد کریمی قدوسی در گفت وگو با فاطمه باقری خبرنگار خبرگزاری موج درباره گزارش ارائه شده از سوی وزارت امورخارجه درباره برجام گفت: در کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم و این مجلس(مجلس دهم) مشکلاتی درباره شفاف‌سازی مذاکرات با ظریف وجود داشت.

وی ادامه داد: وزارت امورخارجه در زمان مذاکرات، انعقاد قرارداد برجام و پس از آن اجرای شدن برجام، برای مهندسی توافق همواره چند اصل مهم در نظر داشت.

* ظریف: اگر من را استیضاح هم بکنید به شما خبری نمی دهم

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی خاطرنشان کرد: ظریف همیشه به زبان می آورد که همه چیز محرمانه است در حالی که نظر مقام معظم رهبری نقطه مقابل این بود و می فرمودند هیچ چیز محرمانه نیست و باید به مردم گفته شود.

کریمی‌قدوسی افزود: دولت می‌دانست اگر مردم درباره مفاد مذاکرات بفهمند مانع آن می‌شوند و به همین دلیل محرمانه بودن، مهم ترین اصول وزارت خارجه درباره مذاکرات بود و کار تا جایی پیش رفت که که ظریف موضع گرفت و گفت بود: «اگر من را استیضاح هم بکنید به شما خبری نمی دهم».

* گزارش کذب وزارت خارجه درباره برجام

وی درباره گزارش‌های ارائه شده به کمیسیون امنیت ملی درباره برجام گفت: وزارت خارجه در گزارش هایی که طبق قانون باید به کمیسیون امنیت ملی ارائه دهد، مطالب کذب نوشته و سرفصل های برجام را بازنویسی و به عنوان گزارش ارسال می کند.

نماینده مشهد و کلات با پرده برداشتن از مسائل پنهان کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: در کمیسیون امنیت ملی برخی از نمایندگان، از اعضای وزارت امورخارجه بودند و مدیریت آنان متصل به مدیریت وزارت امور خارجه است؛ از همین رو به ظریف میدان دادند.

*بروجردی با مردم یا با مسئولان؟

کریمی قدوسی ادامه داد: جلالی، بروجردی وبرخی دیگر از نمایندگان اجازه اعتراض را نمی دادند و من بارها به هیات رئیسه کمیسیون تذکر دادم که برجام باید جزو اولویت کمیسیون امنیت باشد و برای بررسی جزئیات آن حداقل ۱۰ جلسه با اعضای کمیسیون در مجلس دهم چون برگزار شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: درست است که مدیریت برجام دست وزارت خارجه بود اما اجرای آن دست هواپیمایی، بانک مرکزی، وزارت صنعت وغیره است لذا ما باید از این نهادها و دستگاه ها سوال کنیم و سند بخواهیم برای مثال اگر می گویند سوئیفت بازگشایی شده، باید سند آن را ارائه کنند.

وی تاکید کرد: عملا سوئیفت بازگشایی نشده است و تنها یک بانک کوچک در اروپا در حوزه تامین غذا و دارو با ما همکاری می کند که قبل از اجرای برجام هم این همکاری وجود داشته است.

کریمی قدوسی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی برای بررسی و تجسس در نحوه اجرای برجام محدودیتی ندارد، تصریح کرد: کمیسیون می تواند از دستگاه ها و وزارتخانه ها درباره تحقق برجام سوال کند و اگر همکاری نکردند، در گزارش می نویسیم و به ملت می گوییم که این ها به وظایفشان عمل نکردند تا به دادگاه ارجاع شوند.

* آبروی اعضای کمیسیون امنیت ملی در معرض محک است

نماینده مشهد و کلات احتمال دخالت بروجردی از اعلام تخلف وزارت خارجه در گزارش کمیسیون امنیت ملی را رد کرد و ادامه داد: بروجردی یک رای دارد و این گزارش درباره تحقق برجام ما باید تصویب کنیم و وقتی مردم درباره اجرای برجام قضاوت می کنند و می‌فهمند اعضای کمیسیون امنیت ملی چکاره‌اند یعنی آبروی اعضای کمیسیون امنیت ملی در معرض محک است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین افزود: هرچه دولت بخواهد به عدم صداقت خود ادامه دهد، آبروی کسب شده از برجام را از دست می دهد؛ محکمه افکار عمومی تشکیل می شود و مردم آنها را محاکمه می کنند.

*بیشتر از دولت مدافع اجرای برجام هستیم

کریمی قدوسی تاکید کرد: امروز بیشتر از دولت مدافع اجرای برجام هستیم، چون به تمام تعهدات خود عمل کردیم و حماقت است کسی با اجرای برجام مخالفت کند.

وی تشدید تحریم‌ها علیه ایران با توجیه فعالیت‌های موشکی را غیر قانونی خواند و گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس و نامه رهبری که فصل الخطاب برجام بود، تشدید و یا ادامه تحریم‌ها بعد از اجرای برجام، به هر دلیل موشکی، حقوق بشر و مقاومت، نقض برجام است و دولت باید با مقابله به مثل جواب دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه