English

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج:

جنگ در مرحله بعدی به حوزه موشکی محدود نمی ماند/نتانیاهو در حال کنترل فشار انتقام است

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه غرب هم خواهان دیپلماسی تنش زدایی در خاورمیانه است گفت: حمله ایران به اسرائیل هماوردی دو طرف را در حوزه تجهیزات نظامی نشان داد اما در صورت دامنه دار شدن جنگ، این نبرد به حوزه موشکی محدود نمی ماند و آبراهه های بین المللی و اماکن غیرنظامی را نیز درگیر خود می کند.

جنگ در مرحله بعدی به حوزه موشکی محدود نمی ماند/نتانیاهو در حال کنترل فشار انتقام است

حشمت الله فلاحت پیشه درباره نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع حمله نظامی ایران به اسرائیل به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: من معتقدم این نشست به قطعنامه ای علیه جمهوری اسلامی ایران نمی انجامد. زیرا در قبال اقدام اسرائیل علیه کنسولگری ایران در دمشق نیز هیچ قطعنامه ای صادر نشد. در عمل آنچه وجود دارد این است که کشورهای مؤتلف اسرائیل که حمله به کنسولگری را محکوم نکرده بودند، امروز به نیز به گونه ای واکنش نشان خواهند داد که مورد قبول نتانیاهو نیست.

وی افزود: نتانیاهو تمایل دارد این جنگ تبدیل به یک جنگ فراگیر با هدف انزوای بیشتر ایران و حتی حمله نقطه زنی به ایران شود. ولی اگر موضع گیری کشورهای غربی به ویژه آمریکا را تحلیل محتوا کنیم متوجه می شویم همه آنها سعی دارند نوعی خویشتنداری را حاکم کنند و مانع انتقال جنگ مرحله ای به جنگ تمام عیار شوند. زیرا طبیعت جنگ این است که پس از چند حمله بین طرفین، یک فرصت دیپلماسی و تنش زدایی فراهم می شود که اگر از آن به درستی استفاده نگردد، جنگ تمام عیار اتفاق می افتد. 

 

لانچرهای ایران دوباره مسلح شده اند تا در صورت واکنش اسرائیل به کار گرفته شوند

این تحلیلگر مسائل بین المللی تصریح کرد: در حال حاضر لانچرها و سکوهای پرتاب موشک در ایران دوباره مسلح شده اند تا اگر اسرائیل اقدامی صورت داد، اینبار با فاصله کوتاه تری به آن پاسخ دهند و این منجر به جنگ همه گیر خواهد شد؛ اتفاقی که غرب از آن استقبال نمی کند. لذا شاید یک واقعیت تلخ این بود که از ابتدای این درگیری دو کشوری که با هم دشمن حساب می شوند یعنی ایران و آمریکا، مواضعشان در خصوص جنگ خیلی بهم نزدیک بود و خواهان ممانعت از وقوع آن بودند. اما اتفاقا مواضع نتانیاهو به بازیگرانی که خودشان را همسو با جمهوری اسلامی نشان می دهند، نزدیکتر بود که خواهان یک درگیری بودند.

 

حمله ایران نشان داد چه موشک هایی می تواند از پدافند هوایی اسرائیل عبور کند

فلاحت پیشه ادامه داد: لذا معتقدم در این شرایط دیپلماسی تنش زدایی قوی شکل می گیرد و این دیپلماسی مانع تبدیل جنگ تمام عیار می شود. نکته دیگر که باعث نگرانی همه می گردد این است که هر جنگی تجهیزات خاص خود را می طلبد. طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران هم به دنبال تجهیزاتی می رود که توان مقابله با اسرائیل را به آن بدهد. تجربه دیشب نشان داد چه موشک هایی می تواند از گنبد آهنین، سامانه پدافندی پیکان و فلاخن داوود رد شوند و علاوه بر این ممکن است توسعه تسلیحاتی جدید در دستور تهران قرار بگیرد.

وی درباره اثر منفی حمله ایران به اسرائیل بر قدرت بازدارندگی این رژیم گفت: تحولات اخیر نشان داد که فقط دو بازیگر در منطقه در حالت جنگی بسر می برند: جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل؛ دو بازیگری که توان هماوردی با هم دارند. دیگر بازیگران در حد هماوردی با هم نیستند. در اتفاقاتی مربوط به کنسولگری و حمله به اسرائیل طرفین این هماوردی را به رخ کشیدند. در حال حاضر برخی این ادعا را مطرح می کنند که ایران نتوانست تلفات زیادی از اسرائیل بگیرد. اما واقعیت این است که ساکنین اسرائیل وحشت روانی زیادی را تجربه کردند. از طرفی ایران حملاتش را به مراکز نظامی که بالاترین پوشش پدافندی را دارند، محدود کرد. لذا حنگ هنوز وارد مرحله ای نشده است که تعداد تلفات، پیروزی تلقی شود این یک مرحله بالاتر در نبرد است. در مرحله کنونی درگیری، طرفین فقط تنوع تجهیزاتی خود را نشان می دهد که ایران هم بخشی از این تنوع را به رخ کشید.

 

کاهش تنش می تواند به موضوعات منطقه ای و غزه هم کشیده شود

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد تأثیر حمله ایران بر روند جنگ در نوار غزه خاطر نشان کرد: اکنون توپ در زمین اسرائیل است. در همین حال برخی جریانات مانند الی کوهن از سیاستمداران سابق اسرائیل معتقدند باید به جنگ در غزه پایان داد ولی جریانات افراط گرایی در داخل حکومت هستند که خواهان ادامه این روند اند. از سویی نتانیاهو با ادعای پیروزی در مقابل هجمه ایران سعی می کند. فشار سنگین که خواهان انتقام است را کنترل کنند. اگر این شرایط شکل بگیرد کاهش تنش بین ایران و اسرائیل حتی به موضوعات منطقه ای و غزه هم کشیده می شود.

 

ارزیابی جنگ مؤید هماوردی ایران و اسرائیل است

فلاحت پیشه تأکید کرد: فراتر از ادعای رسانه ای و سیاسی، نتیجه ارزیابی نهایی کارشناسان از دو حمله متقابل ایران و اسرائیل، وجود هماوردی است. در همین حال فضای عمومی در جامعه خواهان تنش زدایی است و در نشست شورای امنیت هم خواهید دید کشورهای همسو با اسرائیل که حمله ایران را محکوم کردند، این رژیم را وادار به مقابله به مثل نخواهند کرد. برخلاف نماینده روسیه که در نشست قبلی به گونه ای خواهان واکنش جمهوری اسلامی ایران بود. زیرا جنگ در سایر مناطق برای روسیه مهم است. اما دیگر کشورها خواهان جنگ گسترده نیستند. 

 

ایران دارای قویترین قدرت آفندی منطقه است

وی افزود: این جنگ به حوزه موشکی محدود نمی ماند و آبراهه های بین المللی، امکان غیرنظامی و دیگر فضاهای منطقه را درگیر خواهد کرد. هم اکنون ایران در زمینه موشکی و پهپادی، قوی ترین قدرت آفندی یا تهاجمی است و اسرائیل در حزوه پدافندی قویت رین محسوب می شود. آنچه ما در شب گذشته دیدیم تقابل آفند و پدافند بود و این به معنای هماوردی است. براین اساس من معتقدم انرژی دیپلماتیک تقویت شده در منطقه و ترس از جنگ، دیپلماتها را وادار به تحرک میکند تا زمینه را برای کاهش تنش فراهم کنند. این وضعیت به نفع کل منطقه است. چرا که جنگ ویرانگر است و حتی جنگ های منجر به پیروزی آثارشان سالها باقی می ماند. در این شرایط کسی نباید از جنگ استقبال کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه