English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

آنچه در جریان حمله پنج ساعته ایران به اسرائیل گذشت

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری کشورمان در دمشق، در اقدامی همسطح با استفاده از پهپاد و موشک به این تجاوز پاسخ داد.

آنچه در جریان حمله پنج ساعته ایران به اسرائیل گذشت
به گزارش خبرگزاری موج

،  تاریخ 25 فروردین (13 آوریل) در تقویم ایران و اسرائیل برای همیشه روزی خاص را یادآور است، روزی که در آن اقدامی بزرگ و مهم در راستای حفظ امنیت ایران برداشته شد. در ساعات پایانی روز شنبه، رسانه‌های خبری اسرائیل اعلام کردند « وزارت دفاع با تغییر برنامه های کاری روز یکشنبه، دستور داده است تمامی مراکز آموزشی و تفریحی تعطیل شوند.»

این خبر موجب حدس و گمان‌هایی در بین خبرنگاران اسرائیلی شد. به زعم آنها این دستور متآثر از تقویت آمادگی داخلی برای مقابله با یک حمله بود. در کمتر از یکساعت پس از این اخبار، رسانه‌های اسرائیل از پرواز بیش از 100 پهپاد تهاجمی از خاک ایران خبر دادند. در همین حال تصاویر و فیلم‌هایی از حرکت پهپادها در آسمان جنوب ایران و همچنین کشور عراق در فضای مجازی منتشر شد. این گزاره‌ها مؤید فرارسیدن زمان «پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی» با عنوان عملیات «وعده صادق» با رمز یا رسول‌الله بود.

در این رابطه کارشناس نظامی تخمین زدند این پهپادها پنج ساعت بعد به خاک فلسطین اشغالی می‌رسند. در همین اثنا اخباری از سوی کانال صابرین‌نیوز، وابسته به سپاه پاسداران، منتشر شد که همزمان با حمله پهپادی، حمله موشکی نیز صورت می‌گیرد. فاصله زمانی رسیدن موشک کروز از خاک ایران به اسرائیل 3 ساعت و موشک بالستیک 12 دقیقه است. به نظر می‌رسید این حملات طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که همه همزمان وارد فضای هوایی اسرائیل شوند.

در این بین آمریکا اعلام کرد در کنار اسرائیل می‌ایستد. همچنین جنگنده‌های انگلیس از قبرس برای کمک به رهگیری پهپادهای ایرانی به سمت اسرائیل به پرواز درآمدند. آسمان اردن کلییر شد و نیروی هوایی این کشور نیز در حالت آماده باش قرار گرفت. نیروی هوایی مصر نیز اعلام کرد نیز در بالاترین سطح آمادگی قرار دارد تا در صورت لزوم برای رهگیری پهپادهای پرتاب شده از یمن وارد عمل شود.

همچنین رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس حمله ایران به اسرائیل را «محکوم کردند». از سویی امیر سعید ابراهیمی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، گفت آنچه اتفاق می‌افتد فی‌مابین ایران و رژیم صهیونیستی است و آمریکا نباید مداخله کند. وی همچنین با استناد به ماده 51 منشور سازمان ملل متحد، تأکید کرد آنچه در حال وقوع است در چارچوب دفاع مشروع و در پاسخ به تجاوزات اسرائیل به امکان دیپلماتیک ما در دمشق صورت می‌گیرد و اگر رژیم اسرائیل مجدداً دست به هرگونه اقدام نظامی بزند، پاسخ ایران مطمئناً قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.

 

در مقابل مقامات اسرائیل اعلام کردند «ما برای همه سناریوهای احتمالی ایران آماده هستیم.» اما اتفاق مهم دیگری که در جریان حمله رخ داد اعلام آماده باش کتائب حزب‌الله عراق برای مقابله با اسرائیل، پرتاب چندین راکت از جنوب لبنان توسط حزب‌الله به منطقه الجلیل و پرواز چند پهپاد از یمن توسط حوثی‌ها به سمت ایلات بود. لذا در میانه زمانی که اسرائیل منتظر نزدیک شدن پهپادهای ایرانی بود، وارد درگیری هوایی با حزب الله لبنان نیز شد و چندین نقطه در جنوب لبنان را زیر آتش گرفت. اما این تقابل در همین سطح باقی ماند.

با نزدیک شدن پهپادها به اردن و سوریه، نیروهای آمریکا، انگلیس، اردن و اسرائیل وارد عمل شدند و شروع به رهگیری آنها کردند. گفته می‌شود حدود دویست پهپاد 136 پرتاب شد که هر کدام توان حمل 20 کیلوگرم مواد انفجاری را داشتند. طبق گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل به نقل از سخنگوی ارتش، هیچ یک از پهپادها وارد حریم هوایی این رژیم نشد و قبل از آن، رهگیری شدند. همچنین تمامی حدود 36 موشک کروز نیز قبل از رسیدن به خاک اسرائیل نیز منهدم شدند. 

افزون براین از حدود 100 بالستیک پرتاب شده هم فقط 9 موشک بالستیک به خاک اسرائیل اصابت کرد که طبق ادعا ارتش این رژیم، چون هدفشان منهدم کردن پایگاه نیروی هوای نواتیم (آشیانه جنگنده‌های اف35) بود، فقط صدماتی مختصر به این پایگاه وارد شد. طبق بیانیه سخنگوی ارتش در این حمله که بیش از شش ساعت طول کشید میلیون‌ها اسرائیلی در پناهگاهها پنهان شده بودند و فقط یک دختر بچه 10 ساله در منطقه نقب (جنوب اراضی اشغالی) بر اثر اصابت رهگیری یکی از پرتابه‌ها دچار آسیب جدی شد که اندکی بعد جان سپرد.

در واکنش به این حمله موشکی پهپادی نتانیاهو تهدید کرد در نتیجه نشست کابینه جنگ، واکنش اسرائیل نیز نظامی خواهد بود. در پس انتشار این خبر بایدن در پیامی از اسرائیل خواست دست به چنین عملیاتی نزند. با این حال نکته‌ای که در رسانه‌های عبری برجسته است این بود که تأکید داشتند واکنش اسرائیل وابسته به آسیب‌هایی است که این حمله خواهد زد. در همین راستا وای‌نت در خبری کوتاه اعلام کرد نبرد بین اسرائیل و ایران چندین روز به طول خواهد انجامید. در همین حال سرلشکر باقری اعلام کرد «عملیات وعده صادق به پایان رسیده و و ما قصدی بر ادامه آن نداریم.»

اینکه آیا این تقابل ادامه می‌یابد یا خیر، مشخص نیست اما چند نکته مهم در خصوص این حمله قابل توجه است:

آنچه در بامداد روز یکشنبه رخ داد «بزرگترین حمله پهپادی جهان» و اولین حمله مستقیم به اسرائیل از سال 1967 بود. همچنین در عملیات وعده صادق، پرحجم‌ترین حمله موشکی ایران به وقوع پیوست. تا پیش از این جمهوری اسلامی از موشک‌ها برای مقابله با برخی تحرکات در اطراف مرزها استفاده کرده بود. از سوی دیگر هدف از این حمله فقط مراکز نظامی بودند و شهرهایی مانند تل‌آویو هدف قرار نگرفتند. 

 از دیگر اتفاقات در جریان این حمله، تصمیم سریع شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تشکیل جلسه بود. در این راستا سخنگوی هیات مالت که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد، شنبه شب به خبرنگاران اعلام کرد که بعد از ظهر روز یکشنبه به وقت محلی، این شورا به درخواست اسرائیل برای بررسی حمله ایران به این رژیم تشکیل جلسه خواهد داد. در همین حال آمریکا نیز تأکید کرد در اقدام متقابل اسرائیل در کنارش نخواهد بود. در واقع به نظر می رسد کمک غرب به اسرائیل در حد مقابله با حمله پهپادی بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه