English

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه ای:

قفقاز از تنش به صلح رسیده است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: منطقه قفقاز دوره تنش را پشت سر گذاشته و به دوره صلح رسیده است.

قفقاز از تنش به صلح رسیده است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در محل وزارت خارجه، گفت: در حوزه حمل و نقل و ترانزیت با ترکیه دارای اتفاق نظر هستیم و معتقدیم مسیرهای ترانزیت بین ایران و ترکیه مسیرهای مکمل یکدیگر است.وی افزود: این مسیرها عامل رقابت نیست بلکه عامل تکمیل همکاری‌ها بین تهران و آنکارا می‌باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: در توسعه همکاری‌ها در علم و فناوری، بهداشت، درمان، صنعت، تبادل استاد و دانشجو، گردشگری و تبادل هرچه بیشتر تیم‌های ورزشی از سوی هر دو طرف تاکید شده است.


فردا نشست کمیته انتقال محکومان به صورت مشترک در تهران و آنکارا برگزار می شود

وی بیان کرد: معتقد هستیم که علاوه بر موضوع افزایش همکاری‌های کنسولی به دلیل تردد زیاد اتباع دو کشور ضروری است لذا پس از گذشت ۵ سال فردا نشست کمیته انتقال محکومان به صورت مشترک در تهران و آنکارا برگزار خواهد شد که البته امیدواریم اتباع دو کشور در تردد میان دو کشور، قوانین ایران و ترکیه را رعایت کنند و البته ما هم بتوانیم در چارچوب روابط انسانی بهتر عمل کنیم.

 

هدف گذاری ۳۰ میلیارد یورویی ایران و ترکیه در تبادلات تجاری

امیرعبداللهیان با بیان اینکه هدف‌گذاری برای تبادلات تجاری دو طرف ۳۰‌ میلیارد یوروست، گفت: اکنون در میانه راه قرار داریم. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اخیراً سفری به ترکیه داشت و به توافقات خوبی در موضوع اقتصادی در آنکارا رسیدند.

وی ادامه داد: در دیدار امروز با همتای تُرک خود علاوه بر آن توافقات بر موضوعات علمی فناوری، صنعت، انرژی، تبادل استاد و دانشجو، گردشگری و تبادل تیم‌های ورزشی هم گفت‌وگو و بر افزایش همکاری‌ها هم تأکید کردیم.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: کمیته مشترک راهبردی کشاورزی بین ایران و ترکیه فعال شده و نسبت به توسعه منطقه آزاد در مرز مشترک ایران و ترکیه و اتصال آن به اوراسیا اقدام می کنیم که این موضوع به افزایش تبادل تجاری دو کشور کمک می‌کند. 

وزیر امور خارجه با اشاره به مسأله آب و مشکلات ناشی از کم آبی افزود: در این گفت‌وگوها روی این موضوعات با وزیر خارجه ترکیه به اتفاق‌نظر رسیدیم و قرار شد کمیته فنی مشترک در آینده ای نزدیک به تهران سفر کند و گفت‌وگوهای جدیدی در این مسیر داشته باشیم.


اقدام فعالانه تری برای جلوگیری از اسلام هراسی انجام می شود

امیرعبداللهیان با بیان اینکه درباره مسائل منطقه‌ای هم با آقای فیدان مذاکرات بسیار خوب داشتیم، از جمله‌ آنها را در حوزه جهان اسلام است و گفت: قرار شد اقدامات فعالانه‌تری در راستای جلوگیری از اسلام‌هراسی و اهانت به کتب الهی از جمله قرآن انجام شود.
 وی ادامه داد: ایران هم از ظرفیت روابط دوستانه با ترکیه و سوریه و هم در قالب روابط چهارجانبه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه در راستای رفع نگرانی‌های ترکیه و حفظ تمامیت ارضی سوریه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.



نشست سه جانبه تهران، آنکارا ، ریاض برگزار می شود

وزیر امور خارجه گفت: در خصوص افغانستان و بحران اوکراین و برخی دیگر موضوعات بین‌المللی نیز گفت‌وگو کردیم و اتفاق نظر داریم که با توجه به توافق عربستان، نشست سه جانبه آنکارا، ریاض و تهران با هدف افزایش تبادلات تجاری میان سه طرف اقدام کنیم. دو طرف اتفاق‌نظر داریم که با توجه به ابراز تمایل عربستان، در آینده نسبت به تشکیل نشست سه‌ جانبه تهران، آنکارا و ریاض با هدف تمرکز بر همکاری‌های هرچه‌بیشتر اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری اقدام کنیم.
امیرعبداللهیان اذعان کرد: به پیشنهاد همتای خودم نسبت به فرمت ترکیه، ایران و آذربایجان در مسیر ایجاد صلح و ثبات در منطقه قفقاز هم اتفاق نظر داریم و گام‌های مشترکی بر خواهیم داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه