English

سیاست داخلی در هفته ای که سپری شد؛

گرانی قیمت نان، آزادی ۹ملوان چابهاری از سریلانکا و پیش ثبت نام انتخابات

سیاست داخلی کشور هفته گذشته رویدادهای متعددی چون گرانی قیمت نان، آزادی ۹ ملوان اهل چابهار از زندان های سریلانکا، ذیل اصل ۸۵ رفتن لایحه عفاف و حجاب، قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان در مسابقات جهانی، انحلال سه موسسه اعتباری تا مهر و پیش ثبت نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را پشت سر گذاشته است.

گرانی قیمت نان، آزادی ۹ملوان چابهاری از سریلانکا و پیش ثبت نام انتخابات

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، ایران در بحث سیاست داخلی هفته پرکاری را پشت سر گذاشت که آغاز هفته با پیش ثبت نام انتخابات همراه بود‌.

احمد وحیدی وزیر کشور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره آغاز فرآیند پیش ثبت نام انتخابات مجلس از روز ۱۶ مرداد گفت: پیش ثبت نام از داوطلبان، طبق قانون انتخابات مجلس به مدت یک هفته انجام می شود و کسانی که تمایل به داوطلبی نمایندگی دارند باید از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: البته اگر فردی خواست، می تواند در این مرحله پیش ثبت نام انجام دهد اما در مرحله نهایی ثبت نام مشارکت نکند.

وزیر کشور تاکید کرد: این مهلت یک هفته‌ای قابل تجدیدنظر نیست و توصیه ما به همه کسانی که داوطلب هستند و یا تمایل دارند در این کار ملی حضور داشته باشند، ثبت نام کنند.

 

دیدار وزیر خارجه سریلانکا با رئیس جمهور

در همین روز شاهد دیدار علی صبری وزیر خارجه سریلانکا با حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی بودیم که رییس جمهور در این دیدار، با بیان اینکه روابط دو کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره سازنده و رو به توسعه بوده است، ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور را بستر مناسبی دانست که می‌تواند موجب ارتقای روابط فیمابین به سطوح بالاتر شود.

رئیسی با تاکید بر ضرورت فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سریلانکا اظهار داشت: کشورهای مختلف دنیا از جمله سریلانکا، ظرفیت‌های فراوانی برای پیشرفت دارند که اگر دخالت‌های استعماری و منفعت‌طلبانه خارجی نبود، می‌توانست باعث رشد و شکوفایی این کشورها باشد.

 

قهرمانی  تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان در مسابقات جهانی

قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان کشورمان در رقابت‌های جهانی ترکیه در هفته گذشته هم خبر دیگر مهم کشور بود که به دنبال آن سید ابراهیم رئیسی در پیامی پیروزی عزتمندانه تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان کشورمان در مسابقات جهانی ترکیه را تبریک گفت و این قهرمانی را در تداوم افتخارآفرینی‌های فرزندان این مرز و بوم در رشته‌های مختلف ورزشی دانست که بار دیگر اقتدار و توانمندی ایران قهرمان‌پرور را در برابر جهانیان به نمایش گذاشت.

 

شرایط واگذاری زمین و خانه برای فرزندآوری تغییر کرد

دولت روز یکشنبه ۱۶ مرداد در اصلاحیه قانون بودجه پیشنهاد کرد مشمولان قانون واگذاری زمین یا واحد مسکونی رایگان به خانوارهای دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال، محدود به خانواده‌های دارای فرزندان چهارقلو و بیشتر متولد ۱۴۰۰ به بعد شود.

بر اساس بند (ح) تبصره (۱۱) قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، وزارت راه و شهرسازی در راستای حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت مکلف شده در سال ۱۴۰۲ یک قطعه زمین یا واحد مسکونی به‌صورت رایگان در قالب شرایط مندرج در قانون خانواده و جوانی جمعیت به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال اختصاص دهد و هر سه ماه یک بار به کمیسیون‌های عمران، اجتماعی و فرهنگی مجلس گزارش عملکرد ارائه کند.

دولت در ماده ۱۰ لایحه اصلاحی دوفوریتی قانون بودجه درخواست کرده عبارت «دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال» به عبارت «صاحب فرزندان چهارقلو و بیشتر متولد سال ۱۴۰۰ به بعد» اصلاح شود.

 

دیدار معاون وزیر خارجه روسیه با علی باقری در تهران

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه هفته گذشته در محل وزارت امور خارجه دیدار و رایزنی کرد.

در این دیدار درخصوص طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه دو کشور از جمله مناسبات دوجانبه، آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و مذاکرات رفع تحریم تبادل نظر شد.

 

تماس تلفنی دبیرشورای امنیت ارمنستان با احمدیان

آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان و علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان درباره‌ مسائل دو جانبه از جمله روابط اقتصادی و آخرین تحولات و مسائل منطقه‌ای تبادل نظر کردند. 

 

اصل ۸۵ی شدن لایحه عفاف و حجاب

روز سه شنبه هم گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت که براساس آن قرار شد لایحه عفاف و حجاب ذیل اصل ۸۵ قرار بگیرد یعنی یک کمیسیون تخصصی این لایحه را بررسی و برای تایید به شورای نگهبان ارسال کند . براساس اصل ۸۵، لایحه عفاف و حجاب دیگر در صحن علنی مجلس بررسی نخواهد شد.

 

کارت زرد گرفتن وزیر دادگستری از مجلس

جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، سوال محمود احمدی بیغش نماینده شازند و تعدادی دیگر از نمایندگان از امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری در دستور کار قرار گرفت.

درمتن سوال نماینده بیغش از وزیر دادگستری آمده است:«جناب آقای رحیمی علت دخالت شما در روند رسیدگی به پرونده های قضایی که مغایرت روشن با اصل ۱۶۰ قانون اساسی دارد چیست؟»

رحیمی وزیر دادگستری در توضیح جزییات این سوال اظهار داشت: احمدی بیغش از زمانی که نماینده شدند با یک تولید کننده به شدت درگیر بودند، اتهامات این فرد را بیان کردند که قابل پیگیری قضایی است.

در پایان وکلای ملت با ۸۰ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف، ۱۸ رای ممتنع، اعلام کردند که از پاسخ های وزیر دادگستری قانع نشده اند.

 

توجه ویژه به آسیای شرقی اولویت ایران در سیاست خارجی

محمدباقر قالیباف روز سه‌شنبه در نشست دوجانبه هیأت‌های ایران و ویتنام که با حضور وونگ دین هوئه رئیس مجلس ملی ویتنام و هیأت همراه در بهارستان برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از میزبانی این هیأت در پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام، گفت: روابط دوستانه خوبی میان دو کشور و رؤسای جمهور برقرار است و در سال‌های اخیر، روابط پارلمانی توانسته است آن را توسعه دهد.

 

تماس تلفنی وزیر خارجه عمان با امیرعبداللهیان

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر سه‌شنبه گذشته با آقای بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان گفتگوی تلفنی داشت.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان در این گفتگوی تلفنی، آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و پیگیری‌های صورت گرفته برای اجرایی شدن توافقات فی‌مابین را مورد بررسی و رایزنی قرار دادند.

بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان نیز در این تماس تلفنی با اشاره گفتگوهای اخیر دکتر رییسی و سلطان هیثم، بر اهتمام عمان جهت تسهیل همکاری های منطقه ای و بین المللی با مشارکت فعال جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

طرفین همچنین در مورد برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مشورت و تبادل نظر کردند.

 

گرانی قیمت نان

هفته گذشته خبری مبنی بر گرانی نان در برخی استان های کشور در رسانه ها منتشر شد که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در این زمینه اعلام کرد: در حوزه نان نگاه دولت این بوده است که قیمت نان در سطح ملی تغییر نیابد و شیوه توزیع آرد و تخلفات این حوزه اصلاح شود.

سخنگوی دولت افزود: رسانه‌ها می‌توانند از مراکز فروش نان دولتی (غیر آزادپزها) در مناطق مختلف مصاحبه بگیرند که نرخ نان دولتی در سطح کشور چقدر بوده و الان چقدر است؛ قیمت‌ها به نحوی متناسب شده است که در استانهای همجوار اختلاف قیمت فاحش نباشد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: یعنی صرفا در برخی مناطق، قیمت‌ها با توجه به متوسط نرخ آن منطقه متناسب سازی شده است؛ مثلا در برخی شهرها با شهر مجاور، اختلاف قیمت نان زیاد بود که منجر به فساد یا جابجایی آرد می‌شد که مقامات محلی این توازن‌ها را صرفا در سطح محلی و با حفظ همان سقف قیمت متوسط گذشته در سطح کشور برقرار می‌کنند.

 

نظام بانکی کمبود نقدینگی دارد/ انحلال سه موسسه اعتباری

چهارشنبه هفته گذشته با نشست خبری سه عضو. اقتصادی کابینه سیزدهم همراه بود؛ محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی در این نشست خبری از انحلال سه موسسه اعتباری تا مهرماه امسال خبر داد و گفت: بانک‌های ناتراز را محدود کردیم، البته ناترازی به معنی ورشکستگی نیست؛ نظام بانکی ما ورشکسته نیست بلکه دارایی منجمد و عدم کفایت سرمایه مشکل اساسی بانک مرکزی است و باید بانک‌ها کفایت سرمایه را افزایش دهند.

 

احضار سفیر انگلیس در تهران به وزارت خارجه

«سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در پی انتشار محتوای مداخله جویانه در یکی از شبکه‌های اجتماعی همزمان با روز خبرنگار به وزارت امور خارجه احضار و در این احضار مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به مواضع خارج از عرف، آداب و مقررات دیپلماتیک به وی ابلاغ شد.

 

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس مشخص شدند

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: بر اساس انتخاب اعضای شورای نگهبان؛ آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی، آیت‌الله عباس کعبی نسب، سیامک ره‌پیک، عباسعلی کدخدایی و محمدحسن صادقی مقدم به عنوان اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.

براساس ماده یک قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات باید ۵ نفر باشند که از سوی شورای نگهبان انتخاب و به وزارت کشور معرفی می‌شوند. شورای نگهبان طبق اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد.

 

آزادی ۹ ملوان زندانی چابهاری از زندانهای سریلانکا

 ۹ ملوان زندانی اهل چابهار در سیستان و بلوچستان در چارچوب توافقات بین حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همتای سریلانکایی وی و در چارچوب همکاری‌های انسان‌دوستانه و تلاش‌های سفارت کشورمان در کلمبو آزاد شده‌اند.

این زندانیان به دستور مقامات سریلانکایی و برای اولین بار در روابط کنسولی دو کشور از زندانهای آن کشور آزاد و تحویل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کلمبو شدند.

ملوانان چابهاری به زودی با هماهنگی سفارت کشورمان به میهن و نزد خانواده‌های خود بازخواهند گشت.

همچنین دو زندانی ایرانی در چارچوب موافقتنامه‌ انتقال محکومان بین دو کشور و با تلاش های وزارت خارجه و دادگستری به زودی طی چند روز آینده از سریلانکا به ایران منتقل خواهند شد.

 

پیش ثبت نام ۲۲ هزار داوطلب انتخابات مجلس

براساس این گزارش، اول هفته گذشته خبر آغاز پیش ثبت نام داوطلبان انتخابات منتشر و قرار شد پیش ثبت نام از ۱۶ مرداد آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه داشته باشد. برهمین اساس محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات از بارگذاری و تکمیل مدارک ۳ هزار و ۴۸ نفر از متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس، در سامانه پیش ثبت‌نام در چهار روز خبر داد و گفت: با احتساب آمار امروز (پنجشنبه) تعداد داوطلبان به ۲۲ هزار و ۱۶۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ روز چهارشنبه ۳ هزار و ۴۸ نفر از متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس، مدارک خود را در سامانه پیش ثبت‌نام تکمیل و بارگذاری کرده‌اند.

اسلامی افزود: بر این اساس از ابتدای پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکنون ۲۲ هزار و ۱۶۵ نفر از متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی با تکمیل مدارک هویتی خود، در سامانه پیش ثبت نام کرده اند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در مورد ترکیب سنی متقاضیان نمایندگی مجلس گفت: تاکنون ۳۹ درصد متقاضیان بین ۳۰ تا ۴۰ سال، ۳۶ درصد ۴۰ تا ۵۰ سال، ۲۰ درصد بین ۵۰ تا ۶۰ سال و ۵ درصد بین ۶۰ تا ۷۵ سال هستند.

اسلامی ترکیب جنسیتی متقاضیان را تاکنون ۱۳ درصد خانم و ۸۷ درصد آقایان اعلام و تصریح کرد: میزان استقبال زنان از پیش ثبت‌نام انتخابات در استان‌های خراسان شمالی، البرز، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و تهران بیشتر از استان‌های دیگر است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه