English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ترسیم افقی روشن برای روابط تهران- نایروبی

کنیا نخستین مقصد سفر رئیسی به قاره آفریقا بود که با توجه به امضای اسناد همکاری بین دو کشور افقی روشن برای ارتقا و بهبود روابط تهران - نایروبی ترسیم کرد.

ترسیم افقی روشن برای روابط تهران- نایروبی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نخستین مقصد از سفر منطقه‌ای خود به قاره آفریقا به نایروبی پایتخت کنیا رفت و مورد استقبال رسمی رییس‌جمهور این کشور قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی «ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور کنیا در محل کاخ ریاست‌جمهوری این کشور از سید ابراهیم رئیسی که در صدر هیأت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی به کنیا سفر کرده است،پس از گرفتن عکس یادگاری روسای جمهور ایران و کنیا، اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند. همچنین همزمان با ورود رئیسی به کاخ ریاست جمهوری کنیا 21 گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هئیت ایرانی شلیک شد.

بلافاصله پس از مراسم استقبال از رئیسی از سوی رئیس‌جمهور کنیا گفت‌وگوی خصوصی روسای جمهور دو کشور انجام شد و سپس مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد.

پس از این نشست نیز اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و کنیا در حضور روسای جمهور دو کشور در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی حرفه‌ای از سوی وزاری «امور خارجه»، «اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال»، «گردشگری، حیات وحش و میراث»، «معدن، اقتصاد آبی و امور دریایی» و «آموزش کنیا» و وزاری امور خارجه و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ویلیام روتو رئیس جمهور کنیا به امضا رسید.

 

سابقه روابط ایران و کنیا

به گزارش خبرگزاری موج، سفر هیأت ایرانی به قاره آفریقا در راستای ارتقای دیپلماسی اقتصادی، تقویت روابط سیاسی با کشورهای دوست و همسو و تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران، به دعوت رسمی رییس جمهور کنیا انجام شده است.

آغاز روابط ایران و کنیا به سال ۱۹۷۱ برمی‌گردد. پس از خصومت و درگیری میان اتیوپی و سومالی و اتهام علیه حکومت پهلوی مبنی بر حمایت از سومالی، ارتباط با کنیا در سال ۱۹۷۷ قطع شد. از سرگیری دوباره مناسبات تهران با نایروبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۹۸۲ رقم خورد. کنیا از آن زمان همواره روابط خوبی با ایران داشته‌است.

ایران و کنیا از کشورهای حاشیه اقیانوس هند به شمار می‌روند و دارای اشتراکات فراوانی هستند و مزیت‌های بسیاری در خصوص تجارت با هم دارند؛ اما متاسفانه ایران در جدول واردات کالا به کنیا در رتبه ۴۹ و در جدول مقاصد صادراتی این کشور در رتبه ۴۵ قرار دارد که با فعال سازی همه ظرفیت‌های تجاری دربخش خصوصی، تشکل‌ها و دیپلماسی اقتصادی می‌توان در بین ۱۰ کشور اول شرکای تجاری در حوزه واردات و صادرات این کشور قرار گرفت.

آمارها نشان می‌دهند که در ۸ ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۹۹ درصد واردات ۱۲.۶ میلیون دلاری ایران از کنیا را چای سیاه و ۷۸ درصد صادرات ۳۸.۳ میلیون دلاری ایران به این کشو را قیر به خود اختصاص داده است.

قهوه یکی از کلیدی‌ترین تولیدات کشاورزی در کنیا محسوب می‌شود و کشورها برای خرید فله‌ای آن همواره اشتیاق نشان می‌دهند. مهمترین اقلام صادراتی کنیا به ایران شامل مواد خام معدنی، چای و قهوه و مهمترین اقلام وارداتی آن نیز قیر، مواد غذایی و مواد شیمیایی است.

کنیا را می‌توان پنجمین مقصد صادرات غیرنفتی ایران به آفریقا دانست؛ شرکایی که در این مدت، همکاری میان آنها رنگ باخته‌است.

 

بیشتر بخوانید:

دست همه کشورهای آفریقایی را به گرمی می‌فشاریم + فیلم

اینفوگرافیک/اهمیت سفر رئیس جمهور به آفریقا به روایت آمار

اینفوگرافیک/کمربند قهوه کجاست؟

 

هدف گذاری 10 برابری روابط اقتصادی ایران با کنیا

براساس این گزارش، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه پس از مذاکرات هیات های ایران کنیا در محل کاخ ریاست جمهوری کنیا در نشست خبری مشترک با «ویلیام روتو» همتای کنیایی، اظهار داشت: دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم و معتقدیم این روابط می‌تواند بین دو ملت اسران و کنیا روزبه‌روز توسعه پیدا کند. 

وی قاره آفریقا را قاره ظرفیت‌ها دانست و ادامه داد: نگاه ایران به آفریقا، نگاه کشورهای دارای ظرفیت، استعداد، منابع طبیعی و معدنی است. ما هم دارای ظرفیت‌های بسیاری هستیم. تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند به ارتقای دو کشور کمک کند. 

رئیس جمهور گفت: به برکت انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبری، ایران توانسته در مقابل تحریم‌ها و تهدیدها ایستادگی کرده و در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری و اقتصادی ‌پیشرفت کند و امروز در حوزه مواد پتروشیمی، کشاورزی، علم و فناوری، دارای تجربیاتی هستیم که از حوزه‌های مهم همکاری بین ما در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است. ‌همچنین در حوزه شیلات هم می‌توان همکاری خوبی با کنیا داشته باشیم. 

رئیسی با بیان اینکه معتقدیم همکاری‌های ما خاص دو کشور نخواهد بود، تصریح کرد: همچنان که ایران اسلامی با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه همکاری دارد، کنیا هم با کشورهای شرق آفریقا ارتباط دارد و ارتباط دو کشور زمینه این همکاری‌ها را نیز فراهم خواهد کرد. 

وی ادامه داد: این سفر که نقطه عطفی در روابط ما است، می‌تواند بازار خوبی برای محصولات ایران در کنیا و شرق آفریقا ایجاد کند. در تبادلات و گفت وگوهایی که با رئیس جمهور کنیا داشتیم، روسای جمهور دو کشور باید زمینه را برای گسترش روابط دوکشور فراهم کنند. 

رئیسی مبارزه با مواد مخدر را موضع‌ مشترک دو کشور ایران و کنیا برشمرد و تأکید کرد: هیچ مانعی بر سر توسعه روابط نمی‌بینیم و این امر می‌تواند به گسترش و توسعه روابط کمک کند

رئیس جمهور ایران با قدردانی از استقبال دولت و مردم کنیا، اظهار کرد: به زودی می توانیم رئیس جمهور کنیا را در تهران میزبانی کنیم و امیدوارم شاهد توسعه روزافزون روابط با کنیا باشیم و امیدواریم رابط به سطح قابل قبولی توسعه یابد.

 

سامویی روتو:‌ کنیا با آغوش باز تجار و سرمایه گذاران ایرانی را می‌پذیرد

ویلیام سامویی روتو رئیس جمهور کنیا هم در این نشست خبری با اشاره به بخشی از توافقات ایران و کنیا گفت: توافق شده ایران کارخانه مونتاژ خودرو در کنیا راه اندازی و خودروهای ایرانی را که اسامی سواحیلی نیز بر آنها گذاشته شده را در کنیا تولید کند.

وی افزود: امروز پنج یادداشت همکاری در زمینه ارتباطات و اطلاعات، شیلات، بهداشت و دامپروری و ... بین ایران و کنیا امضا شد.

حال که دولت سیزدهم تا حد زیادی موفق شده دیپلماسی کشور را از بن بست سیاست خارجی تک محصولی خارج کند، باید هدف گذاری ویژه ای جهت قرار گرفتن آفریقا در «سبد سیاست خارجی» و «تجارت خارجی» کشورمان طراحی کند تا حداقل برای تامین منافع ملی ایران از رقبای منطقه ای خود که سرمایه گذاری ویژه ای روی این قاره کرده، عقب نماند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه