English

رئیس مجلس:

باید بپذیریم که امروز در حوزه مربوط به قلمروی حکمرانی دچار چالش هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید بپذیریم که امروز در حوزه مربوط به قلمروی حکمرانی دچار چالش هستیم که اگر حل نشود، روز به روز چالش‌ها بیشتر می‌شود.

باید بپذیریم که امروز در حوزه مربوط به قلمروی حکمرانی دچار چالش هستیم

به گزارش خبرگزاری موج، محمدباقر قالیباف در مراسم روز ملی بسیج اساتید، ابراز داشت: بسیج تبلور عینی حضور سازمان‌دهی مردم در همه امور جامعه است. بخشی از تشکل‌های مردمی اساتید هستند و ما شهید چمران را به عنوان الگوی خود قرار دادیم که در اوج تعهد، تخصص و اخلاص بود و با گفتار و کردار و رفتار و در نهایت با تقدیم جان خود درستی کارنامه‌اش را به اثبات رساند.

وی ادامه داد: امروز باید از خود بپرسیم که در شرایط محیطی داخلی و خارجی مهم‌ترین هدف ما چیست؟ بر اساس واقعیات کشور و بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری باید گفت که مهم‌ترین هدف ما در حکمرانی جامعه تحول و تغییر اساسی است. زمانی که از حکمرانی حرف می‌زنیم، یعنی ما باید در این زمینه ایده و رویکرد داشته باشیم که عزیزان ما در بسیج اساتید می‌توانند در حوزه جهاد تبیین تحول ایجاد کنند. باید در جهاد تولید هم موفق باشیم.‌

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: نگاه تحولی بود که انقلاب اسلامی را به وجود آورد، ما دوران دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم و توطئه‌ها را از بین بردیم. امروز باید بپذیریم که اگر می‌خواهیم کشور استقلال داشته باشد، این هدف بدون تولید و مولد بودن میسر نمی‌شود، چون در غیر این صورت نمی‌توان استقلال و به تبع آن آزادی، هویت و دین خود را حفظ کرد. امام خمینی (ره) خطاب به آمریکا فرمود اگر شما در مقابل دین ما بایستید، ما در مقابل همه دنیای شما می‌ایستیم. باید علم، معرفت و قدرت تولید کنیم تا بتوان به ثروت رسید.

قالیباف با تاکید بر اینکه حکمرانی نو مبتنی بر حقانیت و اصالت جمهوری اسلامی و توجه به ایمان و باور است، اظهار داشت: باید بپذیریم که امروز در حوزه مربوط به قلمروی حکمرانی دچار چالش هستیم که اگر حل نشود، روز به روز چالش‌ها بیشتر می‌شود. این بخش مانند حوزه حکمرانی در عرصه دفاع و امنیت است که ما به بازدارندگی مقابل دشمن رسیدیم، منتها نتوانسته‌ایم در عرصه‌های دیگر قدرت بازدارندگی را داشته باشیم و آنها از همین نقاط ما را به چالش می‌کشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حکمرانی در زمینه ایده، رویکرد، روش و ابزار به تغییر نیاز دارد و پیش‌قراول این تحول نخبگان و پیش‌آهنگان هم اساتید بسیجی هستند. ایده‌پردازی به تحول در حوزه حکمرانی و نوسازی نظام حکمرانی به کار عالمانه، فکورانه و جمعی نیاز دارد. برای موفقیت در جهاد تبیین باید از جهاد تولید شروع کنیم چون در غیر این صورت جهاد تبیین در گذرگاه زمان به جهاد توجیه تبدیل می‌شود و در نتیجه به جای جذب حداکثری، به سمت جذب حداقلی می‌رویم.

وی ادامه داد: امروز ما وارثان شهدا هستیم. شهدا در دوران دفاع مقدس با جهاد خود خرمشهر را فتح کردند که امروز خرمشهر و فتح ما ذهن‌های تصرف شده‌ای است که توسط دشمن اشغال شده و باید پاکسازی کنیم و مجدداً به دست آوریم. از اساتید بسیجی می‌خواهم که در دانشگاه‌ها نسبت به همه دانشجویان حق پدری، استادی و معلمی داشته باشند. همه دانشجویان، فرزندان و شهروندان ما هستند و اگر می‌خواهید ذهن آن‌ها را از آسیب دشمن نجات دهید، باید به این موضوع توجه شود.

قالیباف تصریح کرد: بهترین الگو در جهاد تبیین الگوی رهبری است و ایشان هیچ گاه در جلسات عمومی و خصوصی منکر نارسایی‌ها و کمبودها نشدند و آن را با صراحت بیان کردند اما به گونه‌ای بود که هیچ وقت کسی را ناامید نکرده و اعتماد به نفس را خدشه‌دار نکردند. مقام معظم رهبری در همه شرایط ابتکار عمل را به دست گرفتند و این رویکرد مهم است که بتوانیم در بیان موضوعات اینگونه مبتنی بر جهاد تبیین عمل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما امروز در جهاد تبیین باید بپذیریم که اولویت اولی که حضرت آقا فرمودند، بحث مربوط به تحول است و ما باید در این راه پیش قراول باشیم و باید ببینیم که در این زمینه چقدر آماده هستیم و چقدر حاضریم در این عرصه هزینه دهیم و از همه مهم‌تر اولویت تحول ما چیست.

وی متذکر شد: ما برای رفع تحریم‌ها قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را در ۹ ماده به تصویب رساندیم. در طول ۲۰ سال گذشته در حوزه قانون‌گذاری برای رفع تحریم جای چنین قانونی خالی بود. هیچ‌گاه در عرصه بین‌المللی با زبان قوانین بین‌المللی با دنیا صحبت نمی‌کردیم که این خلأ را رفع کردیم.

قالیباف ادامه داد: در حوزه مسکن در سه سطح یعنی تولید مسکن، اجاره مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی قانون تصویب کردیم و ما در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای مسکن قانون داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس تصریح کرد: ما در حوزه اشتغال قانونگذاری کردیم. مردم برای دریافت مجوز مشکل داشتند و مجوز کسب و کار از جمله مسائل مهمی است که افراد باید پیگیری کنند.

وی افزود: ما قانون مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بنا به شرایط روز تغییر دادیم. همچنین در حوزه تولید دانش بنیان قانون به تصویب رساندیم و ما در ۱۸ اردیبهشت سال گذشته مطابق شعار سال قانون ویژه دانش بنیان را به تصویب رساندیم. البته ما از قبل با نقشه راه حرکت کرده بودیم و می‌دانستیم که دانش بنیان‌ها جایی است که باید متحول شود.

قالیباف بیان کرد: بنده معتقدم بعد از جهاد تولید و جهاد تبیین، جهاد تصمیم برای ما مسئولان اهمیت زیادی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. تغییر و تحول و بازسازی نظام حکمرانی در کشور نیازمند تصمیماتی است که مستلزم آن است که افرادی که باید تصمیم بگیرند، باید بدانند تصمیمات سخت باید بگیرند و باید بدانند که با همه آبرو و اعتبار خود وارد این میدان شوند و باید بدانند که در جهاد تصمیم شجاعت در تصمیم گیری باید داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید با خرد جمعی در حوزه مدیریت حرکت کنیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم نه اینکه در پشت درهای بسته بنشینیم و برای کشور تصمیم بگیریم. جهاد تصمیم به این معناست که حتماً باید با تشخیص علمی باشد و زمانی که حرف از بازسازی نظام حکمرانی می زنیم، حکم زمانی که بخواهد شکل بگیرد از دو عنصر تشخیص علمی و تصمیم سیاسی تشکیل می‌شود و هر دو مورد مهم است.

قالیباف تاکید کرد: ما اگر بتوانیم جهاد تولید، جهاد تبیین و جهاد تصمیم را دنبال کنیم، می‌توانیم آن هدف و وظیفه‌ای را که به عهده داریم به عنوان تحول در نظام حکمرانی که امروز اولویت اول کشورمان است، انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده بارها درباره برنامه هفتم توسعه صحبت کردم و همین جا دست نیاز به سمت نخبگان و دانشگاهیان دراز می‌کنم. ما در سیستم مجلس ظرفیت فنی را فراهم کردیم که هم در موضوع قانون مربوط به عفاف حجاب و بحث مربوط به برنامه هفتم توسعه هر نظر و پیشنهادی وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد.

قالیباف گفت: درست دو روز است که از تحویل لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس می‌گذرد و این برنامه باید بتواند در حوزه اقتصادی بعد از ۵ سال ما را به ثبات اقتصادی برساند و برآیند این برنامه و نوع رویکردها و برنامه ریزی آن باید به لحاظ ماهیتی با شش برنامه قبلی متفاوت باشد. ۶ برنامه قبلی کمتر از ۲۵ درصد محقق شده است و بنا نداریم که در این شرایط سخت برنامه هفتم توسعه هم پا جای برنامه‌های قبلی بگذارد.

وی تاکید کرد: ما در حوزه قانون کار را به فضل الهی و با کمک اساتید و نخبگان پیش می‌بریم و بعد هم در اجرای قانون به دولت کمک می‌کنیم و دولت باید آن را محقق کند. هر جا هم نیاز به اصلاح بود، بدون وقت‌کشی آن را انجام می‌دهیم تا امید را در جامعه ایجاد کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه