English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دستاورد سفر پنج روزه رئیس جمهور به آمریکای لاتین چه بود؟

رئیس جمهور ایران طی سفری پنج روزه در صدر هیأتی عالی‌رتبه به منطقه آمریکای لاتین با هدف ارتقای روابط در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی سفر کرد و حال باید دید رهاورد این دیدارهای بین المللی چه بوده است؟

دستاورد سفر پنج روزه رئیس جمهور به آمریکای لاتین چه بود؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، رئیس جمهور ایران که بامداد دوشنبه ۲۲ خرداد در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا شده بود، شب گذشته به وقت محلی عازم تهران شد.

این سفر در شرایطی انجام شد که پیش تر تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای منطقه آمریکای لاتین و تبادل ظرفیت‌های دوجانبه در دولت‌های نهم و دهم رو به گسترش بوده اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم روند نزولی گرفت به طوری که در این هشت سال تنها یک سفر به منطقه آمریکای لاتین، آن هم در حاشیه عزیمت به نیویورک برای شرکت در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۵ انجام شد که طی آن رئیس دولت یازدهم برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرتعهد و تحویل دادن ریاست دوره‌ای این اجلاس به ونزوئلا سفر کرد و پس از شرکت در این اجلاسیه، سفر کوتاهی نیز به کوبا داشت.

 

بیشتر بخوانید:

نظم نوین جهانی حتما به نفع جریان مقاومت و کشورهای مستقل دنیا رقم خواهد خورد + فیلم

اینفوگرافیک/همکاری تهران و کاراکاس با امضای 19 قرارداد

روابط ایران و نیکاراگوئه، راهبردی است + فیلم

تجلیل رئیس جمهور نیکاراگوئه از سردار شهید قاسم سلیمانی و ملت ایران + فیلم

 

دیدارهای رئیس جمهور در ونزئلا

اما دولت سیزدهم توجهی ویژه‌ای به این پهنه جغرافیایی دارد و همزمان با تقویت و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه خاورمیانه، در صدد توسعه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت آمریکا نیز برآمده است. ونزوئلا که به عنوان یکی از نقاط مهم کانون دیپلماسی در دولت سیزدهم بشمار می‌رود، در دو سال اخیر مسیر تازه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در این زمینه توسط کاراکاس و تهران برنامه ریزی شده است.

نمود این تعاملات؛ سندی بلندمدت با سرزمین نفت در سفر یکسال اخیر «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ضد امپریالیستی ونزوئلا به تهران بوده است و این سفر رئیس جمهور کشورماه به منطقه آمریکای لاتین سفری دیپلماتیک و راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.

از طرفی با توجه به عُمق روابط بین تهران و کاراکاس و سفر رئیس جمهور به منطقه آمریکای لاتین، واکنش کاخ سفید را هم به همراه داشته که جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره سفر رئیس جمهوری ایران به آمریکای لاتین گفت که ایران باید در خصوص اهداف سفر رئیس جمهور این کشور به آمریکای لاتین صحبت کند. ما مسلماً نگران رفتار بی ثبات کننده ایران هستیم و به انجام تمهیدات برای مقابله با این رفتار ادامه خواهیم داد.

دیدارهای رئیس جمهور در ونزئلا

امضای 19 سند همکاری میان ایران و ونزوئلا

مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه حاضر 19 سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند. 

همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی،‌ بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.

سفر رئیس جمهور به نیکاراگوئه

امضای 3 سند همکاری میان ایران و نیکاراگوئه

مراسم امضای اسناد همکاری‌های مهم دوجانبه ایران و نیکاراگوئه در حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه دو طرف، 3 سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و تجهیزات و ملزومات پزشکی بوده که به امضای وزرای خارجه و بهداشت و درمان ایران و همتایان نیکاراگوئه‌ای رسید.

 

امضای 6 سند همکاری میان ایران و کوبا

مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و کوبا در حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه دو کشور، 6 سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات بوده که به امضای مقامات عالی‌رتبه ایرانی و کوبایی رسید.

گفتنی است که رئیس جمهور در سفر به کوبا، از خط تولید واکسن در کارخانه CIGB بازدید کرد و در جریان آخرین اقدامات و همکاری‌های مشترک این کارخانه با شرکت‌های ایرانی قرار گرفت.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر رسمی خود به کوبا، از خط تولید کارخانه واکسن‌سازی مرکز (CIGB) در هاوانا بازدید و با مدیران این کارخانه دیدار و گفتگو کرد.

در این بازدید، برخی از مدیران این کارخانه از راه‌اندازی 15 واحد این مجموعه در هاوانا و دیگر شهرهای کوبا خبر دادند و اعلام کردند: این کارخانه علاوه بر تامین نیازهای داخلی، ظرفیت صادرات به دیگر کشورها را نیز دارد.

مدیران کارخانه «CIGB»، در جریان بازدید رئیس جمهور، واحدهای تولیدی واکسن هپاتیت B، سرطان ریه و واکسن ضد کووید– 19 به نام «عبدالا» را به نمایش گذاشتند و از همکاری‌های مشترک برای تولید واکسن با موسسه پاستور ایران خبر دادند.

در این بازدید،‌ مدیرعامل کارخانه CIGB گفت: ما آمادگی داریم فناوری‌های جدید خود را با ایران مبادله کنیم.

سفر رئیس جمهور به نیکاراگوئه

رئیس جمهور هاوانا را به مقصد تهران ترک کرد

رئیس جمهور پس از پایان سفر پنج روزه به سه کشور حوزه آمریکای لاتین، هاوانا را به مقصد تهران ترک کرد.

سید ابراهیم رئیسی پس از پایان سفر به سه کشور حوزه آمریکای لاتین که به دعوت رسمی روسای جمهور «ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا» انجام شد، عصر پنجشنبه به وقت محلی، هاوانا پایتخت کوبا را به مقصد تهران ترک کرد.

رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر دیدار با مقامات عالی‌رتبه سه کشور «ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا» با برخی بازرگانان و فعالان علمی و دانشگاهی این کشورها نیز دیدار و گفتگو کرد.

در این سفر به منظور توسعه روابط و افزایش سطح تعاملات در حوزه‌های مختلف، در مجموع ۲۸ سند همکاری به امضای مقامات عالی‌رتبه ایران و همتایان‌شان در ۳ کشور حوزه آمریکای لاتین رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه