English

به مناسبت سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی؛

سیره و روش امام خمینی، رمز حفظ و دوام نظام و انقلاب اسلامی / امام خمینی(ره)؛ سیاستمداری دوراندیش و فقیهی ژرف‌نگر

چهاردهم خرداد، سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) است؛ مجتهد و سیاستمداری که با نگاه ژرف و روشنگرانه خویش توانست مردم ایران را به خوبی رهبری و اینگونه نظامی مردم سالار برپایه آموزه‌های دینی استقرار کند.

سیره و روش امام خمینی، رمز حفظ و دوام نظام و انقلاب اسلامی / امام خمینی(ره)؛ سیاستمداری دوراندیش و فقیهی ژرف‌نگر

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، چهاردهم خرداد یادآور لحظات غم‌باری است که ملت مسلمان ایران و شیعیان جهان خبر فقدان جبران‌ناپذیر امام و مقتدای مذهبی- سیاسی خود را با یک دنیا اندوه دریافت داشتند و به غم نشستند. 

امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی توانست برپایه آموزه‌های دینی عدالت، آزادی، استقلال و رهایی از تمام ظواهر استعماری و استبدادی را برای مردم این سرزمین اسلامی به ارمغان آورد؛ بزرگمردی که سراسر عمر خویش را در مسیر تجلی و تحقق اسلام حقیقی سپری کرد و بشارت دهنده توسعه و پیشرفت این سرزمین شد.

ایشان همواره در سراسر عمر خویش در پی روشن ساختن چهره ظالمانه رژیم پهلوی به عنوان یک نظام غیرمشروع، طاغوتی و ضدمردمی بودند و با مبارزات راستین خود ضمن نفی و نقد وضعیت موجود، جایگزینی مقبول را که از پذیرش عمومی برخوردار بود، با نام «جمهوری اسلامی» به مردم معرفی و ارایه کردند. این حماسه تاریخی سبب شد تا نام معمار بزرگ انقلاب در تاریخ معاصر جاودان شود. امام راحل راهی نو و مکتبی اصیل را برای احیای ارزش ها و اصول اسلامی در جهان کنونی ارایه کردند.

پیر جماران، پس از برپایی نظام جمهوری اسلامی با رهبری داهیانه خویش کشور را در فراز و نشیب های گوناگون، هدایت و با درایت و تیزبینی خویش به مدیریت هشت سال جنگ تحمیلی پرداختند و سرانجام در 14 خرداد 1368 دارفانی را وداع گفتند و به دیار حق شتافتند و اینگونه ایرانیان را در غم فراق خود اندوهگین ساختند.

پس از درگذشت امام خمینی(ره)، مجلس خبرگان رهبری، رسالت و مسئولیت سنگین رهبری و هدایت نظام اسلامی را به آیت‌الله خامنه‌ای که از شخصیت‌های محوری نهضت اسلامی محسوب می‌شدند، سپردند.

رحلت امام رخدادی بزرگ برای ملت ایران به شمار می‌رفت و دشمنان و بدخواهان این مرز و بوم را به منظور ضربه زدن به نظام اسلامی به طراحی توطئه‌ها و دسیسه‌های بسیاری واداشت. در چنین شرایطی رهبر معظم انقلاب با مدیریت انقلابی و خلاقانه خویش کیان نظام اسلامی را حفظ کردند.

 

مطالعه مبانی اندیشه امام خمینی(ره) نشان می‌دهد که دیدگاه و عملکرد ایشان، تحول و تغییر بنیادین در عرصه نظام و روابط بین‌الملل را به وجود آورد و سخنان گوهربار ایشان با وجود تبلیغ های منفی رسانه‌های بیگانگان علیه جمهوری اسلامی ایران در میان جوامع مختلف بشری به شدت ریشه دوانده است. این مسأله را می‌توان با مطالعه و کاوش در کلام نخبگان سیاسی و اجتماعی جهان به صورت آشکار مشاهده کرد.

 

پرتره+امام+_+پرتره+امام+خمینی+_+امام+خمینی

 

ویژگی‌های شخصیتی امام راحل

حجت الاسلام «سیدرضا اکرمی»، فعال سیاسی و عضو جامعه روحانیت مبارز به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، درباره ویژگی‌های شخصیتی پیرجماران، گفت: شخصیت مردمی امام خمینی(ره) و مبارزه با رژیم پهلوی سبب شد تا مردم ایران نسبت به شخصیت، معرفت و آگاهی ایشان پی ببرند و سال‌ها در کنار مرجع خود به مبارزه برخیزند و انقلاب اسلامی را به ثمر برسانند. امام خمینی(ره) در دوره تبعید در عراق در شهر نجف توانستند ابعاد گوناگون و برجسته شخصیت خویش را به همگان نشان دهند. ایشان از شخصیت ممتاز و والای علمی، فرهنگی، اجتهادی، فقهی و اخلاقی برخوردار بودند و در نتیجه بسیاری از عالمان آن دیار نیز از وی پیروی می‌کردند.

 

marqad-emam_980813152941413

 

نقش امام خمینی(ره) در احیای اندیشه حکومت اسلامی

عضو جامعه روحانیت مبارز درباره نقش امام خمینی(ره) در احیای اندیشه حکومت اسلامی توضیح داد: امام راحل در سخنرانی عاشورای 1342 و چهارم آبان 1343 رژیم پهلوی و آمریکا را به مردم معرفی کردند و به همگان شناساندند که این حکومت با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کند و همچنین امام در نجف، بحث ولایت فقیه را مطرح کردند.

وی در ادامه بیان داشت: برای آشنایی با اندیشه های امام(ره) باید تمامی دوره‌های زندگی ایشان همچون تحصیل، تدریس، اجتهاد، مبارزه علیه رژیم و تبعید به کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داد. همچنین برای دستیابی به این شناخت بایستی آثار ایشان را مطالعه کرد.

 

بیشتر بخوانید: 

سیره زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی از کودکی تا رحلت

امام خمینی(ره)؛ نظریه‌پرداز و معمار بزرگ نهضت اسلامی/ تبیین گفتمان مترقی و آزادی‌خواهانه در اندیشه امام راحل

اینفوگرافیک/خورشید جماران

سبک زندگی امام خمینی (ره) + فیلم

لحظه اعلام خبر رحلت امام خمینی توسط محمدرضا حیاتی + فیلم

مداحی رحلت امام خمینی (ره) با نوای حاج مهدی رسولی + فیلم

آن که باقی‌ست خداست و اعتماد به خدا + فیلم

هجرت آفتاب

خودبینی، ارث شیطان و امّ‌الفساد + فیلم

جایگاه اجتماعی زنان در اندیشه امام خمینی + فیلم

 

روش سیاسی امام خمینی(ره) برای پیروزی انقلاب اسلامی

حجت الاسلام اکرمی، در این‌باره تصریح کرد: برگزاری اصل همه‌پرسی و تشکیل مجلس شورای اسلامی دو راهکاری بود که امام خمینی(ره) با درایت توانستند با اجرای آن به اهداف حکومت اسلامی تحقق پیدا کنند. ایشان همواره برای گروه‌های سیاسی که در چارچوب قانون به انجام وظیفه می‌پرداختند، احترام قائل بودند. به‌طوری که شخصیت امام(ره) در طول این سا‌ل‌ها همچنان محبوب است.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه