English

رئیس جمهور در نشست خبری با همتای ترکمنستان:

مسیر همکاری ایران و ترکمنستان رو به پیشرفت است

رئیس جمهور ایران در جریان نشست خبری مشترک با رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان با تاکید بر توسعه همکاری‌های دو کشور، گفت: معتقدیم باید سطح روابط توسعه پیدا کند.

مسیر همکاری ایران و ترکمنستان رو به پیشرفت است

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور ایران در جریان نشست خبری مشترک با قربانقلی بردی محمد اف رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان گفت: امضای اسناد همکاری میان دو کشور جلوه‌ای از اراده دو کشور برای توسعه روابط سیاسی اقتصادی فرهنگی و تمدنی است.

وی افزود: میزان روابط فعلی را کافی نمی‌دانیم و معتقدیم باید سطح روابط توسعه پیدا کند.

رئیس جمهور گفت: مرز مشترک ایران و ترکمنستان برای دو کشور یک فرصت جهت همکاری‌ها تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

قرارداد گاز از ترکمنستان به‌ زودی امضا می‌شود/ یک بشکه میعانات گازی هم روی آب نداریم

 

وی سفر رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان را نقطه عطف همکاری ایران و ترکمنستان دانست و افزود: با توجه به تعبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند رابطه ما با ترکمنستان همسایگی نیست یک رابطه خویشاوندی است، تصمیمات ما در جهت همین روابط خویشاوندی دنبال خواهد شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همکاری بعدی دو کشور درباره توسعه روابط در حوزه آب و برق بود که دو کشور می‌توانند در این باره همکاری خوبی داشته باشند و این در جهت منافع دو ملت و کشور و منطقه لحاظ خواهد شد.

رئیسی با اشاره به فعال‌تر شدن گمرکات ایران و ترکمنستان، گفت: حمل و نقل و ترانزیت از حوزه‌های مهم همکاری دو کشور است. پس از شیوع ویروس کرونا همکاری خوبی بین دو کشور در جهت تسهیل حمل‌ونقل صورت گرفت اما با پیگیری‌ها و دستورات، نتیجه بر این شد که گمرکات دو کشور فعال‌تر و به شکل شبانه روزی ترخیص کالا انجام شود. امروز هم اسنادی میان گمرکات دو کشور امضا شد.

به گفته رئیس جمهور، صدور خدمات فنی- مهندسی از دیگر زمینه‌های همکاری است که بعد از این سفر افزایش خواهد یافت.

رئیسی گفت: حوزه مهم دیگر کشاورزی است که دو کشور می‌توانند مورد توجه قرار دهند. همکاری‌ها در این زمینه آغاز شده و در دو سال اخیر افزایش یافته است. پس از این سفر رشد قابل توجهی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات خوبی داشتیم، مطرح کرد: ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی ظرفیت خوبی دارند که زمینه همکاری خوبی را بین کشورها رقم می‌زند. برای توسعه در این زمینه مصمم هستیم. سواپ گازی پس از سفر من به ترکمنستان شروع شده است و این همکاری ادامه یافته و می‌تواند گام‌های بلندی را رقم بزند.

همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای از دیگر تصمیماتی بود که در جلسات مطرح شد و دو کشور مصمم شدند تا در سازمان ای منطقه‌ای از قبیل شانگهای همکاری خود را ادامه دهند.

رئیسی گفت: در حوزه فرهنگی و تمدنی گفت و گوهایی صورت گرفت و گام‌هایی برداشته خواهد شد زیرا این حوزه می‌تواند تأمین کننده نگاه دو کشور در جهت ارتقای سطح فرهنگی باشد.

گفتنی است مقامات عالی رتبه ایران و ترکمنستان در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان ۲ سند همکاری و ۳ یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

این سناد همکاری در زمینه‌های ترانزیت و کریدورهای بین المللی، انرژی، صادرات محصولات کشاورزی، برق، آموزش و سرمایه‌گذاری و… است که میان هیأت‌های دو کشور در حضور «حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی» و «قربانقلی بردی محمداف» به امضا رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه