English

معاون حقوقی رئیس جمهور در گفتگو با خبرگزاری موج:

تشکیل هیات مشترک با کمیساران ایران برای پیگیری حق آبه هیرمند / مذاکرات نتیجه ندهد به دنبال حکمیت می رویم

محمد دهقان با بیان اینکه در معاهده هیرمند سازوکارهای اجرا هم پیش بینی شده است، افزود: در مرحله نخست باید هیات های مشترک تشکیل و کمیساران ایران به همراه کارشناسان افغانی محیط را بررسی و کارشناسی کنند و اگر از طریق مذاکره مشکل حل نشود طبق پیش بینی های معاهده باید از طریق حکمیت مساله پیگیری شود.

تشکیل هیات مشترک با کمیساران ایران برای پیگیری حق آبه هیرمند / مذاکرات نتیجه ندهد به دنبال حکمیت می رویم

معاون حقوقی رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره پیگیری حقوقی حق آبه هیرمند به ایران، گفت: بحث هیرمند معاهده روشنی دارد و ما پایبند به آن هستیم و برادران افغان هم گفتند به آن پایبند هستند.

محمد دهقان با بیان اینکه در معاهده هیرمند ساز وکار اجرایی هم پیش بینی شده است، افزود: در مرحله نخست باید هیات های مشترک تشکیل و کمیساران ایران به همراه کارشناسان افغانی محیط را بررسی و کارشناسی کنند.

او افزود: مقامهای افغانستان اعلام کرده اند که دنبال این نیستند که حقوق ایران را زیر پا بگذارند اگر از این طریق و با مذاکره حل شود و به دنبال این نیستم که آن را تبدیل به یک مناقشه سیاسی کنیم.

دهقان با بیان اینکه اگر از طریق مذاکره مشکل حل نشود طبق پیش بینی های معاهده باید از طریق حکمیت مساله پیگیری شود، تصریح کرد: به طور قطع موضوع حق آبه هیرمند به طور جدی پیگیری می شود و منتظر پیش رفتن مذاکرات هستیم.

به گزارش خبرگزاری موج، از زمان روی کار آمدن دولت طالبان در ایران دوباره مذاکرات حق آبه ایران در سطح وزرا برگزار شده یکبار در تهران و یکبار هم در کابل که به نتیجه خاصی ختم نشده، هرچند طرف افغانستانی همواره تاکید کرده که حق آبه را خواهند داد، اما در عمل به تعهدات پایبند نبوده از طرف دیگر عکس های ماهواره ای حکایت از پر بودن سدهای این کشور دارد و در مقاطعی گفته شده دولت این کشور آب را به سمت شوره زارهای مرزی خود روانه کرده اما اجازه نداده به ایران وارد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه