English

روسای مجالس ایران و تاجیکستان بر تسهیل همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور تاکید کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس تاجیکستان با اشاره به افرایش ارتباطات دو کشور بر تسهیل فضای فعالیت بخش خصوصی و اجرای تفاهمنامه‌ها و توافقات تهران و دوشنبه تاکید کردند.

روسای مجالس ایران و تاجیکستان بر تسهیل همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری موج، محمدطاهر ذاکرزاده رئیس مجلس تاجیکستان با محمدباقر قالیباف مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری هفدهمین اجلاس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

قالیباف در این دیدار با بیان اینکه در سال های اخیر روابط صلح آمیز و دوستانه ای با تاجیکستان برقرار کرده ایم که امیدواریم چند سال تعلیق روابط را جبران کند، گفت: امیدواریم همکاری های پارلمانی بتواند به توسعه روابط کمک کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: تفاهمنامه ها و اسنادی که در جریان نشست تاجیکستان میان دو کشور به امضا رسید به توسعه روابط بسیار کمک خواهد کرد که البته نیازمند پیگیری از سوی دولت، پارلمان و کمیسیون مشترک اقتصادی است تا گذشته را جبران کند.

وی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه ای و جهانی که باعث شده حجم مبادلات تجاری بزرگی از حوزه شرق آسیا و آسیای میانه به سمت اروپا برود، افزود: از این رو ایجاد کریدور شمال-جنوب بسیار مهم است و توسعه همکاری ها شرایط خوب و استثنایی را ایجاد می کند که باید با تسهیل روابط این موضوع را پیگیری کنیم تا اگر جایی کار به زمین مانده است آن را برطرف کنیم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه دو کشور به لحاظ فرهنگی به صورت استثنایی با یکدیگر در ارتباط هستند و اشتراکات دارند، عنوان کرد: این روابط به خصوص در حوزه فناوری ها و دانش بنیان فرصت خوبی برای همکاری های جدی ایجاد کرده است و ما از طریق پارلمان و دولت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا امور با سرعت بیشتری پیش برود.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه مالی که گاهی موانعی برای سرمایه گذاری های دو طرف ایجاد می کند، بیان داشت: این مشکلات باید حل و فصل شود و باید این موضوع را جزء موارد مورد تأکید گروه های دوستی پارلمانی قرار دهیم تا به خصوص مسائل حوزه اتاق بازرگانی برطرف شود چرا که امنیت سرمایه‌گذار مهم است و هر کجا احساس کند نمی تواند روان کار کند، علاقمندی او به سرمایه گذاری نیز کاهش می یابد.

وی حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: از این رو باید دل سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری گرم و به قول ها، وعده ها و قرارهایی که گذاشته می شود، عمل کرد.

قالیباف ادامه داد: انعکاس مطالب و پیگیری آنها به خصوص زمانی که حتی از طریق یک تماس تلفنی ممکن است برطرف شود، باید مورد پیگیری رؤسا قرار گیرد. گاهی یک موضوع ساده 6 ماه معطل تشکیل یک جلسه می شود در حالی که می توان با یک تماس تلفنی ساده، آن را برطرف کنیم که در حوزه سرمایه گذاری اثرگذار خواهد بود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه باید موضوعات تجاری اعم از گمرک و ویزا برای تجار و رانندگان برطرف و حتی برداشته تا تجارت تسهیل شود، گفت: در حال حاضر باید برای انتقال چند ده میلیون تن بار از مسیر کشور شما به سمت بنادر جنوبی همچون بندر چابهار، بندرعباس و بندر امام(ره) در ایران برنامه ریزی کرد و در این زمینه، برقراری روابط و روان شدن امور، ضروری است.

وی در ادامه تصریح کرد: در این خصوص ایران و روسیه در حال پیگیری هستند لذا سایر کشورهای اوراسیا و آسیای میانه باید به این موضوع کمک کنند چرا که این امر نیازمند کار جمعی است تا منافع اقتصادی خوبی از طریق آن شامل حال کشورهای حاضر در مسیر شود.

قالیباف همچنین موضوع امنیت را از یکی از مهم ترین موضوعات دنیا برشمرد و افزود: یکی از موضوعات مشترک در این خصوص، مسائل افغانستان است که اگر به صورت ریشه‌ای حل نشود، مشکلات آن دامن همه کشورهای همسایه را خواهد گرفت و آنها را نیز ناامن خواهد کرد از این رو باید با رویکردی واحد به افغانستان توجه شود و همه به ایجاد صلح و امنیت پایدار کمک کنیم در غیر این صورت پیشرفت بدون امنیت، بی فایده است.

 

توسعه روابط پارلمانی و افزایش تردد مسئولان زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم می‌آورد

محمدطاهر ذاکرزاده نیز در این نشست، سال های اخیر را سال های ارزشمندی برای برقراری روابط میان تاجیکستان و ایران دانست که رفت و آمد میان دو کشور نیز افزایش یافته و لازم دانست که در جریان این رفت و آمدها باید فضایی برای حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی در دو کشور فراهم شود.

ذاکرزاده در ادامه با اشاره به اشتراکات فراوان میان حکومت تاجیکستان و ایران، عنوان کرد: از این رو باید به موضوعات اقتصادی نیز توجه ویژه داشت و مشکلات سر راه آن را برطرف کرد. اخیرا وزیر برق تاجیکستان با مجموعه همتای خود در ایران دیدار کرده و اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است.

وی افزود: همچنین ما به پیشنهاد و با همکاری شما، کشاورزی را در جنوب کشور توسعه دادیم چرا که همانطور که می دانید تا پیش از آن مزارع ما بسیار کم بود.

رئیس مجلس تاجیکستان در پایان با بیان اینکه دنیای امروز نیازمند حل مسائل جهانی بوده که مهم ترین آن امنیت است، خاطرنشان کرد: تاجیکستان در همه سازمان های بین المللی درباره منطقه افغانستان و ضرورت برقراری امنیت در آن صحبت می کند و معتقد است باید دولتی در این کشور ایجاد شود که امنیت را ایجاد کند و بر این باوریم که این کشور نیازمند دولت فراگیر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه