English

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در گفتگو با خبرگزاری موج:

مجلس یازدهم کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ با کسری بودجه قطعی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را تصویب کرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس دهم و ۴ دوره کمیسیون تلفیق در این دوره مجلس با انتقاد از تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در جلسه علنی امروز- یکشنبه دوم دی- مجلس تاکید کرد که این لایحه بدون شک ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دچار کسری بودجه خواهد شد.

مجلس یازدهم کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ با کسری بودجه قطعی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را تصویب کرد

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج ،  با بیان این که انتظار می‌رود مجلس یازدهم علیرغم تصویب کلیات در جلسه علنی امروز- یکشنبه ۲ دی- در راستای اصلاح مواردی در لایحه بودجه 1402 اقدام کند، گفت: دولت آقای رییسی در لایحه بودجه سال گذشته و امسال پیشنهادی را برای تفویض اختیار فروش نفت و کسب درآمد برای برخی اشخاص معرفی شده از جانب نهادهایی همچون صندوق بازنشستگی و آستان قدس رضوی قرار داده است که ما نسبت به این مساله از نگاه کارشناسی انتقاداتی داریم.

وی درباره این مطلب افزود: بر اساس قانون اساسی موضوع فروش نفت باید در حیطه اختیار دولت‌ها باشد و درامدهای حاصل از فروش نیز باید به حساب خزانه واریز شود اما با این تفویض اختیار به هر حال اجرای صحیح این اصل از قانون اساسی مبهم است.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان این که در بودجه سال جاری این اختیار به نهادهایی همچون آستان قدس رضوی و ستاد کل نیروهای مسلح داده شده است، تاکید کرد: این موارد باید توسط مجلس اصلاح شود.

رییس سابق سازمان نقشه برداری با بیان این که «بودجه عمرانی ۲۶ درصد افزایش یافته است»، تاکید کرد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس یازدهم در حال حاضر در کشور ۶ هزار طرح و پروژه ملی و بیش از ۸۰ هزار پروژه استانی نیمه‌تمام وجود دارد و همین امروز اگر این تعداد متوقف شود و رشد نداشته باشد.

وی ادامه داد: یعنی با فرض اینکه هیچ پروژه‌ای کلنگ‌زنی نشود، ۲۰ سال آینده هم این‌ها به بهره‌برداری نخواهد رسید یعنی این بودجه ۳۲۸ هزار میلیارد تومانی که دولت در لایحه ۱۴۰۲ در نظر گرفته است، صرفا برای تعمیر و نگهداری همین پروژه‌های فعلی است و نمیتوان با آن کاری از پیش برد، در حالی که متاسفانه مرتبا پروژه‌های جدید هم تعریف می‌شود.

جعفرزاده اجرای مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۲ را منجر به تجربه تورم ۴۰ درصدی در سال آینده خواند و گفت: افرایش حقوق با این میزان تورم و گرانی‌ها صرفا ۲۰ درصد بوده و افزایش یارانه‌های مردم صفر درصد بوده و طبیعی است که این اعدا چه فشار معیشتی را در پی دارد.

نماینده مجالس نهم و دهم مجلس افزایش ۴۰ درصدی بودجه را اقدامی غیرکارشناسی و منجر به کسری بودجه و رشد تورم توصیف و تصریح کرد: دولت برای سال آینده ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دچار کسری بودجه می‌شودو با توجه به این که این بودجه بدون برنامه نوشته شده است، قطعا درهم ریختگی‌هایی زیادی را نیز تجربه میکند و متاسفانه مجلس هم امروز کلیات این لایحه پر کسری بودجه را تصویب کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه