English

هدف دیوان محاسبات پیشگیری به جای مچ‌گیری بود

رئیس سابق دیوان محاسبات کشور گفت: ریاست دیوان محاسبات کار آسانی نیست اما در کنار کارمندان متخصص، معتقد و توانمند روزهای خوبی را برای خدمت در این عرصه داشتیم.

هدف دیوان محاسبات پیشگیری به جای مچ‌گیری بود

به گزارش خبرگزاری موج، مهرداد بذرپاش در آئین تکریم و معارفه رئیس کل دیوان محاسبات کشور  با بیان اینکه دو سال و نیم با همه فراز و فرودهای خود با صمیمیت و موفقیت در دیوان مشغول بودم، گفت: ریاست دیوان محاسبات کار آسانی نیست اما در کنار کارمندان متخصص، معتقد و توانمند روزهای خوبی را برای خدمت در این عرصه داشتیم.

این عضو کابینه سیزدهم در ادامه با بیان اینکه توفیقات دیوان جز با همکاری ارکان دیوان و صمیمیت و همدلی میان آنها ایجاد نمی شد، اظهار داشت: اتفاقات این دوران دو و نیم ساله به گونه ای بود که به لطف خدا رضایت نسبی رهبر معظم انقلاب را در پی داشت که این مدال افتخاری برای تک تک کارمندان دیوان است که رئیس مجلس، نمایندگان و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نیز بر آن صحه گذاشته و از حمایت خود فروگذار نکردند.

وی عنوان کرد: در این مدت تلاش کردیم نکات رئیس محترم مجلس را در خصوص مأموریت دیوان پیگیری کنیم که بعضا با رضایت ایشان همراه بود. اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نیز از امنای دیوان محسوب می شدند و ذره ای از حمایت از شما(کارمندان دیوان) و حقیر کم نگذاشتند و جز طی این مسیر نمی توان به اهداف دیوان رسید.

بذرپاش در ادامه گفت: ما شعار دیوان فناورانه -مردم پایه را پایه گذاری و سعی کردیم همه برنامه های خود را بر این اساس تنظیم کنیم. یکی از نقاط آسیب، پیش از این دوره این بود که تفریغ بودجه خارج از موعد خود داده می شد که توانستیم در نهایت ۶ ماه زودتر تفریغ را به مجلس تقدیم کنیم که این به دلیل تلاش های همکاران دیوان بود و دیوانِ به‌روز، جز با طی این مسیر ایجاد نمی شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از بخش های فناورانه شدن این بود که با سازمان بازرسی کل کشور بتوانیم ارتباط قوی برقرار کنیم. شورای هماهنگی دستگاه های نظارتی به سطحی از فعالیت رسید که مجلس و سازمان بازرسی در بالاترین سطح با ما همکاری کردند؛ همچنین با دادستان کل کشور و با هیأت های مستشاری توانستیم این مهم را محقق کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سامانه ۱۹۸ را با نگاهی مردم پایه راه اندازی کردیم، عنوان کرد: سازمانی با این قدمت باید تغییرات متفاوتی داشته باشد و با دستگاهی مثل یک دستگاه اجرایی که اکنون در آن فعالیت می کنم که عریض و طویل است، فرق دارد. در دیوان تلاش کردیم پیشگیری را به جای مچ گیری داشته باشیم. قوانین مربوط به هر دستگاهی را احصا کرده و به آنها می دادیم تا بدانند نقطه تمرکز ما چیست که این موضوع بسیار اثرگذار بود. ارائه گزارش های پنج بار در سال قطعا باعث می شود ایرادات و اشکالات کار اجرایی کاهش یابد.

بذرپاش در ادامه با بیان اینکه برخی اقدامات برای نخستین بار در دیوان محاسبات اتفاق افتاد، یادآور شد: کمتر از یک سوم هر برنامه توسعه در هر دوره اجرا می شود که حاکی از اشکالی در کار است در حالی که برای بررسی و تصویب آن بسیار زمان صرف شده است. مکانیزم نظارتی بر اجرای برنامه، هم اکنون مشخص نیست که از مجلس می خواهیم این نکته برطرف شود. برای مثال در بودجه می گوییم دیوان محاسبات مرجع نظارت است اما در برنامه می گوییم سازمان بازرسی است و در نهایت جای مشخصی وجود ندارد که این مسأله باید برطرف شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه کرد: تلاش کردیم اولویت ها در رسیدگی ها و تدوین گزارش ها در نظر گرفته شود که مهم ترین آن حسابرسی عملکرد است که همچنان از آن فاصله داریم. این مهم از سال ۱۳۸۰ در مجالس و دولت های مختلف مد نظر بود اما تلاش کردیم تا بالاخره نظارت بر دستگاه ها را به این بخش سمت و سو بدهیم.

وی در ادامه با اشاره به نهضت نظارت بر قیمت تمام شده کالا و خدمات، عنوان کرد: این کاری که آغاز کردیم باید ادامه یابد و از ضرورت‌های اصلی کشور است.

بذرپاش ادامه داد: با کشورهای عضو اکو در حوزه بین الملل به رقابت پرداختیم و یکی از فعال ترین هیئت ها در اجلاس برزیل بودیم که در طول سه روز حدود ۵۰ دیدار برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فشارهایی که به دلیل واگذاری ها روی دیوان بود، عنوان کرد: تحقیق و تفحص در این خصوص انجام دادیم تا حقی از کسی ضایع نشود. از سوی دیگر تلاش کردیم دیوان را در همه بخش های مجلس فعال کرده و ارتباط قوی با قوه مقننه داشته باشیم. امروز می توانیم با مشورت به نمایندگان در نظام تصمیم گیری کشور تأثیرگذار باشیم.

وی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی پنج ساله در دیوان ابراز داشت: سامانه نظارت الکترونیکی را به عنوان یکی از موضوعات مهم کاری پیگیری کردیم چرا که جمع آوری همه داده ها در قالب یک سامانه می تواند منجر به تولید گزارش های مناسب تر و دقیق تر به مجلس به عنوان مهم ترین ذینفع باشد.

بذرپاش ادامه داد: در حوزه فرهنگی، شورای عالی فرهنگی را راه اندازی کردیم. امروز این سکان را به دست دوست عزیز، آقای دستغیب می دهیم که فردی صبور، با همت و پرتلاش است و در مجلس نهم نیز که نماینده تهران بودم با ایشان به عنوان نماینده شیراز همکار بودیم که قطعاً پرتلاش تر از بنده و با روحیه همکاری بیش از بنده با مجلس، دیوان را به سطحی بالاتر از سطح فعلی برساند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه