English

دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی:

سردار سلیمانی نماد هویت ایرانی و اسلامی است/ مراسم سالگرد سردار دلها با شکوه برگزار می‌شود

دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید سلیمانی همیشه زنده است و امتداد داشته و خواهد داشت. او قهرمان ملی و جهان اسلام است. امروز ما به حاج قاسم مانند گذشته نیاز داریم، چراکه نماد هویت ایرانی و اسلامی است.

سردار سلیمانی نماد هویت ایرانی و اسلامی است/ مراسم سالگرد سردار دلها با شکوه برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، حمیدرضا مقدم‌فر دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در نشست خبری تشریح برنامه‌های این ستاد، ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت سالروز میلاد حضرت مسیح (ع) و آغاز سال جدید میلادی اظهار داشت: انقلاب اسلامی، انقلاب فاطمی بود و با تکیه بر معارف حضرت صدیقه طاهره (س) و آموزه‌های ایشان شکل گرفت و شکوفا شد. در ادوار مختلف و در دوران دفاع مقدس تکیه رزمندگان به آن حضرت بود. با دستان خالی توانستند در برابر دشمن تا دندان مسلح بایستند و پیروز بشوند. افتخار رزمندگان این بود که پشت لباس‌های خود نام حضرت زهرا (س) را می‌نوشتند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی افزود: شهید سلیمانی نیز با حضرت فاطمه (س) خیلی مأنوس بود. امسال برای سومین سال است که مراسم سالگرد شهادت وی همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود. خودش می‌گفت که "حضرت زهرا (س) برای ما و همه رزمندگان مادری کرده است". ایشان بسیار عاشق حضرت صدیقه طاهره (س) بود و مانند حضرت زهرا (س) که در راه حق و ولایت به شهادت رسید، در همین مسیر به شهادت رسید؛ شهادت حاج قاسم با تأسی از حضرت زهرا بود. او تا پایان عمر هم‌چون حضرت زهرا وفای‌به‌عهد و ولایت داشت و معتقد بود که رمز عاقبت‌به‌خیری پیروی و تکیه بر ولایت است.

دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: حاج قاسم عاقبت‌‌ به خیر شد؛ هرچند که شقی‌ترین اشقیا که ترامپ بود، ایشان را به شهادت رساند و دستور ترور داد. عاقبت‌به‌خیری نشانه‌هایی دارد. یکی از این نشانه‌ها، علاوه بر شهادت که اوج عاقبت‌به‌خیری است، این‌ بود که دل‌ها در ایران و دنیا متوجه سردار دل‌ها شد. یک نشانه دیگر این‌که در زمان تشییع پیکرش همه افراد از افکار و عقاید، مذاهب و اقوام مختلف حضور داشتند، اشک ریختند و او را بدرقه کردند.

 

شهید سلیمانی قهرمان ملی و جهان اسلام است

مقدم‌فر با یادآوری اینکه حاج قاسم به محور وحدت ملی تبدیل شد، خاطرنشان کرد: نشانه دیگر اینکه به‌خلاف تصور دشمن که خیال می‌کرد ترور حاج قاسم می‌تواند تمام‌کننده آرمان‌های او در محور مقاومت باشد، اما همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند شهید سلیمانی برای دشمنان خطرناک‌تر از حاج قاسم در دوران حیاتش شد. راه سردار سلیمانی همچنان امتداد دارد. شهادت حاج قاسم سندی بر حقانیت و نشانه‌ای برای حیات انقلاب اسلامی شد؛ او حجتی برای زنده بودن انقلاب اسلامی شد.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: حاج قاسم به تاریخ نپیوست و همیشه زنده است. او امتداد داشته و خواهد داشت. شهید سلیمانی قهرمان ملی و امت اسلام است و به الگویی برای تمام جوانان آزاداندیش و حق‌جو در تمام دنیا تبدیل شد. امروز ما به حاج قاسم مانند گذشته نیاز داریم، چراکه نماد هویت ایرانی و اسلامی است. او هم به دنبال اعتلای انقلاب اسلامی بود و هم اینکه ایران را حرم می‌دانست. حاج قاسم و همرزمان شهیدش به شهدای مدافع حرم معروف بودند، اما او ایران را هم حرم می‌دانست که اگر ایران آسیب می‌دید، خیلی از حرم‌ها آسیب می‌دید.

مقدم‌فر با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته پس از برگزاری دومین مراسم سالگرد فرمودند که «این محاسبه غلط آمریکا در دستگاه‌های محاسباتی‌شان ادامه دارد. اکنون نیز همین‌گونه است. اکنون هم درباره موضوعات گوناگون محاسبه‌ای می‌کنند، اما شکست می‌خورند. نمونه‌اش همین تازه باقی ماندن شهید عزیزمان شهید سلیمانی است. چه فکر می‌کردند و چه شد؟ آن‌ها فکر می‌کردند که با از بین بردن شهید سلیمانی، نهضت و حرکت عظیمی که او نماینده‌اش بود، خاموش خواهد شد، اما بیشتر شد. امسال در سالگرد دوم شهید سلیمانی این حرکت عظیم کار چه کسی بود؟ دست چه کسی بود؟ چه کسی می‌تواند ادعا کند این کار را من کردم و ما کردیم؟ جز کار قدرت الهی و دست قدرت الهی نبود.» خاطرنشان کرد: دل‌ها را خداوند متوجه سردار سلیمانی کرد و این را کسی نمی‌تواند بگوید من کردم. امسال و در سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی کارهایی را براساس عشق، علاقه و ارادت به حاج قاسم به‌همراه مردم انجام خواهیم داد. اما اصل اثرگذاری با خداوند و برکتی است که ایشان می‌دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های سومین سالگرد شهید سلیمانی اظهار داشت: ستاد بزرگداشت مردمی بوده و مردم کارها را انجام می‌دهند و از هر نهاد و دستگاهی هم قصد کمک داشته دارد، خواستیم به ظرفیت‌های مردمی برای انجام این مهم کمک کند.

 

حاج قاسم؛ «جان‌فدا»ی ملت ایران

دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: ما اخیرا برای انتخاب شعار سومین سالگرد فراخوان دادیم و از مردم، نخبگان، دانشگاهیان و حوزویان برای شعار امسال کمک خواستیم و در نهایت از بین پیشنهادات بسیاری که ارسال شد، "جان‌فدا" را انتخاب کردیم. با بررسی پیشنهادات و مطالعات در ادبیات و افکار و همچنین سیره و اندیشه‌ی حاج قاسم، به این شعار رسیدیم. تکیه‌گاه اصلی این شعار نیز در وصیت‌نامه ایشان آمده است "برادران و خواهران عزیز ایرانی من، مردم پر افتخار و سربلند که جان من و امثال من هزاران بار فدای شما باد." این شعار جهت‌گیری فعالیت‌ها را نشان خواهد داد.

مقدم‌فر اضافه کرد: در سه سال گذشته تلاش‌ها و محصولات فرهنگی و هنری تولید شده بود و امسال یک پرتال و سایت (soleimani.ir) اعلام کردیم تا مردم این محصولات را آن‌جا بارگذاری و همچنین مشاهده کنند. استقبال چشمگیری از این فراخوان صورت گرفت.

وی در ادامه به تبیین برنامه‌های سالگرد شهید سلیمانی که در چند سرفصل تقسیم‌بندی شده است، پرداخت و گفت: پویش‌های مردمی به‌مانند سال گذشته انجام خواهد گرفت و امسال هم مردم برنامه‌ریزی کرده و به ما اعلام کرده‌اند. این پویش‌ها فرهنگی و اجتماعی است که ثقل اصلی برنامه‌های امسال خواهد بود و دارای جنبه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی است. از دیگر پویش‌های معنوی می‌توان به ختم قرآن و حفظ سوره مبارکه «صف» به دلیل مفاهیمی که در آن است، اشاره کرد که مساجد اعلام آمادگی کرده‌اند.

دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: پویش‌های فرهنگی و هنری خوبی امسال صورت خواهد گرفت. شبکه یک سیما هرشب ساعت 19 الی 20 و سه نوبت 15 دقیقه‌ای در روز، پویش‌های مردمی را انعکاس می‌دهد.

مقدم‌فر اضافه کرد: پویش وصیت‌نامه‌خوانی، زیارت نیابتی، اهدای کتاب، پویش اجتماعی به‌رسم حاج قاسم برای گره‌گشایی از زندگی مردم با کمک‌های مومنانه برای نیازمندان، پویش "قاسم برای همه"، پویش «یک کار خوب» به نیت حاج قاسم ویژه دانشگاهیان، پویش‌های نذر خون و نذر نان را داریم که سال گذشته مردم در هزاران نانوایی یک تا چند روز نان مجانی توزیع کردند. حاج قاسم مدافع حرم بود، اما هرگاه حادثه‌ای همچون سیل و زلزله پیش می‌آمد به کمک مردم می‌شتافت.

وی در تشریح دیگر برنامه‌ها گفت: نذر رهایی و گلریزان برای زندانیان معسر و محکومان جرائم غیرعمد که بیش از پارسال انجام می‌گیرد. ارائه خدمات پزشکی رایگان در مناطق محروم، برپایی میز خدمت جهادی و اداری رایگان از سوی ادارات و مراکز و نهادها، نذر آموزش، نذر سلامت و توزیع اقلام پزشکی، نذر شادی و اهدای اسباب بازی تهیه‌شده توسط مردم و پویش شیفت ایثار را خواهیم داشت که کارگران در نظر دارند تا برای تولید بیشتر، یک شیفت اضافه‌تر مجانی به نیت حاج قاسم کار کنند.

 

 مراسم ملی بزرگداشت؛ عصر 13 دی‌ در مصلی تهران

دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به مراسمات و همایش‌های در نظرگرفته شده اشاره کرد و خاطرنشان داشت: مراسم‌های بسیاری پیش‌بینی شده است. مراسم ملی بزرگداشت شهید سلیمانی 13 دی ‌ماه (سالروز شهادت سردار سلیمانی) ساعت 14 در مصلی تهران با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان برگزار خواهد شد و یکی از مقامات عالی کشور سخنرانی خواهد کرد. برنامه‌های متنوعی برای برگزاری این مراسم پیش‌بینی شده است.

مقدم‌فر بیان کرد: پیش‌ نشست کنگره و همایش علمی تحت عنوان «قهرمان جهانی مقاومت» روز 14 دی‌ماه با حضور شخصیت‌های بین‌المللی در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. مدتی پیش در این رابطه فراخوانی اعلام شد و از علاقه‌مندان خواسته شد تا در هفت سرفصل آثار علمی و پژوهشی خود را ارسال کنند.

وی در ادامه سخنان خود به سایر برنامه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: کنگره بین‌المللی ادبیات مقاومت نیز برگزار می‌شود. برنامه‌های مفصلی نیز در استان کرمان برگزار خواهد شد. در استان‌های دیگر به خصوص استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی و قم که میزبان پیکر سردار شهید سلیمانی و همرزمانش بودند، نیز برنامه‌های ویژه‌ای اجرا می‌شود. مراسم تکریم و تجلیل از مادران شهدا در سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س)، یادواره شهدای ورزشکار و برنامه‌های معنوی دعای کمیل، دعای ندبه و عزاداری برگزار خواهد شد. هم‌چنین اجتماع بزرگ فرهنگیان و دانشجویان مراکز تربیت معلم در حرم حضرت امام(ره) را خواهیم داشت.

 

تقدیر از ورزشکاران وفادار به آرمان مقاومت

دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: مراسم بین‌المللی تقدیر از ورزشکاران وفادار به آرمان جبهه مقاومت با حضور ورزشکاران ایرانی و غیرایرانی که در میادین ورزشی در برابر نمایندگان رژیم صهیونیستی حضور پیدا نکردند و با آن‌ها مسابقه ندادند، روز هجدهم دی ماه برگزار می‌شود. این‌ها کسانی هستند که نسبت به جریان مقاومت، پایداری نشان دادند و به اشغالگری و کودک‌کشی رژیم صهیونیستی واکنش انجام دادند.

مقدم‌فر گفت: در حوزه قرآن امسال برنامه‌های مفصلی اجرا می‌شود. یادواره شهدای قرآنی با عنوان «سوره‌های سرخ» در فرهنگسرای بهمن برگزار خواهد شد. محافل انس با قرآن در بسیاری از استان‌ها و شهرها برگزار می‌شود. این مراسم از بیت حاج قاسم شروع می‌شود و در شهرها و حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت زینب (س)، حرم امام خمینی (ره) و... ادامه می‌یابد. کاروان‌های قرآنی نیز در استان‌های مختلف مراسم خواهند داشت. ضمن اینکه همایش «دختران حاج قاسم» در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی برگزار می‌شود. ارادتمندان حاج قاسم در آن مراسم اجتماع خواهند داشت.

وی عنوان کرد: همایش بررسی روند حقوقی و قضایی پرونده ترور حاج قاسم نیز خواهیم داشت. مراسم سخنرانی در تمام بقاع متبرکه، امام‌زاده‌ها، مساجد و حسینیه‌ها نیز برگزار می‌شود.

دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: رویداد هنری «جان‌فدا» در هفته‌ی گذشته به‌مدت سه روز تشکیل شد. این رویداد شاید یکی از بزرگترین رویدادهای در این ایام بود. حدود 250 نفر در حوزه‌های نقاشی، خطاطی، نگارگری، طراحی و... در حرم حضرت امام رضا (ع) در شهر مشهد کارگاهی تشکیل دادند و 250 اثر خلق کردند. این آثار بسیار فاخر و جذاب در رابطه با حاج قاسم در نمایشگاهی عرضه خواهند شد.

مقدم‌فر با بیان اینکه امسال ارکستر «نگین سلیمانی» در صدا وسیما اجرا می‌شود، افزود: مستندهای زیادی در این سه سال برای ایشان ساخته شده و مستندهایی همچون «بوکمال» روایت آزادسازی بوکمال و نقش سردار سلیمانی، «محافظان» روایت محافظان سردار سلیمانی از شخصیت ایشان، مستند شش قسمتی در مورد کمک‌رسانی‌های حاج قاسم در حوادث طبیعی و... برای اولین بار در دهه مقاومت پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: نمایش میدانی و سرودهای بسیار زیادی اکران خواهد شد؛ در بوستان ولایت تهران از کودکی تا تشییع حاج قاسم به نمایش گذاشته خواهد شد. این نمایش میدانی از چند روز دیگر آغاز می‌شود. ضمنا در تالار وحدت سرود «روایت سرباز» اجرا می‌شود. سرودهای بسیاری در قالب یک فراخوان ساخته شده است. از برگزیدگان نیز با برگزار مراسمی در روز 11 دی در تالار وحدت تجلیل می‌شود. سلسله نمایش‌های هنری همچون «پرواز با بال سوخته» و «نذر عباس» در تئاتر شهر اجرا می‌شود. سرودهای خیابانی در نقاط مختلف شهرها، برگزاری محافل شعر به صورت متکثر همچون «عقیق سرخ» و شب شعر مقاومت در برج آزادی را خواهیم داشت.

دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی یادآور شد: ما از متولیان رویدادها خواسته‌ایم تا به‌صورت مستقل نشست خبری برگزار کرده و جزئیات برنامه‌هایشان را اطلاع‌رسانی کنند.

مقدم‌فر بیان کرد: همانند سال گذشته، امسال نیز کاروان فرهنگی و هنری «حبیب» در استان‌ها را خواهیم داشت. این کاروان استان به استان حرکت خواهد کرد و در هر استان به اجرای برنامه‌های متنوعی می‌پردازد. تاکنون این کاروان در پنج استان حضور یافته و تا پایان در تمامی استان‌های حضور می‌یابد. برپایی موکب‌های فرهنگی و اهدای اقلام فرهنگی نیز خواهیم داشت. مردم برای برپایی مواکب در کرمان و سایر شهرها برنامه‌ریزی کرده‌اند. سال گذشته بیش از 100 موکب در کنار گلزار شهدای کرمان برپا شد که پیش‌بینی می‌شود امسال ده برابر شود. فضای بزرگی نیز برای این اقدام مهیا شده است.

 

برگزاری بزرگداشت در کشورهای مقاومت

مقدم‌فر اضافه کرد: در کشورهای مقاومت از جمله سوریه و لبنان برنامه‌های مختلفی اجرا خواهد شد. در بیروت نمایش میدانی در مورد زندگی حاج قاسم اجرا می‌شود. یک سمفونی به زبان عربی هم در بیروت اجرا می‌شود. هم‌چنین قسمتی از موزه «ملیتا» که با حاج قاسم پیوند خورده در جنوب لبنان افتتاح می‌شود. لوازم و بخشی از آثار حاج قاسم در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد. اهل تسنن و شیعیان و اقوام مختلف در لبنان و سوریه برنامه‌هایی برگزار می‌کنند.

وی افزود: در عراق برنامه ویژه‌ای برگزار خواهد شد؛ چرا که ابومهدی المهندس یار و همرزم حاج قاسم که همراه با هم به شهادت رسیدند، عراقی بود. سال گذشته در لحظه شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس مراسمی در فرودگاه بغداد برگزار شد و باحضور گسترده مردم در آن نیمه شب حماسه‌ای رقم خورد و دنیا را متعجب کرد. امسال نیز بنابر خبری که به ما رسیده پیش‌بینی شده که این مراسم برگزار و جمعیت بسیار بیشتری در فرودگاه بغداد حضور یابند. همچنین سال گذشته صدها عشیره برای این دو شهید مراسم برگزار کردند که امسال هم به صورت میدانی و در محیط‌های فرهنگی، مساجد و... برنامه دارند. مراسم‌های ویژه‌ای با عنوان تجلیل از شهدای مقاومت نیز در مدارس عراق پیش‌بینی شده است. بانوان عراقی هم مراسم‌هایی برگزار می‌کنند. هم‌چنین در کشور یمن راهپیمایی و اجتماع بزرگی به یاد حاج قاسم و شهدای همراه وی شاهد خواهیم بود. در کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، روسیه، اروپا و حتی آمریکا که قاتل حاج قاسم در آنجاست هم مردم برنامه‌هایی برگزار خواهند کرد. از برگزاری شب شعر، نمایشگاه عکس، پخش فیلم و مستند و... گرفته تا برگزاری مراسم در مساجد و کلیساها و جشنواره‌های هنری.

دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص پیگیری حقوقی پرونده ترور سردار سلیمانی اظهار داشت: ما از مجامع بین‌ المللی تأسف و تاثر داریم که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند و با کوچکترین اخبار موهومی نسبت به جمهوری اسلامی ایران موضع‌گیری دارند، اما نسبت به یک ترور که یک کشور رسماً آن را پذیرفت و در یک کشور میهمان صورت گرفت در سکوت کامل هستند و هیچ اقدامی نکردند. این‌ها باید در آینده تاریخ بشریت پاسخگو باشند. وجدان‌های بیدار در بین مردم حواس‌شان به این سکوت است. اکنون هم آن‌ها بنا دارند به هر طریقی ادعای حقوقی و تلاش‌های ما را نپذیرند. اما آن‌ها بدانند که افکار عمومی دنیا هم ترامپ را محاکمه کرد و هم درباره او داوری و قضاوت کرد. آن‌ها خودشان هم می‌دانند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه