English

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

در پیشرفت علوم و فنون هسته‌ای به صورت شتاب‌دهنده حرکت می‌کنیم

محمد اسلامی در مراسم افتتاح و بهره‌برداری مرکز گامانایف که با حضور بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجتمع بیمارستانی یاس برگزار شد، بیان کرد: ایرانی‌ها همواره مولد علم بوده‌اند و در زمینه علوم و دانش پیشرو و پیشتاز هستند.

در پیشرفت علوم و فنون هسته‌ای به صورت شتاب‌دهنده حرکت می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری موج، محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: در سازمان انرژی اتمی سعی کرده‌ایم در پیشرفت علوم و فنون هسته‌ای به صورت شتاب‌دهنده حرکت کنیم و با اقدامات راهبردی به نتایج مهم دست یابیم.

اسلامی گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سعی کردند که پیشتازی ایرانیان در زمینه علوم و دانش را تحت تاثیر قرار دهند و خودباختگی را جایگزین آن کنند و با از بین بردن باورها، زمینه‌ای فراهم سازند تا احساس کنیم که باید پیرو باشیم.
وی افزود: به لطف انقلاب اسلامی این باور دوباره در میان آحاد جامعه زنده شد که از سلطه‌پذیری فاصله بگیریم و اکنون تمام دعواها و جنجال‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به همین دلیل است.
اسلامی خاطرنشان کرد: ما خود را باور کرده‌ایم و بر اساس اهداف ملی حرکت می‌کنیم، سازمان انرژی اتمی ایران افتخار دارد که تاثیرگذار بوده و توانایی قابلیت‌سازی را در اختیار دارد و در راه پیشرفت کشور و اقدامات نتیجه‌بخش حرکت می‌کند.
وی ادامه داد: اکنون شرایطی فراهم کرده‌ایم که یک میلیون بیمار می‌توانند از داروهای تولید شده توسط سازمان انرژی اتمی ایران استفاده کنند؛ تنها یک شرکت در زمینه تولید رادیو دارو وجود دارد که آن را تحریم‌ کرده‌اند که اگر این فناوری را در اختیار نداشتیم برای درمان بیماران با مشکلات فراوان مواجه می‌شدیم؛ خوشبختانه اکنون قابلیت تولید رادیو داروها، سامانه‌های پرتودهی و ... را داریم.
معاون رییس‌جمهور گفت: تا پیش از دستیابی به چنین قابلیت‌هایی در حوزه پزشکی بخشی از بیماران ناچار بودند برای درمان به خارج از کشور سفر کنند اما اکنون توانسته‌ایم گام‌هایی بلندی در این زمینه برداریم.
وی تاکید کرد: در سازمان انرژی اتمی سعی کرده‌ایم در زمینه پیشرفت علوم و فنون هسته‌ای به صورت شتاب‌دهنده حرکت کنیم و با اقدامات راهبردی به نتایج مهم دست یابیم.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به قطب تولید داروهایی بر مبنای دوتره خواهیم شد که این داروها جایگزین بسیار مناسبی برای داروهایی شیمیایی محسوب می‌شوند و نسبت به آنها کمترین عوارض را دارا هستند.
وی گفت: بنده و همکارانم به عنوان سرباز در خدمت مردم هستیم و برای پیشرفت‌ علوم و فنون هسته‌ای تلاش می‌کنیم.
اسلامی اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در فرایند قابلیت‌سازی برای بخش پزشکی کشور، تمرکز خود را برروی تولید رادیو داروهای تشخیصی گذاشته و در مسیر تولید داروهای ویژه تشخیص‌های دقیق‌تر حرکت می‌کنیم و توجه ویژه‌ای به بخش درمانی در این حوزه داشته‌ایم. امیدواریم با روش‌های جدید و فناوری هسته‌ای بتوانیم فقط سلول‌های آسیب‌دیده را تحت تاثیر قرار دهیم و در این میان اقدامات خود را بر نداشتن اثرات جانبی بر سایر سلول‌ها متمرکز کرده‌ایم؛ به‌حمدالله اکنون شاهد هستیم این دستاوردها توسط جامعه و بیماران قابل بهره‌برداری است.  
وی تصریح کرد: گام دیگر مهمی که در حوزه اشعه گاما صورت گرفته این است که برای بخش محصولات غذایی و کشاورزی سامانه‌ای طراحی شده که با پرتودهی اشعه گاما میکروب‌ها، قارچ‌ها، باقی‌مانده سموم و ... از بین می‌رود؛ همچنین گام تکمیلی دیگری برداشته‌ایم که شامل ساخت سامانه شتاب‌دهندهای خطی بومی است که توسط یک شبکه دانش‌بنیان آغاز شده و به زودی نخستین نمونه‌های آن رونمایی خواهد شد و نیز با تفاهمی که با وزیر بهداشت و درمان انجام داده‌ایم؛ قابلیت رساندن این سامانه را به مرحله بهره‌برداری و تجهیز مراکز پزشکی در اختیار داریم که گام بزرگی محسوب می‌شود.
وی درباره تامین «سورس دستگاه قبلی موجود در کشور» و تولید سورس برای فعالیت دستگاه توضیح داد: نکته مهم؛ بحث تولید کبالت ۶۰ است که به دنبال قابلیت‌سازی در عرصه داخلی هستیم و شرایط گوناگونی برای تامین آن وجود دارد البته در این راه شاهد مزاحمت‌های بی‌شمار از سوی جریان استکبار هستیم و امیدواریم با سرمایه‌گذاری‌هاو نیز برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بتوانیم خدمات‌رسانی کنیم؛ باید توجه داشت که کشور به دستگاه گامانایف احتیاج دارد و امید است بتوانیم در گام‌های مقدماتی سورس مورد نیاز آن را در داخل تامین کرده و در اختیار مراکز قرار دهیم.


کاهش چشمگیر هزینه درمان بیماران با دستگاه گامانایف

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه با حضور مهندس اسلامی، فعالیت‌های بسیار خوبی در سازمان انرژی اتمی ایران انجام شده و اکنون شاهد تولید رادیو داروهای مختلف هستیم و امید است در آینده نزدیک نیز شاهد موفقیت‌ها فراوان این سازمان در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه پزشکی باشیم.
وی تصریح کرد: گام‌های اساسی در زمینه بهداشت و درمان برداشته‌ایم و جمهوری اسلامی ایران اکنون جزو موفق‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای منطقه در حوزه سلامت محسوب می‌شود.
عین‌اللهی درباره مرکز گامانایف مجتمع بیمارستانی یاس توضیح داد: امروز شاهد کار بسیار ارزنده‌ای هستیم و مرکز گامانایف با هدف خدمات‌رسانی به هموطنان افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی درباره کاربرد دستگاه گامانایف افزود: دستگاه بسیار پیشرفته گامانایف برای درمان بسیاری از بیماری‌های حوزه مغز و برخی تومورها استفاده می‌شود.
وزیر بهداشت گفت: امروز در علوم پزشکی، درمان‌ها از حوزه دارویی به حوزه‌های غیردارویی در حال تبدیل شدن است، به‌طوری که بسیاری از بیماری‌ها نیاز به درمان دارویی نداشته و از روش‌های بسیار پیشرفته برای درمان آنها استفاده می‌شود؛‌ دستگاه گامانایف جزو این موارد است که با استفاده از تابش اشعه به تومور و یا ضایعه‌ای که در مغز وجود دارد؛ آن را درمان می‌کنند؛ این دستگاه جزو  پیشرفته‌ترین دستگاه‌های موجود در دنیا بوده و نخستین دستگاه پیشرفته‌ای است که در دانشگاه علوم پزشکی تهران، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: این مرکز را باید جزو پروژه‌های ملی به‌شمار آورد و همه بیماران از سراسر کشور و نیز همکاری‌های سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی نظیر شهید بهشتی، ایران و تهران می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.
وزیر بهداشت و درمان گفت: تا پیش از افتتاح این مرکز و به‌کارگیری این دستگاه، بیماران ناچار بودند برای درمان به خارج از کشور سفر کرده و هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی را متحمل شوند اما خوشبختانه اکنون درمان با این دستگاه با هزینه ۵۰ میلیون تومان؛ یعنی یک دهم قبل امکان‌پذیر است و  امیدوارم بیمه‌ها بتوانند هزینه‌های درمان با دستگاه گامانایف را به‌طور کامل پوشش دهند.
عین‌الهی از رییس سازمان انرژی اتمی و دانشمندان و کارکنان این سازمان تشکر کرد و گفت: سازمان انرژی اتمی ایران در عرصه سلامت فعالیت‌های بسیار خوبی انجام می‌دهد و امید است در آینده نزدیک شاهد تولید داخلی این دستگاه‌ و لوازم مورد نیاز آن باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه