English

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه:

موانع برای پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر دریای سیاه رفع شده است

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به پیگیری‌ها درخصوص حمل و نقل ناوگان دریایی کشورمان در دریای سیاه، گفت که با پیگیری‌های انجام شده، موانع رفع شد و کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران می‌توانند در بنادر دریای سیاه پهلو بگیرند و بارگیری انجام دهند.

موانع برای پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر دریای سیاه رفع شده است

به گزارش خبرگزاری موج، مهدی صفری امروز در همایش تجاری ایران و روسیه که با حضور رؤسای اتاق‌های مشترک دو کشور و فعالان اقتصادی برگزار شد، با اشاره به ملاقات‌های مسؤولان دو کشور ایران و روسیه در سطوح بالا اظهار داشت:‌‌ رؤسای جمهور ایران و روسیه با یکدیگر دیدار داشته‌اند و در این دیدار استراتژی‌هایی در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجاری مطرح و با یکدیگر توافق کردند.

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه گفت: معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان با نخست‌وزیر روسیه در ماه‌های گذشته در مسکو ملاقات داشت‌ و در این ملاقات موارد تجاری و اقتصادی مرور شد؛ به غیر از این ملاقات‌ها، سفرهای مکرر سفیر وزیر انرژی ایران به روسیه و همچنین سفر وزرای راه، کشاورزی و صنعت و معدن تجارت به روسیه زمینه‌ همکاری‌های تجاری مختلفی را بین دو کشور فراهم آورده است.

صفری بیان داشت:‌ بنابراین الان به اینجا رسیده‌ایم که باید از این سفرها و توافقات نتایج قابل لمسی را داشته باشیم.

وی بیان داشت:‌ در کنار کار تجارت، حمل و نقل بسیار مهم است و شاید بیش از 10 جلسه چندجانبه برای حل مسائل تعرفه‌ای عبور در زمینه راه‌آهن انجام شده به طوری که اخیرا موفق شدیم تعرفه‌های راه‌آهن از روسیه به قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران را یکسان کنیم.

صفری درباره حمل و نقل دریایی در خزر و دریای سیاه بیان داشت:‌ خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، موانع رفع شده است و کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در بنادر دریای سیاه پهلو بگیرند و کار بارگیری را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در دریای‌خزر نیز با محدودیت‌هایی مواجه بودیم، افزود: طرف‌های روسی و ایرانی اقدام عاجلی در اینباره انجام نداده‌اند اما به طور موقت کشتی‌هایی خریداری شده و برخی از این کشتی‌ها نیز فعال شده و بخش خصوصی نیز مشغول خریدن کشتی در دریای خزر است.

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ‌در مورد خطوط هوایی ارتباطات نامحدود است و ماهانه 60 تا 80 پرواز بین دو کشور انجام می‌شود، در زمینه حمل و نقل جاده‌ای هم توافقات خوبی بین ایران ـ روسیه ـ آذربایجان و همچنین بین ایران ـ روسیه ـ قزاقستان ـ  ازبکستان انجام شده است.

صفری با اشاره به اهمیت گمرک گفت: در حال حاضر بین ایران، روسیه و آذربایجان گمرک بندری راه‌اندازی شده است اما در 10 روز گذشته شاهد مشکلی بودیم به طوری که یک قطار 45 کیلومتری بین جمهوری آذربایجان و روسیه شکل گرفت که ضایعات زیادی به همراه داشت اما با پیگیری‌های دوجانبه و سفر اخیر هیأت روسیه و مشاور پوتین و پیگیری‌های معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان این مسأله حل شد و دوباره راه‌اندازی صورت گرفت.

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در امر تجارت، گمرک و حمل و نقل حائز اهمیت است بیان داشت:‌ اگر این دو فاکتور درست نباشد کار تجارت به بن‌بست می‌خورد.

وی با اشاره به پیشنهاد به پلمپ الکترونیکی کامیون‌ها گفت: به گمرک روسیه پیشنهاد داده‌ایم تا کامیون‌هایی که از ایران به سمت روسیه می‌روند پلمپ الکترونیکی شوند‌، فعلا گمرک روسیه این مسأله را قبول کرده است بنابراین در صورت اجرایی شدن این موضوع یک مسیر آرام در جهت تجارت بین دو کشور خواهیم داشت.

وی بیان داشت: بین بانک‌های مرکزی و بانک‌های خصوصی دو کشور توافقات خوبی انجام شده است.

صفری با ابراز امیدواری برای توسعه روابط تجاری دو کشور اظهار داشت: رئیس‌جمهور دو کشور به یکدیگر قول داده‌اند تا روابط تجاری ایران و روسیه به 5 میلیارد دلار افزایش یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه