English

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی:

عده‌ای از بیرون برای تشنج در دانشگاه شریف ماموریت داشتند

ترقی گفت: اگر عواملی در درون دانشجویان نفوذ کرده باشند تا آنها را به ساختارشکنی و رفتارهای خشونت آمیز تشویق کنند کار از دست مدیریت دانشگاه خارج می‌شود و فضای علمی دانشگاه به سمت خشونت، تخریب و ساختارشکنی کشیده می‌شود.

عده‌ای از بیرون برای تشنج در دانشگاه شریف ماموریت داشتند

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، درباره اینکه کدام نهاد یا مرجعی مسئول رسیدگی به حوادث پیش آمده در دانشگاه صنعتی شریف است گفت: به طور طبیعی در چنین مسائلی مدیریت دانشگاه، نهاد رهبری و معاونت فرهنگی مسئول هستند و باید مشکلات دانشگاه را حل کنند. آنچه در دانشگاه فردوسی مشهد صورت گرفت می‌تواند الگوی مناسبی باشد. در آنجا دانشجویان با دیدگاه‌های مختلف تجمع کردند و شعارهای متنوعی درباره مسائل جاری سر می‌دادند. مدیریت دانشگاه و نهاد رهبری همه این مجموعه را کنار هم گذاشتند و یک کرسی آزاداندیشی در همان حین تجمع ایجاد کردند و یک گفتگوی منطقی میان طرفین شکل گرفت و بعد هم بدون هیچ تنشی آن تجمع به پایان رسید. بنابراین به نظر می‌رسد این یک کار مدیریتی است که خود مسوولان دانشگاه می‌توانند مشکل را حل کنند تا دیگر نیازی به دخالت از بیرون نباشد.

وی درپاسخ به اینکه آیا عدم مدیریت صحیح از سوی مسوولان دانشگاه شریف به این حوادث دامن زده اذعان کرد: نمی‌توان اینطور گفت که مدیریت دانشگاه عامل بروز این تشنج بوده است. از دانشگاهیان و دانشجویان انتظار می‌رود در بیان انتظاراتشان و کیفیت طرح مسائل از منطق برخوردار باشند نه اینکه با پیروی از احساسات به دنبال اغتشاش و ساختارشکنی بروند. ولی اگر عواملی در درون دانشجویان نفوذ کرده باشند تا آنها را به ساختارشکنی و رفتارهای خشونت آمیز تشویق کنند کار از دست مدیریت دانشگاه خارج می‌شود و فضای علمی دانشگاه به سمت خشونت، تخریب و ساختارشکنی کشیده می‌شود.

ترقی درواکنش به اینکه درباره حضور و دخالت لباس شخصی‌ها و برخوردشان با دانشجویان دانشگاه شریف کدام مرجع یا نهادی مسوول رسیدگی خواهد بود گفت: من اطلاعی از این مساله ندارم که بخواهم قضاوت کنم آیا چنین ادعایی درست هست یا خیر.  

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی درباره اینکه آیا ضرورت دارد مجلس به نحوه برخورد وزیر علوم با دانشجویان دانشگاه شریف وارد شود گفت: این نوع مسائل چیزی نیست که مجلس بخواهد به آن ورود پیدا کند. روز گذشته 22 دانشگاه در سطح کشور شاهد تجمعاتی بوده و روز قبل از آن هم در 65 دانشگاه تجمعاتی انجام شده است. حالا اینکه از میان این تعداد فقط در یک مورد تشنجاتی پیش آمده نشانه پیشرفت کار وزارت علوم است. درواقع وزارتخانه علوم درحال بردن فضای دانشگاه به سمت آرامش است.

وی درمورد اینکه چرا فقط دانشگاه شریف با چنین تشنج هایی روبرو شده تصریح کرد: فکر نمی کنم نحوه مدیریت این دانشگاه عامل بروز این حوادث بوده باشد. چون درحال حاضر دانشگاه شریف دارای بهترین مدیریت در سطح دانشگاه های کشور است. این دانشگاه دارای یک مدیریت جوان و منطقی است. اما باید در نظر بگیریم دانشگاه شریف دارای جایگاه بالایی در سطح بین الملل است. آن کسانی که به این دانشگاه می‌آیند و دست به آن تخریب‌ها می‌زنند قطعا ماموریت دارند تا موقعیت این دانشگاه را تضعیف کنند. همین افراد هستند که دست به تشنج می‌زنند و باید شناسایی شوند.

ترقی در پاسخ به اینکه تجربه‌های گذشته‌ای که از حوادث کوی دانشگاه به جا مانده چه کمکی به برون‌رفت از مشکلات کنونی می‌تواند بکند گفت: متاسفانه در دولت‌های گذشته هیچ‌کس به توصیه‌های مقام معظم رهبری توجه نکرد. تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها راه‌حل این نوع تعارضات است. مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند که این کرسی‌ها تشکیل شود و دانشجویان پیرامون این مسائل بحث و تبادل نظر بکنند و جلوی بیان نظراتشان گرفته نشود. اما وقتی به این توصیه عمل نمی‌شود نتیجه‌اش همین می‌شود که عده‌ای ناآگاهانه تحت تاثیر فضای بیرونی قرار می‌گیرند. و چون پاسخی برای آن ادعاها پیدا نمی‌کنند با اغتشاشات همراهی می‎کنند. محیط دانشگاه یک محیط علمی و کارشناسی است و باید این محیط حفظ شود و اجازه داده نشود فضای منطق و کارشناسی به فضای احساس و تهییج تبدیل شود. لازمه کار توجه به توصیه‌هایی است که مقام معظم رهبری در این باره داشته‌اند. متاسفانه دولت‌های قبلی صورت مساله را پاک کرده‌اند و فضای دانشگاه غیر سیاسی شده و در نتیجه‌ شاهد تعمیق اختلافات و شکاف‌ها هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه