English

یک کارشناس روابط بین الملل:

پوتین برای الحاق چهار استان اوکراین به خاک روسیه نیازی به تاییدیه ناتو ندارد/ روس‌ها به هدف اصلی در جنگ دست پیدا کردند

نجفی گفت: به احتمال زیاد آمریکایی‌ها خط لوله نورد استریم یک و دو را منهدم کرده‌اند تا مساله خرید گاز اروپا از روسیه برای همیشه منتفی شود.

پوتین برای الحاق چهار استان اوکراین به خاک روسیه نیازی به تاییدیه ناتو ندارد/ روس‌ها به هدف اصلی در جنگ دست پیدا کردند

محمدپارسا نجفی کارشناس روابط بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، درباره ارزیابی‌اش از پیوستن چهار منطقه اوکراین به روسیه علی رغم مخالفت ناتو گفت: برای پیوستن یک استان یا منطقه به کشوری یا ادغام دو کشور یا جدا شدن استانی از یک کشور نیازی به تاییدیه یا به رسمیت شناخته شدن از سوی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیست. اما این اقدام روسیه دارای چند معناست. اول اینکه اگر حمله‌ای به این مناطق (استان‌های خرسون، لوکروژیا، لوهانسک و دونتسک) صورت بگیرد به معنای حمله به خاک اصلی روسیه است. نکته دوم اینکه روسیه هرگز از این مناطقی که به دست آورده عقب‌نشینی نمی‌کند و حفاظت از این مناطق با منافع ملی و امنیت ملی روسیه در ارتباط است. بنابراین پیامی که به غرب فرستاده می‌شود این است که نباید برای خارج کردن روسیه از این مناطق تلاش کنند. نکته آخر هم اینکه روس‌ها این پیام را به غرب می‌رسانند که ما در جنگ جدی هستیم و اقدامات بعدی را با قدرت بیشتری انجام می‌دهیم. این مساله می‌تواند برای غرب خطرناک باشد.

وی در واکنش به اینکه آیا با توجه به پافشاری روسیه برای الحاق مناطق تصرف شده، خط و نشان بایدن برای پوتین و اعمال تحریم‌های جدید به معنای شروع مرحله جدیدی از جنگ و افزایش تنش‌ها با غرب است گفت:درگیری بین آمریکا و ناتو از یک طرف و روسیه از طرف دیگر اتفاقی است که رخ داده است. اوج این درگیری را در روزهای بعد از الحاق این چهار استان به روسیه دیدیم. منظورم انفجار دو خط لوله زیرِ دریایی نورد استریم یک و دو است. البته هر یک از طرفین دیگری را به انجام این انفجار متهم می‌کنند. اما به احتمال زیاد آمریکایی‌ها این دو خط لوله را منهدم کرده‌اند تا مساله خرید گاز اروپا از روسیه برای همیشه منتفی شود. این مساله برای روسیه اهمیت بسیار زیادی دارد. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند کار را برای روسیه یکسره کنند و یک درگیری جدی در اروپا ایجاد کنند. این مساله منفعت زیادی برای آمریکایی‌ها دارد که در اروپا درگیری جدی اتفاق بیفتد. اما متاسفانه اروپایی‌ها همچنان از آمریکا تبعیت می‌کنند.

نجفی خاطرنشان کرد: یکی از تلاش‌های آمریکا هم فراهم کردن امکان صدور منابع گازی خودش به صورت گاز ال‌ان‌جی یا همان گاز مایع تحت فشار به اروپاست تا درآمد سرشار روس‌ها از فروش گاز ارزان به اروپا از طریق خط لوله را برای همیشه تمام کنند. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند روس‌ها مثل همیشه عقب خواهند رفت یا اقدامی جدی بر علیه ایالات‌متحده انجام نمی‌دهند. اما پیام پوتین در سخنرانی اخیرش در میدان سرخ مسکو این بود که روس‌ها در این مساله جدی هستند و پاسخ اقدام اخیر آمریکا را خواهند داد. این مساله باعث می‌شود تا جنگ به منطقه‌ای فراتر از اوکراین گسترش پیدا کند. چرا که خطوط لوله نورد استریم یک و دو در دریای بالتیک قرار دارد که بخشی از آن در آب‌های آزاد و بخشی هم در کشورهای عضو ناتو استقرار دارد. این خطوط لوله امنیت و منافع ملی و به نوعی حیثیت وجودی روسیه را شامل می‌شود و آمریکایی‌ها هم دقیقا به همین حمله کردند. حالا اقدام متقابل روسیه می‌تواند نابود کردن خطوط اینترنت بین اروپا و آمریکای شمالی در اقیانوس اطلس باشد که تاثیر زیادی روی اقتصاد آمریکا و اروپا خواهد داشت.

وی تصریح کرد: درباره تحریم آمریکا و متحدانش چهارهزار تحریم را علیه روسیه اعمال کرده‌اند که برخی از آنها در دنیا بی نظیر است. البته روس‌ها به این تحریم‌ها اعتنا نکرده و برنامه‌های از پیش طراحی شده را ادامه داده‌اند. نکته مهم اینکه درآمد اصلی روسیه از صادرات گاز و نفت در شش ماه گذشته در مقایسه با سال‌های قبل افزایش داشته است. این نشان می‌دهد روس‌ها با برنامه‌ریزی مشغول اقدام هستند. نکته مهم دیگر اینکه پوتین سه عنصر زمان، هزینه و تلفات را در جنگ اوکراین به نفع روسیه و علیه اوکراین و متحدانش تغییر داده است. یعنی هرچقدر زمان می‌گذرد شرایط به نفع روسیه و علیه غربی‌ها تغییر می‌کند. یکی از این موارد به نزدیک شدن ماه‌های سرد سال در اروپا بر می‌گردد که این مساله می‌تواند مقاومت اروپایی‌ها بر علیه روسیه را بشکند. مساله فقط انتقال نفت یا گاز نیست بلکه هزینه‌ها در خود ایالات متحده هم افزایش پیدا کرده و تورم هشت یا نه درصدی و حتی احتمال تورم دو رقمی در ایالات متحده وجود داردکه فشار زیادی را بر مردم امریکا وارد می‌کند که می‌تواند یک برگ برنده برای روس‌ها باشد که اختلاف و درگیری را به داخل آمریکا بکشاند. آمریکایی‌ها برای فرار از این چاهی که خودشان کنده‌اند اقداماتی را علیه روس‌ها در پیش گرفته‌اند. حمله به خاک اصلی روسیه، حمله به کریمه در ماههای گذشته، تهدید نیروگاه اتمی بسیار بزرگ زاکروژیا و در نهایت منهدم کردن خطوط لوله نورد استریم یک و دو از جمله اقدامات متقابل آمریکاست.

نجفی درباره وجود اخبار ضد و نقیض مربوط به مخالفت یا موافقت آمریکا برای پیوستن اوکراین به ناتو و ادعای دبیر کل ناتو مبنی بر شکست پوتین در رسیدن به اهداف استراتژیک اظهار کرد: از زمستان سال قبل و از ابتدای شروع جنگ هدف روس‌ها این نبود که کل اوکراین را تصرف کنند یا مثلا پایتخت را به اشغال دربیاورند. بنابراین هدف اصلی روسیه را باید دقیق در نظر بگیریم. روس ها دو هدف اساسی داشتند. یکی اینکه با فاشیست‌ها گردان‌های نئونازی مشهور به آزو مقابله کنند و خطر حمله به شبه جزیره کریمه و در عین حال مردم روس تبار دو استان لوهانس و دونتسک یا همان منطقه دونباس را برای همیشه این خطر را برطرف کنند. روس‌ها به این هدف دست پیدا کردند چون هم استان لوهانس و بخش اعظم دونتسک را تصرف کردند و هم اینکه نیروهای اوکراینی را از استان‌های خرسون و زاکروژیا که مشرف بر شبه جزیره کریمه هستند بیرون راندند. با این کار امنیت کریمه را به صورت زمینی و تاحد زیادی دریایی و هوایی تامین کردند.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه این پیام به روس‌تبارهای اوکراینی که یک پنجم جمعیت اوکراین را شامل می‌شوند داده شد که روسیه از آنها حمایت می‌کند. از سال 2014 تا سال گذشته حدود هشت سال دولت روسیه نظاره‌گر جنایات دولت اوکراین علیه روس تبارها در مناطق روس‌نشین اوکراین بود. روس تبارها به خاطر زبان و لهجه روسی آماج حملات فاشیست‌های اوکراینی قرار داشتند و تقاضای مداخله دولت روسیه را مطرح می‌کردند.  اما دولت روسیه هشت سال این وضعیت را تحمل کرد. آمارهای مختلفی از کشتار مردم روس تبار شرق اوکراین طی 8 سال گذشته در دست است که بین 16 تا 30 هزار نفر را نشان می‌دهد. این آمار از طریق افکار عمومی فشار زیادی را به دولت روسیه وارد کرد تا دست به اقدامی بزند. بنابراین روس‌ها به هدف اصلی در این جنگ دست پیدا کرده‌اند.

نجفی با بیان اینکه ادعای ناتو مبنی بر اینکه روس‌ها در اهدافشان شکست خورده‌اند یک تبلیغات پیش پا افتاده است گفت: آنها باید روشن کنند منظورشان کدام هدف بوده که روس‌ها به آن دست نیافته‌اند. اگر منظور عقب‌نشینی روس‌ها از فرودگاه‌های اطراف کی‌یف باشد که اشغال شهر کی‌یف هدف روس‌ها نبوده بلکه دنبال اعمال فشار بر دولت اوکراین بودند. این پروژه دقیقا مشابه حمله روسیه به گرجستان در سال 2008 بود که به صورت گازانبری برای تحت فشار قرار دادن دولت متخاصم گرجستان تفلیس را به محاصره درآوردند  تا آن دولت به خواست روس‌ها تن بدهد و پرونده پیوستن گرجستان به ناتو بسته و دو منطقه آبخازیا و اوسطیای جنوبی از خاک گرجستان خارج شده و دولت ساکاشویلی سقوط کند. این هدف در گرجستان از طریق تاکتیک حمله گازانبری به نتیجه رسید. اما این تاکتیک در جنگ اوکراین حمله به شهر کی‌یف در ابتدا شکست خورد. ولی هدف روس‌ها از این حمله تنها تحت فشار گذاشتن دولت اوکراین بود. بخشی از هدف که مجبور کردن دولت اوکراین برای تن دادن به خواسته‌های روسیه بود شکست خورد. چرا که اولا دولت‌های غربی سلاح‌های زیادی را به اوکراین منتقل کرده بودند و دوم اینکه در زمان سرما باتلاق‌های اطراف شهر کی‌یف امکان حرکت را به نیروهای پیاده نمی‌دهد. اما با سپری شدن فصل سرما زمان مناسب برای عملیات چریکی نیروهای اوکراینی فرا می‌رسد و می‌توانند تلفات زیادی را از روس ها بگیرند. بنابراین روس‌ها مجبور شدند از شهر کی‌یف عقب‌نشینی کنند. اما این به اهداف اصلی روس‌ها یعنی دفع خطر از منطقه شبه جزیره کریمه و حمایت از روس تبارهای شرق اوکراین ربطی ندارد. روس‌ها به این اهداف دست پیدا کرده‌اند و از آن عقب نشینی نخواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی