English

معین الدین سعیدی در گفتگو با خبرگزاری موج:

ادامه عملکرد ضعیف وزارت امورخارجه در حوزه دیپلماسی آب به استیضاح وزیر منجر خواهد شد

نماینده مردم چابهار و قصرقند در مجلس، نسبت به ادامه بی توجهی وزارت امور خارجه برای پیگیری تامین حق آبه، هشدار داد و گفت: با ادامه این روند، بحث استیضاح را دنبال خواهیم کرد.

ادامه عملکرد ضعیف وزارت امورخارجه در حوزه دیپلماسی آب به استیضاح وزیر منجر خواهد شد

معین الدین سعیدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، عملکرد وزارت امور خارجه در موضوع دیپلماسی آب را ناموفق دانست و گفت: در حوزه دیپلماسی آب، باید شاهد یک فعالیت عمده از سوی وزارت امور خارجه و وزارت نیرو باشیم تا حق آبه‌های کشورمان، هم در حوزه شرق کشور یعنی افغانستان و هم شمال غرب کشور یعنی ترکیه، تامین شود.

نماینده مردم چابهار و قصرقند در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قرارداد سال ۱۳۵۱ ایران و افغانستان، ادامه داد: بر اساس این قرارداد، افغانستان متعهد است، حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب هیرمند را تامین کند، اما متاسفانه با احداث سد کمال خان، عملا کشور همسایه به تعهدات خود پایبند نبود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: همین موضوع در شمال غرب کشور در حال انجام است و عملا سرشاخه های ارس، با پروژه های سدسازی ترکیه، دچار چالش خواهد شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد یک انفعال در دستگاه دیپلماسی کشور پیرامون موضوع حق آبه هستیم، گفت: واقعیت آن است که راهبرد مشخصی جهت استیفای حقوق کشور ما تعریف نشده است، در حالی که پیگیری این موضوع باید یکی از موضوعات مهمی باشد که در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گیرد.

 

بیشتر بخوانید:

موضوع آب در کشور و در منطقه جنبه امنیت ملی دارد

 

نماینده مردم چابهار و قصرقند در مجلس، تصریح کرد: ما معقتد هستیم هم باید دیپلماسی پارلمانی با کشورهای همسایه را فعال کرد و هم باید یک دبیرخانه متشکل از سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت نیرو با محوریت دستگاه دیپلماسی کشور ایجاد شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: اگر دبیرخانه ای برای پیگیری تامین حق آبه تشکیل شود، باید به طور مشخص جهت استیفای حقوق ایران در موضوع حق آبه فعالیت کند، لذا با توجه به ضرورت این امر، برخی از نمایندگان تشکیل این دبیرخانه را پیشنهاد دادند و اگر این اتفاق رخ ندهد، نمایندگان از شئون نظارتی خود استفاده خواهند کرد و با بهره مندی از اهرم های قانونی خود این موضوع را پیگیری می کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس، نسبت به ادامه بی توجهی وزارت امور خارجه برای پیگیری تامین حق آبه، هشدار داد و گفت: اگر نمایندگان همچنان احساس کنند که فعالیت لازم برای پیگیری این موضوع انجام نمی گیرد، بحث استیضاح را دنبال خواهیم کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه