English

بهادری‌ جهرمی در نشست خبری:

دولت و مجلس در چارچوب وظایف خود تعاملات سازنده ای را با یکدیگر دارند/ ایران اهل برهم زدن میز مذاکرات نبوده است

نشست خبری سخنگوی دولت با اصحاب رسانه دقایقی قبل در ساختمان نهاد ریاست جمهوری آغاز شد.

دولت و مجلس در چارچوب وظایف خود تعاملات سازنده ای را با یکدیگر دارند/ ایران اهل برهم زدن میز مذاکرات نبوده است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، نشست خبری علی بهادری جهرمی با اصحاب رسانه از دقایقی قبل در ساختمان نهاد ریاست جمهوری آغاز شد.

بهادری جهرمی در ابتدای جلسه، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: در طول دو هفته گذشته مصوبات متعددی در دولت وجود داشت از جمله اجرایی شدن قانون بودجه و پنج آیین نامه تکلیفی در بودجه بود که مقدمات تکلیف آن فراهم شد و امید است با این مصوبات، هم بهره وری خدمات عمومی ارتقا پیدا کند و هم سایر اهداف با سرعت عمل پیش رود.

وی ادامه داد: همچنین فرایند نگارش بیش از ٤٦ آیین نامه مقررات بودجه و طرح هایی به منظور حمایت از کار آفرینان و تولیدکنندگان در دستور کار دولت قرار دارد.

سخنگوی دولت بیان داشت: دولت برای حمایت از کارآفرینان اقداماتی انجام داده تا جایی که پس از تصویب طرح وزارت جهاد کشاورزی در راستای تولیدات کشاورزی، طرح وزارت بهداشت نیز در دولت به زودی نهایی می شود و تقدیم صحن دولت خواهد شد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در دو هفته اخیر رییس جمهور به مناسبت ماه رمضان دیدارهای با برکتی با اقشار مختلف مردم داشته اند که بسیار شفاف بوده است، همچنین جلسات با کادر درمان ، اقتصاد دانان ، دانشجویان ، هنرمندان ، طلاب و نمایندگان مجلس و … برگزار شده است و تا انتهای ماه مبارک این دیدارها وجود دارد.

وی یادآور شد: فعال سازی شوراهای عالی در دستور کار دولت بوده است، در همین زمینه شورای عالی حج و زیارت پس از هشت سال تشکیل شد و راهکارهای تسهیل سازی سفر به حج ارایه شده، همچنین جلسات مربوط به حمایت از زنان سرپرست خانوار تشکیل شد تا ضمانت تسهیلات به زنان سرپرست خانوار مورد رسیدگی قرار گیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری دولت و مجلس، گفت : دولت و مجلس در چارچوب وظایف خود تعاملات سازنده ای را با یکدیگر دارند تا جایی که طی دو روز گذشته، جلسه صمیمی دولت با مجلس برگزار شده بود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه وزرای دولت بدون انقطاع در حال تعامل با نمایندگان هستند، افزود: در همین راستا نگاه مشترک و یافتن راهکار برای حل مشکلات مردم از جمله در زمینه گرانی ها نشان دهنده تعامل دولت و مجلس است و امید می رود در همین رفت و آمدها گام های مثبتی در راستای حل مشکلات مردم به ویژه گرانی برداشته شود.

سخنگوی دولت درباره موضوع راهکارهای دولت در حوزه بحران کم آبی تصریح کرد: حل بحران کم آبی اولویت دولت است در همین راستا در قانون ۱۴۰۱ در تبصره ۸ به این مشکل به صورت ویژه پرداخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت بحران کم آبی نیازمند تعامل مردم و دستگاه ها برای مدیریت مصرف است، گفت: ۹ جلسه به ریاست معاون اول در این زمینه و‌ ۴ جلسه ویژه زاینده رود برگزار شده است در همین زمینه طرح شیرین سازی انتقال آب دریا اصلی ترین طرح است و پیشرفتهای فیزیکی قابل قبول هم داشته اند.

بهادری جهرمی افزود: همزمان برای تامین آب شرب به تامین آب صنعت و کشاورزی هم توجه می شود و طرح اضطراری آب رسانی به استان اصفهان پیشرفت بالای ۹۵ درصدی داشته است و در خوزستان با پیشرفت بالای ۴۰ درصدی همراه بوده است بر این اساس طرح انتقال آب دریا برای تامین آب صنایع به یزد پیشرفت بیشتر از ۶۰ درصدی داشته است.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به سفر رییس جمهوری به قطر، گفت: تا کنون دو جلسه در این زمینه برگزار شده است و تکالیف دستگاه های مختلف احصا و ابلاغ شده است همچنین۷۰ زمینه همکاری بین ایران و قطر در زمینه جام جهانی در دستور کار است.

با پیگیری معاون اول رئیس جمهور بهره برداری مناسب از جام جهانی خواهیم داشت

وی ادامه داد: سفر دو روزه ای هم وزیر حمل و نقل قطر به ایران داشت. سه سند در حوزه حمل و نقل هوایی امضا شده است. در حوزه دریانوردی هم برای کالا و هم حمل مسافران صورت گرفته است. با پیگیری معاون اول رئیس جمهور بهره برداری مناسب از جام جهانی خواهیم داشت.

سخنگوی دولت درباره موضوع سفر زائران به حج تمتع، بیان داشت: امسال،  زائران حج تمتع کاهش داشته و تا یک میلیون نفر خواهد بود که سهمیه ایران حدود ۵ درصد که تقریبا ۴۰ هزار نفر خواهد بود.

وی تاکید کرد: در شورای عالی هم بحث تدابیر برای ارزان شدن سفر در دستور کار است و با توجه به افزایش نرخ ارز تمام تلاش‌ها برای این مساله انجام می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار موج مبنی بر حمله رژیم صیهونیستی به نمازگزاران فلسطینی و رایزنی های دیپلماتیک با کشورهای اسلامی، گفت: عادی سازی برخی کشورهای عربی اسلامی سرکوبگری صهیونیستی ها را تقویت کرده است.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه تماس هایی با حماس داشته و رایزنی هایی با وزرای خارجه برخی کشورهای اسلامی شده است.

بهادری جهرمی بیان کرد: در همین راستا نامه ای به دبیر کل همکاری اسلامی ارسال شده و خواستار محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی شده ایم.

سخنگوی دولت در ادامه درباره موضوع استیضاح برخی وزرا از سوی نمایندگان مجلس، گفت: نظارت حق طبیعی مجلس است و در حین تعامل دولت و مجلس اختلاف نظر کارشناسی هم امری طبیعی است.

وی ادامه داد: تمام وزرا به صورت جهادی در حال اجرای برنامه های خود هستند و برخی اقدامات نیازمند زمان بلندمدت تری برای به نتیجه رسیدن است.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه ارزیابی عملکرد مدیران در دستور کار دولت بوده و هست، گفت: اخیرا هم ارزیابی عملکرد وزرا هم به خودشان و هم به رییس جمهور داده شده است.

سخنگوی دولت درباره عوامل گرانی ها در کشور بیان داشت: عوامل آن روشن است مثلا حجم نقدینگی ۴ هزار میلیارد که  به دولت به ارث رسید تورم زا است و آثار آن بلند مدت است.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ احکامی دارد که آثار تورمی به جای می گذارد، افزود:  کسری های بودجه از سال قبل نیز تاثیرگذار است.

بهادری جهرمی ادامه داد: در خصوص جلسه چهارشنبه دولت در کنار مباحث ناظر به گرانی درباره اقدامات سودجویانه بیان شده که به طور خاص در بازار میوه و تره بار بود که در واکنش به این گزارش رئیس جمهور خطاب کردند  در کنار کنترل تورم از عامل اخیر که اقدامات سوداگران است نباید غافل بود و پشت پرده آنها باید بررسی شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: رئیس جمهور تاکید دارند بانیان وضع موجود نمی توانند حل کننده مشکلات باشند و کسانیکه کارایی لازم را خواهند داشت میتوانند ابقا شوند و در غیر این صورت نمی توانند با دولت همکاری داشته باشند.

وی بیان داشت: اخیرا دستوری از سوی رئیس جمهور به معاونت اجرایی صادر شد که کارگروهی تشکیل شود برای مدیرانی که تعیین تکلیف نشده اند.

سخنگوی دولت در خصوص پروژه میانکاله گفت: فرمان رئیس جمهور بر زمین نمانده است،  کلنگ زنی پروژه متوقف شده است و در دولت مردمی اقدامی در این زمینه صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: آزادسازی برخی منابع بلوکه شده یکی از اقدامات دولت است و دولت اغماضی در جهت صیانت از حقوق مردم نخواهد داشت.

بهادری جهرمی تاکید کرد: منابع آزاد شده صرف تسویه بدهی های گذشته که به دولت به ارث رسیده است می شود.

وی با تاکید بر اینکه ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دولت گذشته در این دولت پرداخت می شود، گفت: همزمان میزان سرمایه گذاری عمرانی دولت نیز افزایش یافته از این منابع است و واردات کالاهای اساسی هم از این منابع تامین می شود.

سخنگوی دولت درباره موضوع مصرف گاز و برق در کشور تصریح کرد:  در سالهای گذشته در ایام اوج مصرف گاز و برق، با قطعی رو به رو بودیم که با مدیریت خوب وزارت نفت با هیچ گونه قطعی گاز در بخش خانگی روبه رو نبودیم و در حوزه وزارت نیرو نیز در زمینه برق شاهد همین وضعیت بودیم و قطعی نداشتیم.

مدیریت مصرف برق نیازمند عزم همگانی است

وی ادامه داد: مدیریت مصرف برق نیازمند عزم همگانی است اما دولت برنامه متعددی برای به کارآوردن نیروگاه های جدید و تقویت نیروگاه ها داشته است.

سخنگوی دولت درباره موضوع طبیعت گردی منطقه آشوراده، گفت: در سفر رئیس جمهور به استان گرگان در خصوص لایروبی آشوراده دستور دادند که تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: در حوزه طبیعت گردی آشوراده مشخص شد مشکلی در این زمینه نیست و در حوزه لایروبی خلیج گرگان هم سازمان بنادر آغاز  به کار کرد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در همین زمینه پیمانکار تعیین شده و با اخذ مجوز از سازمان محیط زیست در دستور کار است.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه دولت مجوزی برای افزایش قیمت کارخانه ای خودرو صادر نکرده است، تاکید کرد:  مشکلات صنعت خودرو ریشه ای است این در حالی است که افزایش تولید مورد تاکید دولت است.

وی با بیان اینکه کاهش تعداد خودروهای در پارکینگ مانده یکی دیگر از برنامه های دولت در زمینه خودرو بوده است، افزود: همچنین گارانتی ها افزایش یافته است که این اقدامات از موارد ۸ بندی دستور رئیس جمهور برای صنعت خودرو است.

بهادری جهرمی گفت: همچنین ۱۸۰ هزار خودرو در پارکینگ دو خودروساز بود که امروز به زیر ۵۰ هزار تا کاهش یافته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سال گذشته ۳۰۱ هزار میلیارد تومان از محل وصول مالیات واریز نقدی به خزانه صورت گرفته است، افزود: در همین زمینه  ۴۰ هزار میلیارد تومان هم از مالیات ارزش افزوده به شهرداری ها صورت گرفته است.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه افزایش مالیات از مودیان جدید صورت گرفته است، تصریح کرد: مودیان از ۴ میلیون نفر به ۶ میلیون نفر رسیده اند که شامل مودیان فراری بوده است.

 مساله مهاجران مساله روی میز وزارت کشور است

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مساله مهاجران مساله روی میز وزارت کشور است، افزود: مهاجران افغانستانی هم  به صورت قانونی هستند و برخی قصد ورود غیرقانونی داشته اند که تا حد ممکن شناسایی می شوند.

وی با بیان اینکه سازمان ملی مهاجرین نیز در حال شکل گیری است، افزود:  ایران همیشه حجم گسترده مهاجران را میزبانی کرده است انتظار می رود مراجع بین المللی هم تکالیف خود را به ویژه در شرایط تحریم داشته باشند. دولت با ورود قانونی مهاجران موافق است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سه عامل کاهش ارزش پول ملی با جدیت مقابله می شود، افزود: کسری بودجه به حداقل رسیده است و در همین راستا نظم دهی و انضباط بانکها نیز در دستور کار است.

وی با تاکید بر اینکه ناترازی ارزی نیز در حال جبران است، تصریح کرد: موفقیتهای خوبی داشتیم و این رویه به عنوان برنامه مهم دولت تداوم دارد.

سخنگوی دولت درباره مساله ریزگردها در کشور افزود: ریزگردها مساله دامنه داری است و برنامه های داخلی و بین المللی در این زمینه در دستور کار است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست برنامه ۱۰ ساله را طراحی کرده اند که در ستاد ملی گرد و غبار  در حال پیگیری است.

بهادری جهرمی بیان داشت: در حوزه منشا خارجی نیز با کشورهای منطقه ای هم رایزنی ها آغاز شده است. دستگاه دیپلماسی، تعامل چندجانبه برای حل و مدیریت این بحران دارد.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه دعوای شرکت گاز ایران و فرانسوی دعوای چندساله بود که به نتیجه رسید، گفت: بر این اساس معادل ۲۷ میلیون دلار ادعای شرکت فرانسوی بود و ادعای ایران معادل ۱۳ میلیون دلار بود. وی ادامه داد: نتیجه این رای به نفع کشور صادر شد که نتیجه آن رد مبلغ ادعایی آنها بود و در مجموع ۱ و نیم میلیون پرداخت نهایی به ایران انجام می گیرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه با همکاری خوب وزارت صمت، جهادکشاورزی، وزارت کشور و دادگستری نظارت موثری بر حوزه بازار صورت گرفته است، گفت: بیش از ۲۰ جلسه تنظیم بازار برگزار شده است‌ و در هفت ماه اخیر منتهی به ۱۴۰۰ صد و بیست هزار گشت تعزیرات بوده است.

وی بیان داشت: در تعطیلات نوروز دو هزار گشت در روز از سوی تعزیرات صورت گرفته است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه برنامه جامع همکاری ایران و چین نیازمند توافق نامه های آتی است، گفت: اجرای این برنامه به صورت رسمی در دی ماه گذشته از دو طرف مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: اجرای آن ارتباطی با مذاکرات وین ندارد در هر صورت اقدام با برنامه های مختلف اجرا خواهد شد و نهادهای مختلف در حال مذاکره در این زمینه هستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، گفت: دلیل برخی مشکلات، کمبود تخصیص در دولت قبل بود که در دولت مردمی با افزایش رو به رو شد.

وی ادامه داد: در ابتدای امسال(در یک دوازدهم سال) یک میلیارد دلار برای دارو به وزارت بهداشت  پرداخت شد. پیش بینی می شود در حوزه دارو امسال مشکلی نباشد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: همگانی شدن بیمه یکی از برنامه های مهم دولت در ۱۴۰۱ است. و در نیمه دوم ۱۴۰۰ کمبودهای دارویی یک چهارم مدت زمان مشابه سال قبل از آن بود. در حوزه تورم نیز نرخ تورم دارو نسبت به نیمه دوم ۹۹ نصف شد.

سخنگوی دولت درباره موضوع مذاکرات گفت: رویکرد ایران در خصوص مذاکرات ثابت بوده است و طرف ایرانی میز را ترک نکرده است؛ ایران اهل برهم زدن میز مذاکرات نبوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی