English

محسن زنگنه:

وظیفه دولت و مجلس، رفع موانع و تدوین سیاست‌ برای شرکت‌های دانش‌بنیان است

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس بیان کرد: بسیار خوشنودیم که یک سال پیش از آنکه رهبر انقلاب بر بحث دانش‌بنیان به عنوان شعار سال تاکید کنند، کلیات این قانون در اولین جلسه مجلس در سال ۱۴۰۰ تصویب شد.

وظیفه دولت و مجلس، رفع موانع و تدوین سیاست‌ برای شرکت‌های دانش‌بنیان است

به گزارش خبرگزاری موج، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: وظیفه دولت و مجلس نیز علاوه بر رفع این موانعی که پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، تدوین سیاست‌های تشویقی برای کارخانجات و صنایعی است که به سمت استفاده از دانش و فناوری حرکت می‌کنند.

زنگنه افزود: یکی از مشکلات اساسی ما این است که تولید داخلی ما، قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را ندارد، زیرا بهره‌وری ما در حوزه تولید پایین و هزینه تولید کالا در کشور ما زیاد است.

نماینده مردم تربت حیدریه ادامه داد: همچنین کالاهای تولیدی ما کیفیت لازم و دیگر مزیت‌های رقابت‌پذیری را هم ندارند. علت این مشکل هم این است که با وجود ظرفیت‌های خوب علمی در کشورمان، آن‌ها را در خدمت تولید قرار نداده‌ایم.

وی گفت: ما در حال حاضر دو جزیره داریم، یکی جزیره تولید و دیگری جزیره ظرفیت‌های دانش‌بنیان ولی متاسفانه این دو جزیره به هم اتصال ندارند و باوجود اینکه در حوزه‌های علمی رتبه‌های جهانی بسیار خوبی داریم و متخصصین ما هر ساله هزاران مقاله علمی را در معتبرترین مجلات بین‌المللی منتشر می‌کنند، اما این دانش و فناوری نتوانسته در تولید ما نقش‌آفرینی کند.

زنگنه افزود: لذا اکنون به عنوان مثال می‌بینیم باوجود اینکه متخصصان کشورمان توانسته‌اند به فناوری‌های بالایی در حوزه کشاورزی دست یابند، اما هنوز ما در کشور کشاورزی سنتی را دنبال می‌کنیم و این باعث شده است بسیاری از محصولات زراعی ما قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را نداشته باشد.

نماینده مردم تربت حیدریه اظهار کرد: باوجود دارا بودن چنین‌ منابعی، باز هم به دلیل عدم استفاده از ظرفیت‌های علمی در حوزه کشاورزی و آبخیزداری، نتوانسته‌ایم حتی نسبت به کشورهایی که زمین و منابع آبی کمتری از ما دارند، در تولید محصولات کشاورزی مزیت داشته باشیم.

وی گفت: امسال رهبری در فرمایشات خود به این خلاء اشاره و بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی در تولید تاکید کردند و قرار دادن ظرفیت‌های دانش‌بنیان در اختیار تولید، منجر به افزایش بهره‌وری، تولید ثروت ملی و رقابت‌پذیر شدن محصولاتمان و در نهایت کاهش واردات، افزایش صادرات، بهبود تراز تجاری کشور و ثبات بازار ارز خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: همچنین رهبر انقلاب در شعار امسال به اشتغال‌آفرینی نیز اشاره کردند و ما باید در راهبردهای صنعتی خود، بیشتر به صنایعی توجه کنیم که می‌توانند اشتغال بیشتری ایجاد کنند.

زنگنه متذکر شد: حوزه دانش‌بنیان و فناوری دو مشکل اصلی دارد که ما باید امسال برای حل آن‌ها تلاش کنیم، مشکل اول مربوط به تامین سرمایه برای انجام تحقیق و پژوهش است و مهمترین مشکل شرکت‌هایی که در مرحله تحقیق و پژوهش هستند، تامین سرمایه است.

وی تاکید کرد: چراکه این شرکت‌ها high risk هستند ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها بالاست. یعنی ممکن است در این شرکت‌ها میلیاردها تومان برای انجام یک کار تحقیقی و پژوهشی هزینه شود، اما در نهایت به نتیجه‌ای نرسد و لذا در دنیا کارخانه‌های بزرگ، بخشی از منابع مالی خود را به حوزه مطالعات high risk اختصاص می‌دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اذعان کرد: در اینجا هم نیاز است کارخانه‌ها اعتماد و برای تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کنند و وظیفه دولت و مجلس نیز علاوه بر رفع این موانعی که پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، تدوین سیاست‌های تشویقی برای کارخانجات و صنایعی است که به سمت استفاده از دانش و فناوری حرکت می‌کنند.

زنگنه گفت: مثلا ما امسال در تبصره ۱۸ قانون بودجه بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع برای اعطاء تسهیلات به بخش تولید قرار داده‌ایم و دولت می‌تواند در آیین‌نامه‌ای که می‌خواهد برای تبصره ۱۸ بنویسد، یکی از شاخص‌ها برای اعطاء تسهیلات را توجه تولیدکنندگان به شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد.

نماینده مردم تربت حیدریه یادآور شد: همچنین دیگر وظیفه مجلس و دولت ایجاد مشوق‌هایی برای صادرات فناوری و خدمات مهندسی به خارج از کشور است که می‌تواند منابع ارزی سرشاری را برای کشور فراهم کند و به علاوه ایجاد بسته‌های تشویقی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا، یکی از بهترین اقدامات تقنینی مجلس در سال گذشته، تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بود.

زنگنه در خاتمه خاطرنشان کرد: و ما بسیار خوشنودیم که یک سال پیش از آنکه رهبر انقلاب بر بحث دانش‌بنیان به عنوان شعار سال تاکید کنند، کلیات این قانون در اولین جلسه مجلس در سال ۱۴۰۰ تصویب شد و کمیسیون‌های مرتبط چندین ماه بر روی آن کار کردند و نهایتا در بهمن‌ماه در صحن مجلس تصویب شد و ایرادات شورای نگهبان هم برطرف شد و در ابتداء سال ۱۴۰۱ این قانون توسط رئیس مجلس ابلاغ خواهد شد که مهمترین اقدام در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • محمدرضا کیانفر

    .
    محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مجلس گفت: هنوز به وضع مطلوبی که مردم انتظار دارند نرسیده‌ایم.

    آقای زنگنه،
    شما هیچگاه به وضع مطلوب مردم نخواهید رسید زیرا انتظار مردم انسانیت و صلح و رفاه می‌باشد ولی شما 43سال است فقط به دنبال خیانت و جنایت و فسادید.
    بند بگسل باش آزاد ای پسر، چند باشی بند سیم و بند زر.
    کوزهٔ چشم حریصان پر نشد، تا صدف قانع نشد پر در نشد.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه