English

سرلشکر محمد باقری:

فعالیت «راهیان نور» از امسال آغاز می شود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امیدواریم اسفند امسال و فروردین سال آینده با رعایت دستور العمل های بهداشتی و مراقبتی فعالیت راهیان نور نیز با گسترش و عظمتش برگزار شود.

فعالیت «راهیان نور» از امسال آغاز می شود

به گزارش خبرگزاری موج، همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سالن خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز شد.

در این نشست که به مدت سه روز در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد، معاونین، رؤسای سازمان‌ها و مدیران ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حضور دارند.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این همایش ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: هر چه سخن در خصوص اهمیت دفاع مقدس بگوئیم، نمی‌توانیم شأن و جایگاه ویژه و مهم دفاع مقدس در تاریخ انقلاب و تاریخ اسلام را بیان کنیم.

وی ادامه داد: ملت ما توانست با دست خالی اما با ایمان و مقاومت این حماسه‌های بزرگ را رقم بزند. اما گذر زمان و تغییر نسل‌ها و همچنین تحریف واقعیت‌ها می‌تواند دفاع مقدس را به فراموشی بکشد، اما باید سعی کنیم غبارها و زنگارها را با زبان هنر از چهره گرانقدر دفاع مقدس برداریم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آنچه ملت‌ها را رشد و تعالی می‌دهد فرهنگ است؛ ملت ما تاریخ پرشکوه و گرانقدری دارد که اگر به خوبی به آن بپردازیم می‌تواند آینده کشور را با اشاعه فرهنگ غنی دفاع مقدس بسازد.

سرلشکر باقری گفت: ملت ایران پس از سال‌ها دهه‌ها و قرن‌ها حقارت توانستند با لطف خدا و رهبری حضرت امام (ره) انقلاب اسلامی را شکل دهند و بعد از آن با توطئه‌های متعدد و جنگ تحمیلی ۸ ساله مواجه شدند؛ که در آن دوران ملت بزرگ ایران توانست با دست خالی در برابر دشمن بایستد و چنین افتخار بزرگی را رقم بزند.

وی با تاکید بر اهمیت تثبیت و تبیین حقایق دوران دفاع مقدس گفت: طبیعتاً با گذر زمان و شکل گیری نسل‌های بعدی می‌تواند بستر فراموشی، غبار گرفتگی و زرنگار زدگی را نسبت به اتفاق بزرگ دفاع مقدس ایجاد شود و از طرفی توطئه‌ها و دروغ پراکنی دشمنان نیز می‌تواند واقعیت درخشان دفاع مقدس را به شکل دیگری برای نسل‌های بعدی به نمایش بگذارد.

سرلشکر باقری گفت: حقیقتاً آنچه که می‌تواند از این خطرات و تهدیدات جلوگیری کند این است که بتوانیم واقعیات دفاع مقدس را بدون تحریف اغراق و دروغ با زبان‌های متعدد و متنوع هنری و با جذابیت‌های هنری برای نسل‌های آتی بیان کنیم که این موجب کنار رفتن زنگارها، غبارها و نقش برآب شدن توطئه‌های دشمنان می‌شود

وی با اشاره به اینکه تبیین فرهنگ دفاع مقدس مسئولیت فوق العاده سنگینی است، افزود: درست پرداختن به این موضوع می‌تواند در تربیت نسل‌های آینده مؤثر واقع شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه روحیه و فرهنگ و تاریخ قابلیت ملت سازی دارند، افزود: اگر بنیان فرهنگی کشوری قوی نباشد، اقتصاد و فناوری به تنهایی عمقی در درون یک ملت ایجاد نمی‌کند و حتی منجر به فساد و تباهی ملت‌ها خواهد شد.

وی افزود: ملت ما از تاریخ درخشان دفاع مقدس برخوردار است که اگر درست به آن پرداخته شود می‌تواند در ساختن کشور بزرگ ایران نقش اساسی ایفا کند از این جهت مسئولیتی که کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر عهده دارند فوق العاده سنگین و با اهمیت است و باید این اقدامات در عرصه ترویج و تبیین فرهنگ دفاع مقدس از سوی این عزیزان روز به روز به جهت کمی و کیفی توسعه بیشتری پیدا کند.

سرلشکر باقری در ادامه تاکید کرد: امروز ‌آغاز همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بود که طی آن شرکت کنندگان عملکرد ‌سال گذشته و برنامه های سال آینده را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: دفاع مقدس به عنوان اتفاق بی‌نظیر در تاریخ ملت ایران و تاثیر گذار اساسی در شکل گیری فرهنگ و روحیه ملی در نسل فعلی و آتی است که باید مورد توجه و عنایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش های ارائه شده و نیز مشاهدات میدانی کارهای صورت گرفته در این بنیاد رو به رشد بوده و قابل توجه است و از نظر کمی‌ و کیفی هم فعالیت های متعدد و متنوعی دارند به عنوان مثال تشییع پیکر شهدا در سالروز شهادت حضرت زهرا اتفاق فوق العاده مهمی بود که با مدیریت بنیاد صورت گرفت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: امیدواریم اسفند امسال و فروردین سال آینده با رعایت دستور العمل های بهداشتی و مراقبتی فعالیت راهیان نور نیز با گسترش و عظمتش برگزار شود تا بتواند تشنگان جوان ‌کشورمان را با مشاهده و حضور و لمس واقعیت ها در صحنه های دفاع مقدس سیراب کند و گامی برای پیشبرد روحیه و تقویت وحدت ملی باشد.

سرلشکر باقری ادامه داد: ملت ایران بعد از سال‌ها و قرن‌ها حقارت توانست با لطف خداوند و رهبری روحانیت به ویژه حضرت امام راحل، انقلاب اسلامی را شکل دهد و بعد از آن توطئه‌های متعدد و جنگ بزرگی علیه ملت ما تحمیل شد. ملت بزرگ ما در هشت سال دفاع مقدس توانست با دست خالی به گونه‌ای ایستادگی کند که افتخار بزرگی را رقم بزند.

وی ادامه داد: گذر زمان و شکل‌گیری نسل بعدی می‌تواند منجر به فراموشی و غبار گرفتگی و زنگار زدگی آن اتفاق بزرگ شود. دروغ پراکنی دشمنان می‌تواند واقعیت درخشان آن دوران را به شکل دیگری برای نسل‌های بعدی به نمایش بگذارد بنابراین آنچه که می تواند از آن خطرها جلوگیری کند آن است که واقعیات دفاع مقدس را بتوانیم بدون تحریف اغراق و دروغ، با زبان هنر و زبان‌های متعدد هنری و جذاب برای نسل‌های آتی بیان کنیم. این مساله خود به خود موجب کنار رفتن غبارها و زنگارها و نقش بر آب شدن توطئه‌ها می‌شود و خودبه‌خود نسلی با همان روحیات را می‌تواند تربیت کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به این که فعالیت در حوزه دفاع مقدس مسئولیت  فوق العاده سنگینی است، گفت: آنچه یک ملت را می سازد این روحیه و فرهنگ است وگرنه فناوری روز و چیزهای دیگر که در جهان دیده می‌شود به دلیل عدم بنیادهای قوی ناپایدار است و منجر به تباهی و فساد خواهد شد.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: مسئولیتی که مسئولین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر عهده دارند سنگین است و روز به روز باید با ابداع و تنوع در کار بتوانند مخاطب بیشتری را جذب کند. بنده هم در حد توفیقی که پیدا می کنم و فرصتی که به دست می‌آورم چه در تهران و سفرهای استانی دائماً تلاش می‌کنم که در خدمت  عزیزان باشم.

وی گفت: امروز در استان فارس با رونمایی از «یادمان نمای»، کار زیبایی انجام شد و  امیدوارم با تلاش عزیزان این موزه‌ها به عنوان مرکز فرهنگی و دفاع مقدس محل گرد آمدن و تبادل اندیشه و نظر و خوشه چینی جوانان قرار بگیرد و خاطرات و واقعیات دفاع مقدس بیان بشود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه طبیعی است در این فرآیند ملاحظات و ریزه‌کاری‌های فراوانی وجود داشته باشد، گفت: در زمینه طراحی و اجرای موزه‌های دفاع مقدس  شما ثابت کردید که می‌توانید کارهای متعددی انجام بدهید و خوشحالم  که پروژه‌های متعددی در راستای درک واقعیات دفاع مقدس از طریق موزه‌ها تبیین شده است.  

سرلشکر باقری گفت: انتظار داریم روحیه مقاومت در جامعه ارتقا پیدا کند و گفتمان انقلاب اسلامی در راستای جامعه رواج یابد و در نسل‌های آینده باقی بماند. علاوه بر این انتظار داریم وحدت و یکپارچگی ملی در کشور ما عمق بیشتری پیدا کند. امید به آینده و امید به توان ملی و خود اتکایی باید در مردم تقویت شود. همچنین انتظار داریم اراده و انگیزه و تاب آوری در برابر سختی ها و مشکلات افزایش یابد.  یکی از راه‌های آن این است که واقعیاتی که در مقطع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اتفاق افتاده به خوبی به نسل حاضر و آینده منتقل شود و در جان و روح جوانان ما بنشیند.

وی افزود: باید  ابهامات و سوالات نسل جوان به خوبی پاسخ داده شود و آنها درک کنند که چگونه یک ملت با همه تحریم‌ها و فشارها و تهاجمات سنگین در برابر  همه قدرت‌های جهانی و بدون یار و یاور این گونه ایستادگی کردند و سربلند از دفاع مقدس بیرون آمدند. پیشکسوتان دفاع مقدس باید این تجربه‌ها و ارزش‌ها را به نسل آینده برساند.

سرلشکر باقری با یادآوری این نکته که ما در ابتدای  بیانیه گام دوم انقلاب هستیم، گفت:  با این بیانیه ارزشمند که رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین کرده‌اند قرار است یک نسل بزرگی در ۴۰ سال آینده راه پرشکوه گذشته را بهتر و آرمانی‌تر با پیشرفت بهتر طی کنند. درک و بیان همسانی‌ها و ویژگی‌ها که از دهه ابتدای انقلاب و دفاع مقدس و ۴۰ سال اول می‌تواند برای ۴۰ سال دوم قابل استفاده و توشه راه باشد. بنابراین تبیین این بیانیه مسئولیت دیگری است که شما در این بنیاد دارید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به جریان مقاومت تأکید کرد: مسئله محور مقاومت و تأثیر دفاع مقدس و شکل‌گیری محور مقاومت و توسعه آن به نقش آفرینی بی‌نظیری که  محور مقاومت دارد از موضوعات اساسی است که دوستان باید در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به آن بپردازد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یا بیان اینکه خدا را شاکریم که بخشی از موزه ملی دفاع مقدس به موضوع محور مقاومت اختصاص پیدا کرده و آثاری از تلاش‌های شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش در اینجا آماده شده است  گفت: فعالیت‌های این شهیدان باید تکثیر شود و به استان‌ها برود تا مردم و خانواده‌های شهدای حرم و همه نسل فعلی و آتی و آینده از واقعیتی که اتفاق افتاده مطلع شوند.

وی گفت: اگر چنین فعالیت‌هایی نبود نه تنها کشورهایی از منطقه اکنون در اختیار حکومت‌هایی از جنس داعش و امثال آن بودند بلکه امنیت مرزها و استان‌های مرزی و سراسر کشور دچار خطر و تهدید اساسی می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که دشمنان تلاش می‌کند در کشور ایجاد کنند ایجاد تفرقه و آسیب  به وحدت ملی و انسجام ملی با بهره‌گیری از  تنوع قومی و ویژگی‌های مذهبی کشور است که البته دفاع مقدس در جهت مبارزه باین آسیب هم کارنامه درخشانی دارد.

 باقری  گفت: باید تاکید کنم کارهایی که انجام می‌شود بیش از همه باید جامعه هدف جوانان، نوجوان و کودک مخاطب قرار گیرند. چرا که جوانان، نوجوانان و کودکان ما دوران پر افتخار گذشته در دفاع مقدس را درک نکردند و هم در معرض شدیدترین تهاجمات فرهنگی به ویژه در فضای مجازی در سایر ابعاد قرار دارند. آنها سازندگان آینده کشور و جامعه هستند و  تهاجم فرهنگی مانند موریانه می تواند بنیادهای فکری و اعتقادی نسل آینده را دچار سستی کند.

وی تاکید کرد:  باید با استحکام با سایر اقشار مسئول در ساخت فرهنگ آینده کشور ورود پیدا کنید تا بتوانید فرهنگ غنی دفاع مقدس را در جان و روح جوانان و نوجوانان و کودکان ایجاد کنید تا بتوانند راه سخت و پر نشیب آینده را طی کنند.

باقری در ادامه مسئله مشارکت مردم در فعالیت ها را فوق العاده مهم عنوان کرد و گفت: خدا را شکر می کنم که  مردم در تشییع پیکر شهدای گمنام در روز شهادت حضرت زهرا شرکت کردند چرا که انقلاب و دفاع مقدس را مردم انجام دادند و گرامیداشت و نکوداشت واقعی آثار و تبعات واقعیات دفاع مقدس باید مردمی باشد.

وی در ادامه گفت: بسیج شجره طیبه با عظمتی است که امام راحل آن را غرس کردند و تا امروز رشد کرده و تنومند شده و ظرفیت بالایی دارد که باید از آن استفاده شود. قرار نیست ما با بسیج به ویژه در استان‌ها رقابت کنیم و رقبب هم باشیم. اینکه این متعلق به من است یا متعلق به اوست شکل بگیرد. باید با حداکثر رفاقت و برادری و هم افزایی کار را دنبال کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به استفاده از فضای مجازی تاکید کرد و گفت: جایگاه فضای مجازی بیشتر نمایان می‌شود. متاسفانه در کلیت کشور هم وضعیت مناسبی از این جهت وجود ندارد و رهبر معظم انقلاب هم در فرصت‌های متعددی در این مورد گلایه داشتند.

وی در ادامه گفت: شاکر هستیم که موزه های ارزشمند ساخته شده و قدردانی می‌کنیم از همه آنهایی که در ایجاد این زیرساخت ها و بنای فیزیکی آنها تلاش کردند. اما شکر نعمت بر این است که حداکثر بهره برداری از این فضاها اتفاق بیفتد.

سرلشکر باقری تاکید کرد: شما باید از فرصت مجازی استفاده کنید و فعالیت‌های خود را در آن گسترش دهید. اگر انتظار گسترش کتاب‌هایتان را دارید باید از این فضا استفاده کنید چرا که اهمیت و تاثیر گذاری آن به نسل جوان و نوجوان بسیار بالا است.

وی در ادامه گفت: موزه ها در همه جا نیست ولی  یادمان‌های دفاع مقدس در سراسر کشور وجود دارد. بازدید از مناطق عملیاتی فوق‌العاده مهم است بنابراین امیدواریم امسال راهیان نور که در این دو سال به علت کرونا دچار خدشه شده بود با لطف خداوند و تلاش عزیزان جبهه سلامت بتواند باشکوه و با عظمت و گسترده با رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی و مراعات آن ها اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: آنچه که جوانان ما می‌توانند در مناطق عملیاتی ببیند و لمس کنند تاثیر خیلی بیشتر از سخنرانی و موزه ای که بعد ساخته شده است، دارد.

 وی در ادامه به مسئله تجلیل از پیشکسوتان تاکید کرد و گفت: تجلیل کار ارزشمندی است و قدردانی می‌کنیم از این کاری که به سرعت توسعه پیدا کرده و امیدواریم این تجلیل تداوم پیدا کند چرا که پیشکسوتان احساس کنند  نهادی ها و دستگاه‌ها به فکر آن هستند و تلاش آنها را قدر می‌دانند. پیشکسوتان محل رجوع جوانانی از خانواده، محله و قومشان هستند و طبیعتا در توسعه فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب نقش اساسی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی